Tériszonya van? Ne ide utazzon legközelebb!

Nyitott terasz a Burdzs Kalifán, a világ legmagasabb ikerhídja, megrepedt üvegpadló a 103. emeleten, vonatozás Európa legmagasabb vasútállomására, acél függőhíd az Alpok hegycsúcsai között. Szédítő helyek, ahol az elmúlt öt évben jártunk, és amiket nem ajánlunk tériszonyos utazóknak.

Ötödik szülinapját ünnepli a Travelo magazin, ennek örömére cikksorozattal jelentkezünk, melyben megmutatjuk azokat a helyeket a világban, amiket valamilyen okból örökre az emlékezetünkbe véstünk. Kedvenc világörökségi helyszíneinkről, túraútvonalainkról, fürdőhelyeinkről, a legegzotikusabb tájakról, valamint a legbizarrabb helyekről, ahol eddig jártunk, már meséltünk. Ezúttal a szédítő magaslatok következnek.

Burdzs Kalifa, Dubaj, Egyesült Arab Emírségek

A maga 828 méterével jelenleg a világ legmagasabb épülete a dubaji Burdzs Kalifa. Több rekorddal is büszkélkedhet: 160 szintjével a világ legtöbb, használható emelettel rendelkező létesítménye magában foglalja a világ legmagasabban elhelyezkedő, funkcióval bíró emeletét, a világ legmagasabban fekvő nyitott kilátóját, és itt van a világ leghosszabb utat megtevő liftje is. A magassági versenyt megnyerni csak úgy tudta, hogy megálmodói rengeteg kihasználatlan teret terveztek bele: a legfelső 244 méter teljesen üresen áll.

Lenézve a Burdzs Kalifából
Galéria: A világ legtériszonyosabb helyei
(Fotó: Emmanuel Aguirre / Getty Images Hungary)

Hat éve adták át – egyes vélemények szerint az emberiség egyik legnagyobb teljesítménye, mások szerint a pazarlás emlékműve. Ennyi idő alatt sok legenda és érdekesség gyűlt a nevezetes építmény köré, például, hogy a szennyvizet Dubaj elégtelen csatornahálózata miatt kamionokkal hordják el a toronytól, majd a tengerbe ürítik. Ennek a történetnek volt ugyan alapja, de a teljes valóságot elolvashatja itt, és további legendákat is talál a cikkben a világ legmagasabb épületével kapcsolatban.

A látogatók több jegy közül választhatnak, mert más a belépés ára a csúcsidőszakban és más azon kívül is. De azoknak, akik nem érik be a 124. emelettel, még borsosabb árat kell fizetniük. Az utóbbi, „Sky" kategóriás jeggyel először a 148. emeletre vitt fel minket egy lift, az utazás közben a felvonó falaira vetítették, hogy épp melyik híres épülettel vagyunk egy magasságban, vagy melyik korábbi rekordert hagytuk el.

Bámészkodók a kilátóban
Galéria: A világ legtériszonyosabb helyei
(Fotó: Gareth Cattermole / Getty Images Hungary)

A 148. emeleten maximum harminc percet tölthettünk, de ennél nagyobb izgalmak vártak ránk a nyitott tetejű teraszon, ami a következő állomásunk volt ezzel a jeggyel. Ehhez már egy másik lifttel mentünk le a 125. emeletre, ahol addig maradhattunk amíg a szelfisorozatokat készítő többi turistától oda nem fértünk végre a terasz üvegfalához.

Petronas ikertornyok, Kuala Lumpur, Malajzia

Az 1998-ban épült, 452 méteres tornyok a világ legmagasabban található ikerhídjával büszkélkedhetnek, és egy időben ez volt a világ legmagasabb épülete is. Az üveg és acélborítású épületről az iszlám építészet motívumai köszönnek vissza. Látogatásunkkor először a két tornyot összekötő, 170 méteres magasságban található hídig lifteztünk fel, majd ezt követően a 86., kilátónak és kiállítótérnek berendezett szinten tölthettünk egy kis időt.

