Nyaralás ringatózó hotelben - ön próbálta már?

    29 napos hajóút Amszterdamtól Isztambulig kalandvágyóknak, 5 napos hedonista ringatózás Bordeaux környékén, pihentető hajózás orgonakoncerttel a Rajnán - kínálat van bőven, de itthon még kevesen ismerik a folyami hajóutakat. Szakértőket kérdeztünk, milyen programokra és költségekre számítson az, aki idén nyáron kipróbálná ezt az utazási formát.

    Biztosan önöknek is feltűntek már a pesti rakparton kikötött, hosszú, lapos, üvegfalú, napozóteraszos folyami hajók. De utaztak is már ilyenen? Nagy eséllyel a válaszuk nem lesz, miközben a tengeri hajós nyaralások évek óta slágernek számítanak.

    Folyami hajó a Duna osztrák szakaszán, a melki apátságnál
    Galéria: Folyami hajóutak
    Fotó: Franz Zwickl / Vista Utazási Iroda

    Kíváncsiak voltunk, mit tud egy folyami hajó, milyen programból lehet választani, és hogy mennyibe kerül egy ilyen út. Három szakértőt, Józsa Jettát, a Vista Utazási Iroda értékesítési vezetőjét, Hargitai Évát, a Tensi Utazási Iroda értékesítési vezetőjét, és Németh Editet, a Mahart Tours folyami hajózásért felelős referensét kérdeztük.

    A magyaroknak még újdonság

    Abban mindhárom szakértőnk egyetértett, hogy a Duna közelsége ellenére a magyarok még nem fedezték fel maguknak a folyami hajóutakat, újdonságnak számítanak a piacon. Eddig leginkább az idősebb korosztály próbálta ki ezeket az utakat, de az irodák bíznak benne, hogy a fiatalok és a családosok is ráéreznek a dolog szépségére. "Többek között kerékpáros kirándulásokkal kombinált hajóutakra várják őket, amihez a kerékpárt a fedélzeten lehet bérelni. A hajókon többnyire kétágyas kabinok találhatók, de néhány társaság gondolt a családosokra is, és háromágyas kabinokat alakítottak ki számukra, gyermekkedvezménnyel. Ha egyszer az ember részt vesz egy ilyen utazáson, nagyon könnyen beleszeret a hajózásba" – mondja Németh Edit.

    Szoba változó panorámával
    Galéria: Folyami hajóutak
    Fotó: Vista Utazási Iroda

    És hogy mit tud egy ilyen hajó? "A folyami hajók kevesebb szolgáltatást nyújtanak, mint a tengeri hajók, elsősorban a méreteik miatt. Itt arra is kell gondolni, hogy ezeknek a hajóknak el kell férniük a zsilipekben és például a Lánchíd alatt, közepesen magas vízállás esetén is. Van olyan hajó, amelyiknek a napozó fedélzetén a nyugágyak mellett kisméretű medence, vagy óriás sakktábla szolgálja az utasok szórakozását. Az újabb és felújított hajókon kis méretű wellness részleg is található egy kis szaunával, néhány fitnesz eszközzel és jakuzzival. Ez természetesen nem minden hajón áll rendelkezésre, de az utóbbi években egyre elterjedtebb" – magyarázza a Mahart szakembere.

    És ami a legjobb ezeken a hajókon: "a fedélzeten ülve részesei vagyunk a desztinációnak: hallhatjuk a madarak csicsergését, láthatjuk a városok gyönyörű folyóparti épületeit" – emelte ki Józsa Jetta.

    Minden nap egy új város

    Sokan azért vonakodnak kipróbálni a hajózást, mert attól tartanak, nem marad idejük felfedezni az úti céljukat, hiszen alkalmazkodni kell a menetrendhez. A tengerjárók esetében valóban zavaróan feszített lehet a tempó, a folyami hajó viszont egy egészen más műfaj.

