Családi nyaralás mélykék tóval és alpakákkal

Bár a legtöbben autóval mennek a Garda-tóhoz nyaralni, akkor sem kell róla lemondani, ha nincs kocsink, vagy csak nem akarunk nyolc órán át vezetni. A kék megannyi árnyalatában pompázó tó, tarka kisvárosok, sziklás hegyek és gondosan ápolt kempingek várják itt a nyaralókat. Kipróbáltuk, nagyon szerettük.

Az idei családi nyaralást Olaszország legnagyobb tavához, a Garda-tóhoz szerveztük. A végigsikoltozott vidámparki napunkról korábban már beszámoltunk, most elmeséljük, hogyan telt a többi.

Földön, sínen, levegőben

A Garda-tóhoz a legegyszerűbb autóval menni – Budapesttől 828 kilométerre fekszik, így ha kora reggel elindulunk, délután már csobbanhatunk is. Ráadásul, ha kempingezésre adja az ember a fejét, sokkal egyszerűbb minden apróságot magunkkal vinni. És persze a tóparti települések végiglátogatásakor is jól jön, ha nem kell a buszok menetrendjéhez alkalmazkodni.

Naplemente a tónál
mimi / Travelo

Na, mi ezzel ellentétben repülővel és tömegközlekedéssel vágtunk neki a nyaralásnak. Bár mindkettőnknek van jogsija, se autónk, se kedvünk vezetni, a gyerekek pedig szeretnek repülni – hol itt a probléma? Egyébként végülis sehol, de arra fel kell készülni, hogy két gyerekkel, hőségriadó idején nem éppen stresszmentes eljutni Budapestről Peschiera del Gardáig. De nem is lehetetlen.

Így csináltuk
Budapestről és Debrecenből is van fapados járat Milánó-Bergamóba, ráadásul általában röhejes áron. (Mi márciusban 48 ezerért vettünk 4 főre jegyet a Ryanairnél, és valószínűleg lehetett volna még olcsóbban is, ha nem ragaszkodunk a dátumainkhoz.) Bergamóban az Autostradale cég Bergamo-Brescia buszára kell felszállni, a menetidő 1 óra, útirányonként felnőtteknek 11, gyerekeknek 6 euró. Jegyet a terminál érkezési oldalán a cég pultjánál lehet venni. A busz a vasútállomáson tesz le, ahonnan húsz perc alatt roboghatunk el vonattal Peschiera del Gardáig, a jegy fejenként 3 euró körüli összegbe kerül. A tó körül pedig menetrendszerinti buszjáratokkal és kompokkal közlekedhetünk.

Kempingezni jó

Ha a Garda-tó körényékén szállást keres az ember, leginkább három különböző típusú helyet fog találni. Kiadó apartmanokat, kisebb, többnyire családi üzemeltetésű szállodákat és kempingeket. Mivel az árakban nem láttunk olyan nagy eltérést – értsd: minden egyformán drága – úgy határoztunk, idén kipróbáljuk, milyen az élet egy prémium kempingben, ahol medencék, gyerekprogramok és kis kerttel körülvett mobilházak várják a nyaralókat.

A mi utcánk
mimi / Travelo

Végül a település központjától és a Gardalandtól egyaránt két-két kilométerre, a tóparttól pedig kb. hatszáz méterre található Del Garda Village kempinget próbáltuk Peschiera del Gardában. A szépen parkosított, két nagy és két kismedencével ellátott kempingben több cég is kínál mobilházakat, glamping sátrakat és sátorhelyeket is. Mi a magyarországi képviselettel is rendelkező Vacansoleil belépő szintű mobilház-típusában, a Fijiben laktunk.

Kilátás a mobilházunkból
mimi / Travelo

Becsekkoláskor az animátorok egyből frizbit nyomtak a gyerekek kezébe, így volt mivel lekötniük magukat a kertben, amíg mi belaktuk a házat. A nagyjából 25 négyzetméteres mobilház egy étkező-konyhából, két hálószobából, egy fürdőből és egy külön vécéből állt. A házban volt széf, hűtő és légkondi is (utóbbit napi 8 órát lehetett ingyen használni, de ez több volt mint elég). A mobilház előtt zöld gyep, két oldalt sövény, kerti asztal, napozóágy – minden, ami kell. Na jó, még egy ingyen wifi jól jött volna, de a kemping recepcióján, a kisboltban, az étteremben és a medencéknél volt is.