A felhők felett
Galéria: A világ legtériszonyosabb helyei
(Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary)

Ami a legfontosabb: ha befizetnek a toronylátogatásra, csak tiszta időben tegyék! Különben úgy járnak, mint mi: voltunk is a 41. emeleti hídon és a legfelső szinten, meg nem is. Látni ugyanis gyakorlatilag semmit nem láttunk a várost éppen látogatásunkkor beterítő szmog miatt. Persze így is élményszámba megy egy ilyen híres épület meglátogatása, de ha már fizetünk érte, a panorámát sem utolsó látni. A tornyok aljában egyébként egy hatalmas, elegáns plázát, a Suria KLCC-t, a tornyok körül pedig a KLCC parkot találjuk, kellemes sétaösvényekkel, és 1900 különböző pálma és trópusi növényfajjal.

Willis Tower, Chicago, USA

Chicago legmagasabb és a turisták számára egyik legizgalmasabb látványossága a 442 méter magas Willis Tower épületsíkjából kiálló csupa üveg kilátóterasz. A 103. emeletre lifttel lehet feljutni, út közben itt is egy képernyőn látható, hogy milyen magasan járunk, és mindez hol van más híres turistalátványosságokhoz képest. Bár az üvegfelület előtt próbára tették türelmünket a hosszú sorokban kígyózó turistacsoportok, végül mi is kimerészkedtünk az üvegfelületre, és 412 méteres magasságból elkészíthettük a jól megérdemelt szelfit.

És most képzeljék el, ahogy megreccsen önök alatt a padló
Galéria: A világ legtériszonyosabb helyei
(Fotó: Robert Nickelsberg / Getty Images Hungary)

Mondjuk, ha tudtuk volna, hogy látogatásunk után nem sokkal egy család számára a tériszonyosok rémálma válik majd valóra, biztosan nem fotózkodtunk volna odafent olyan vidáman. A család alatt ugyanis megrepedt az üvegpadló. Éppen ülve fotózták volna magukat az üvegkalitkában, amikor az üveg reccsenését hallva a család kiugrott belőle.

A The Ledge nevű kilátóterasz padlózata három, egyenként 1,3 cm vastag üveglapból áll és öt tonna a teherbírása. Az üzemeltető szerint egyébként nem az üveg, csak annak speciális burkolata repedezett meg, amit egyből ki is cseréltek.

Jungfraujoch, Svájc

A 3454 méteres Jungfraujoch hegycsúcson található Európa legmagasabban fekvő vasútállomása, ahová a hegy gyomrán át vezet az út. Szóval kettő az egyben: klausztrofóbiásoknak és tériszonyosoknak egyaránt ijesztő élmény.

Nekünk csak azért nem volt túl szédítő az élmény egyébként, mert ottjártunkkor gyakorlatilag nem láttunk belőle semmit. Ahogy egyre közelebb értünk a hegyhez, az egyre inkább tűnt el a szemünk elől, és mire felértünk a végállomásra, már nem láttunk mást, csak tejfehér ködöt. Ez akár csalódást is okozhatott volna, hiszen arra számítottunk, hogy az extrémen meredek vonatút után az elénk táruló látvány majd mindenért kárpótolni fog. Az a misztikus köd azonban, ami odafent fogadott, csak még kalandosabbá tette az egészet, és azonnal beindította a fantáziánkat, hogy milyen elképesztő mélység tátonghat alattunk.