    A folyami hajók kisebbek, mint tengerjáró társaik - viszont emiatt jóval barátságosabbak is
    Galéria: Folyami hajóutak
    Fotó: Vista Utazási Iroda

    "A hajó éjszaka mozog, esténként indul el a következő kikötési helyre, így reggel már az új helyszínen fogadják a vendégeket" – mondja Hargitai Éva. "A menetrend úgy van összeállítva, hogy napközben minél több idő jusson a városok bebarangolására. Mivel ezek a hajók általában a városok szívében vagy viszonylag központi helyen kötnek ki, így kisebbek a távolságok, több idő jut a felfedezésre, a látnivalók megtekintésére" – teszi hozzá Józsa Jetta.

    "Egy folyami hajóúton a hangsúly mindig a parti kirándulásokon és a kulturális programokon van, mint például egy komolyzenei koncert a Bécsi Filharmonikusok előadásában, borkóstoló történelmi borvidékeken, barokk kolostorok meglátogatása, és a különböző országok kulináris kínálatával is megismerkedhetnek" – magyarázza Németh Edit.

    Mennyibe kerül egy ilyen út?
    Mahart: Az ár a hajótársaság besorolásától, a kabinkategóriáktól és az útvonalaktól is függ. Akció keretében már akár fejenként 600 eurótól (kb. 187 ezer forint) is részt vehetnek egy folyami hajóúton, függően attól, hogy mennyi külön szolgáltatást kívánnak igénybe venni. Akárcsak a tengeri hajóutaknál, úgy a folyami hajóutaknál is több részből tevődik össze a részvételi díj, az alapár tartalmazza a kabinhasználatot és a teljes ellátást, ehhez jön hozzá a kikötői illeték és a személyre szabott szolgáltatások díjai, ilyenek a fakultatív programok és az italfogyasztás, valamint fedélzeti kényelmi szolgáltatások (mosatás stb). A folyami hajóutaknál javasolt borravaló van, így az utas maga döntheti el, hogy a hajóút végén mennyi borravalót kíván adni a személyzetnek. Ezt az út végén a kabinban található borítékba helyezheti el. Néhány társaság teljes csomagként árulja hajóútjait, mely már tartalmaz több parti városnéző kirándulást és az all inclusive ellátást is.
    Vista: Egy all inclusive hajóút általában fejenként 290 ezer forinttól érhető el. Ezen felül már semmire nem kell költenünk, maximum a borravalóra. De ez nem kötelező, inkább gesztusértékű, melyért különös figyelmet is kapunk.
    Tensi: Az iroda a CroisiEurope hajótársaság folyami hajóútjait értékesíti. Itt a legkedvezőbb árak 900 eurótól (281 ezer forint) indulnak. Ebben az árban a szállás, minden étkezés és italfogyasztás, a kikötői illeték és a hajón található programok vannak benne. A fakultatív kirándulásokért és a kikötőbe jutásért viszont külön kell fizetni. A gyerekek tíz éves kor alatt kedvezményt kapnak. Kötelező borravaló nincs, az utazási iroda utasonként öt-tíz eurót javasol naponta.

    Kedvet kapott? A legnépszerűbb utak és a különlegességek

    A szakértők abban is egyet értettek, hogy a magyar utasok körében egyelőre a dunai és a rajnai hajóutak a legnépszerűbbek, de egyre gyakrabban választják a Loire-menti hajózást is. Aki még sosem volt ilyen úton, és fontos számára a magyar idegenvezető, annak a Vista kínálatából Józsa Jetta a rajnai hajózást javasolja: "Ez a magyar utasok számára izgalmasabb, mint a Dunán végighajózni. Az útvonal kastélyokat, középkori településeket, ámulatba ejtő festői tájakat érint. A hajóút csúcspontja pedig Rákász Gergely orgonaművész koncertje lesz Loreley-völgyében".