Pro és kontra
Ami nagyon tetszett:
Családias, megnyugtató légkör
Parkosított, kellemes környezet
Természetközeli élmény
Biztonságos, mindent kint lehetett hagyni a mobilház előtti kis kertben, senki nem nyúlt semmihez.
Aki erre vágyik, az egész nyaralást eltöltheti a kemping kerítésén belül. Van étterem – ráadásul itt ettük a legjobb pizzát az egész nyaralás alatt –, van jól felszerelt bolt saját pékséggel, vannak gyerekprogramok, közel a strand. Egyébként úgy tűnt, kifejezetten sokan vágynak erre, míg mi Gardalandtól Monte Baldóig szaladtunk és viszont, úgy tűnt, szomszédaink maxiumum a medencéig merészkedtek el egész héten.
Egyértelmű, hogy rengeteg a törzsvendég, sokan égősorokkal és más díszítőelemekkel dobják fel a mobilházukat – ők biztosan nem most voltak itt először.
És ami nem:
A kemping elvileg autómentes, gyakorlatilag viszont a főbb sétautak mentén végig autók állnak – jobb lenne, ha a központi parkolón kívül ténylegesen nem engednék be a kocsikat.
A mobilház árába már nem fér bele fejenként két lepedő ágynemű gyanánt (bérelhető 9 euró/szett), törölközőt is magunknak kell vinni, és a végtakarítást is magunknak kell megcsinálni. (Ha nem akarjuk, 26 eurót levonnak a becsekkoláskor leadott 50 eurós depozitból.) Nyilván ezek a dolgok nem számítanak újdonságnak azoknak, akik gyakran kempingeznek. Aki viszont hotel helyett választja a szállodai kényelmet, ám sokkal természetközelibb élményt adó mobilházat, annak fájni fognak a fenti dolgok.

Vizes programok

Tópartra érkezve adja magát, hogy mielőtt bármi más programba kezdenénk, egy nagyot csobbannunk kell. A hol egészen mély kék, másutt türkizes színekben játszó tó déli oldala lankásabb, a családoknak itt érdemes strandolni. Úszócipőt mindenképp hozzanak, a part ugyanis ahol nem sziklás, ott aprókavicsos és kagylótörmelékes.

Peschiera del Garda strandja este
mimi / Travelo

A part mentén sznorkelezni próbáló gyerkőcök, illetve a víz alá bukó kiskorúakért aggódó felnőttek kedvéért írjuk le, hogy a víz egészen addig tűnik átlátszónak, míg fel nem kavarjuk a leülepedett iszapot – onnantól nagyjából pont olyan zavaros, mint bármelyik balatoni strandon.

Így aztán mi viszonylag gyorsan ráuntunk arra, amit a Peschiera del Gardához tartozó, kavicsos-iszapos strandok adni tudtak. Kész szerencse, hogy a kempingünkben több medence is volt – itt jóval önfeledtebben tudtunk játszani a gyerekekkel, mint a zavaros, mély tóban. Mert bár az északinál tényleg jóval sekélyebb ez az oldal, itt is elég gyorsan mélyül a víz. Figyeljenek oda a jelzőbólyákra, főleg, ha gyerekekkel mennek a vízbe!

Aki búvárkodni, vagy vízisportolni szeretne, annak a sziklás északi oldalt ajánljuk. A víz sokkal mélyebb, sokkal tisztábbnak tűnt, az állandó szél miatt pedig a szörfösök paradicsoma a tónak ez a része.

Kirándulás alpakával, ebéd mormotával

A szörfözésen és hullámvasutakon túl is vannak adrenalinlöketet biztosító programlehetőségek a tónál: ilyen például a Monte Baldo felvonója. A Malcesinéből induló, 1800 méteres tengerszint feletti magasságig emelkedő felvonó két szakaszból áll. Az első egy kisebb, kör alakú felvonó, amiben ha jól helyezkedünk, emelkedés közben a tóparti városka gyönyörű panorámájában gyönyörködhetünk. A második, csúcsig szállító etap különlegessége, hogy ez a világ első forgó kabinnal ellátott felvonója. Bárhová álljunk benne, tökéletes, 360 fokos körpanorámában lesz részünk.

Jó tudni!
Az egyedülálló felvonóélményre, a hegyről nyíló kilátásra és az itt megtalálható különleges flórára és faunára nagyon sokan kíváncsiak. A nyári szezonban akár egy teljes órás várakozásra is fel kell készülni. És ezen az elővételes jegy sem segít: a sorok a felvonónál kígyóznak, nem a kasszánál. Szóval induljanak el időben, és készüljenek fel arra, hogy nem két perc lesz feljutni a hegyre. De a forgó felvonó, és a fenti programok garantáltan feledtetik majd a várakozás hosszú perceit.

Odafent a környező hegyekre, és a Garda-tóra nyíló panoráma, valamint rengeteg növény – gazdagsága miatt a hegyet Európa botanikus kertjének is szokták nevezni – és cuki állatok várják. Óriási birkacsorda, békésen legelésző tehenek tucatjai mellett itt láttunk életünkben először szabadon élő mormotákat és havasi csókákat is. De tartanak fent nyulakat, és teljesen hülye, viszont szuperaranyos alpakákat is.