Jungfraujoch Európa legmagasabb vasútállomásával, amikor épp nincs köd
Galéria: A világ legtériszonyosabb helyei
(Fotó: Marcus Gyger / Swiss Image)

A vasútállomáshoz egyébként egy többszintes fogadóépület is tartozik, ahol az éttermen és az ajándékbolton kívül egy Lindt bemutatószalon, és egy interaktív kiállítás is van, aminek a végére érve a vakmerőbbek akár ki is léphetnek a semmibe. Ilyen érzés ugyanis elhagyni az épületet és egy vékony kötélbe kapaszkodva felmászni a süvítő szélben arra a néhány négyzetméterre, ahonnan tiszta időben négyezer méteres csúcsokat és a Svájci-fennsíkot látni – borongós napokon viszont semmit.

Függőhíd 2300 méteren, Bad Gastein, Ausztria

Akinek nincsenek a magassággal problémái, az lazán átsétál ezen a 2300 méteres tengerszint feletti magasságban kifeszített, 140 méter hosszú és csupán egy méter széles függőhídon, ami a Bad Gastein feletti hegyekben található. A tériszonyosoknak viszont okoz majd izgalmas perceket, ha át akarnak kelni az Angertal felől érkező Senderbahn felvonó hegyállomását, és a hegyi étterem teraszát összekötő látványosságon. (Pedig egyébként nem is ez a legdurvább Ausztriában: a Dachstein gleccser függőhídja és semmibe vezető lépcsője állítólag sokkal ijesztőbb, de ott még nem jártunk.)

A hidat egyébként úgy építették meg, hogy akár kétszáz kilométer per órás szélnek is ellenálljon, úgyhogy elméletileg nincs mitől tartani. Aki nyáron érkezik, annak ilyen problémája biztosan nem lesz, de télen a hídig sícipőben eltotyogni a fagyott lejtőn kevésbé nyerő élmény, de ha a dülöngélő fakorlátos részen túl vagyunk, az acélkorlátnál már biztonságban érezhetjük magunkat.

Függőhíd az Alpokban
Galéria: A világ legtériszonyosabb helyei (Fotó: Wolkersdorfer Gerhard / Gastein)
(Fotó: Wolkersdorfer Gerhard / Gastein)

Apró kedvesség az üzemeltetőktől, hogy az egyedül kirándulókra is gondoltak, és elhelyeztek egy ingyenesen használható fotóautomatát is a híd tövében. Csak megnyomjuk a gombot, kisétálunk a hídon megjelölt fotópontig, és húsz másodperc múlva repül a kismadár. A képeket pedig a síterep weboldalán lehet megnézni, letölteni vagy akár képeslap formájában e-mailben tovább is lehet küldeni. Jó tudni, hogy az ingyenes wifi meglepően jól működik a régió felvonóinak közelében, így már tolhatjuk is ki Facebookra, hogy mennyire bátrak vagyunk, hogy át mertünk kelni a hídon. (Azt másoknak nem kell tudni, hogy még az ötévesek is gond nélkül átmenetelnek rajta.)

Miután bejártuk a látnivalókat (a hegyen további kilátókat is meg lehet látogatni, itt írtunk róluk), jól esik egy forralt bor vagy Schiwasser a hegyi étterem teraszán, majd télen a síelők csatolhatnak és lecsúszhatnak Angertal vagy Bad Gastein irányába, a kirándulók pedig a Senderbahn vagy a Stubnerkogelbahn segítségével hagyhatják el a hegyet.

A legmélyebb helyek
Az elmúlt öt évben nemcsak magaslatokra, de a világ legmélyebb pontjai közül is eljutottunk néhány helyre. Az egyik ilyen a Holt-tenger, mely kb. 420-450 méterrel terül el a tengerszint alatt, és ezzel a földgolyó legmélyebben fekvő – de nem a legmélyebb – tava. Arról, hogy mitől olyan különleges, és hogy milyen benne fürdeni, itt és itt írtunk korábban. A másik, az amerikai Death Valley Észak-Amerika legmélyebb pontja, a világ egyik legforróbb helye. Legmélyebb pontja 85 méterrel a tengerszint alatt található. 56,7 celcius volt az itt mért legmagasabb hőmérséklet.