    Délutáni kávé a folyón
    Galéria: Folyami hajóutak
    Fotó: Vista Utazási Iroda

    Ízelítőnek lehet jó a Mahart busszal kombinált kirándulóhajós útja. "Az utunkat egyik részben busszal tesszük meg, és utána két nap alatt egy kirándulóhajó fedélzetén hajózunk Bécsig. Passauban, Linzben és Bécsben négycsillagos hotelben szállnak meg utasaink. A hajóút során több helyen megállunk, hogy az idegenvezető segítségével megtekintsék a helyi nevezetességeket" – magyarázza Németh Edit.

    Aki ennél különlegesebbre vágyik, a Tensinél például egy ötnapos hajóút során a a bordeaux-i borokat és tájat fedezheti fel az MS Cyrano de Bergerac fedélzetén. De az iroda nem csak európai utakkal foglalkozik: "egzotikus hajóútra vágyóknak a Mekong folyón közlekedő koloniális hangulatú, 2016-ban útjára bocsájtott prémium kategóriás hajót, az RV Indochine II-t ajánlom" – mondja Hargitai Éva.

    Aki egyszer kipróbálja, biztosan beleszeret
    Galéria: Folyami hajóutak
    Fotó: Vista Utazási Iroda

    Szintén kalandvágyókra számít a Mahart is, ők egy egész Európát átszelő, 29 napos Amszterdam – Isztambul hajóutat ajánlanak. Persze van a társaságnak rövidebb útja is: ilyen például a nyolc napos hajóút a Vaskapuig, budapesti indulással és érkezéssel.

    Praktikus
    Utazás a kikötőbe és haza
    A kikötőbe jutás költségét a hajóutak általában nem tartalmazzák, ezt mindenkinek magának kell megoldani.
    Programok a hajón
    A kirándulásokon kívül, a hajóút hosszúságától függően az egyes társaságok különböző programokat szerveznek a fedélzeten. Játékos vetélkedőket, különböző tornafoglalkozásokat, gálaesteket tartanak általában.
    A kabinok felszereltsége
    A folyami hajókon minden kabin rendelkezik kilátással (sőt, van, ahol erkéllyel is). A kabinokban mindig van fürdőszoba törölközőkkel, így azt nem kell csomagolni. Általában tévé, rádió, hajszárító és széf is van a kabinokban, az újabb hajókon wifi is. A fedélzeten 220 V-os áram áll rendelkezésre.
    Italfogyasztás
    A hajókon általában előre váltott italkártyával lehet rendezni a fogyasztást. Ilyen kártyát a hajó bárjában lehet venni, a fennmaradó összeget az út végén visszatérítik.
    Kihez kell fordulni, ha valami gond van?
    Minden hajón van egy fedélzeti megbízott. Ő a karmester szerepét tölti be a hajón: felelőssége kiterjed az étkezésre és a szállásra, és állandó kapcsolatban áll az utasokkal. Bármilyen problémával forduljunk bátran hozzá.
    Kirándulások
    A kikötőkből induló kirándulások fakultatívak, ezeket még az all inclusive hajóutak árai sem tartalmazzák. Ha nem szeretnénk ezeken részt venni, érdemes előre megtervezni az egyéni városnézésünket az egyes megállókban. Ha végül mégis inkább a csoporttal maradnánk, a hajón be lehet fizetni a kirándulásokra később is.
    Napozóterasz
    A hajók tetején napozóterasz található, itt napozóágyak és fotelek vannak, ezek használata ingyenes. Általában ez a hajók egyetlen olyan pontja, ahol szabad dohányozni.
    Pénznem
    Az európai hajóutakon a fedélzeten általában eurót, vagy bankkártyát fogadnak el. Pénzváltó és automata nincs a hajókon.
    Öltözködési tanácsok
    A kirándulásokhoz laza ruhákat és kényelmes cipőt pakoljunk. A hajós programokhoz érdemes edzőruhát, néhány melegebb pulóvert és elegáns ruhadarabot is bepakolni.
    Forrás: Tensi Utazási Iroda
    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre! Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!