Jó, azért nem akkora pláne mint a Gardaland, de ezt is élvezték a gyerekek
Galéria: Állati kirándulóhelyek
mimi / Travelo

Utóbbiakkal kirándulni is lehet: szakavatott vezető segítségével a felnőttek másfél, a gyerekek háromnegyed órán át vezetgethetik a hegyen ezeket a mókás állatokat. Ha szeretné kipróbálni, milyen lehet hollywood-i sztárként kirándulni egy hegyen, feltétlenül ajánljuk, hogy kérjen saját alpakát a sétához. Ahogy feltűnünk, egyből böködni kezdik egymást az emberek, felénk mutatnak, vakuk villannak. Szórakoztató élmény, és nem is olyan drága.

A kirándulás végpontja egy kilátó - szemmel láthatóan az alpakákat is érdekelte a panoráma
Galéria: Állati kirándulóhelyek
mimi / Travelo

Ha megéheztünk a nagy kalandokban, több hegyi étterembe is betérhetünk. Az osztrák hüttékkel ellentétben viszont itt nem a legjobb falatokra érdemes készülni – a mirelit pizza, és a sült virsli a legjellemzőbb fogások. Cserébe az alpaka farmmal szemben található étterem teraszáról láttunk mormotát, így végső soron nem volt okunk panaszra. Ahogy elnéztük, a többi étteremben sem jobb a helyzet kajafronton, úgyhogy érdemesebb piknikezésre készülni. Olcsóbb, és hangulatosabb is.

Városnézés

Strand, kirándulás, vidámpark pipa? Jó lenne már egy kicsit várost nézni, kirakatokat bámulni, múzeumozni? A Garda-tóban az a jó, hogy nem csak sportolni és henyélni lehet a partján, de ékszerdoboz-városkákat és ódon várakat is fel lehet deríteni.

Peschiera del Garda óvárosa
mimi / Travelo

A mi kempingünktől Peschiera del Garda különleges, erődrendszeren belül található óvárosa volt sétatávolságra. Az óváros legszebb pontja az erőd zárt, színes házakkal szegélyezett kikötője. A türkizes árnyalatú víz kristálytiszta, így a halakat, és a rájuk vadászó búbos vöcsköket természetfilm-minőségben figyelhetjük meg.

Szintén hangulatos, és 1300-as években épült kastélyának köszönhetően nagyon fotogén kisváros Malcesine. Ha a Monte Baldót betervezik a programba, semmiképp ne hagyják ki ezt a tóparti városkát.

Malcesine
mimi / Travelo

Sajnos nekünk már nem maradt időnk eljutni, de mások beszámolói alapján a tó déli, lankás oldalán mindenképp említést érdemel a középkori városfalon belül zegzugos utcákat és szép kikötőt rejtő Lazise, és a hosszú földnyelven elnyúló, különleges kastéllyal büszkélkedő Sirmione is.

Az északi, drámai, sziklás oldalon az elegáns Riva del Garda, vagy az itt termesztett citromról nevezetes, festői Limone is megér egy látogatást. De igazából minden településnek megvan a maga egyedi hangulata a környéken, így biztosan visszatérünk majd, hogy egyesével felfedezzük őket.

Hasznos tudnivalók
Szállás: Ha még csak tervezgetik, hogy idén vagy jövőre itt nyaralnak, érdemes a kifejezetten prémium kempingekkel foglalkozó Vacansoleil kínálatát átböngészni. A tó körül rengeteg opciót kínálnak, az egészen egyszerűtől az aquaparkkal egybeépítettig.
Monte Baldo felvonó: A felvonók reggel 8 és este 7 között üzemelnek, a teljes árú retúrjegy reggel 9 és délután 3 között 20 euró/fő. A reggel 8 és 9 között, illetve délután 3 és 7 között vásárolt retúrjegyek 15 euróba kerülnek. A gyerekeknek 8 euróba kerül a jegy utanként, a vásárlás időpontjától függetlenül. További részletek, és más kedvezmények itt.
Alpaka trekking: 8 euró/alpaka, aki csak úgy sétál a csoporttal, annak ingyenes. Mi lecsúsztunk a gyerekeknek szánt, 45 perces alpakás kirándulás hivatalos időpontjáról (ez elvileg 14:30-kor kezdődik minden nap), de így is gond nélkül kaptunk magunk mellé vezetőt és két állatot. Nem kell tehát kétségbe esni, szívesen indítanak csoportot bármikor. Az alpaka farmról itt találnak további infókat.
Buszjegy: Peschiera del Gardából közvetlenül, a 183-as számú busszal juthatunk el kábé másfél óra alatt Malcesinébe, a Monte Baldo tövébe. A retúr buszjegyek ára kb. 10 euró/fő, a velünk utazó 10 és 12 évesnek már nem akartak gyerekjegyet adni, így mindenkinek egységesen ennyit fizettünk. A jegyet nem kellett előre megvenni, a buszvezető árulja.
További látnivalók: A tóparti kisvárosok mellett olyan híres helyeket is könnyedén felderíthet, ha itt nyaral, mint Verona (30 kilométer Peschierától), Mantova (38 kilométer), vagy éppen Velence (140 kilométer).

Újságírónk a Vacansoleil jóvoltából tesztelte a Garda-tó melletti kempingezést.