3+1 tipp, miért érdemes a Fertő-tónál telelni

Madárles, mangalica kolbász és forró szaunák: ugyan bringázni már hideg van, de sok minden mást csinálhatunk helyette a Fertő-tónál.

A Fertő-tó az egyik kedvenc úti célunk: nincs nagyon messze Budapesttől, és itt egyszerre lehet otthon és külföldön az ember. Különösen nyáron rajongunk a környék remek kerékpárútjaiért és a zöldellő szőlőültetvényeiért. Ezúttal azonban a novemberi csípős hidegben néztünk körül a bazilikájáról és a mellette található jópofa, csigavonalban épült kálváriájáról ismert Frauenkirchen (Boldogasszony) környékén. Bár bringázni hideg lett volna, változatos programok feledtették a kerékpárhiányt és a barátságtalan időjárást. Íme 3 + 1 tipp, miért érdemes télen is ellátogatni a Fertő-tóhoz.

1. Madárlesre fel!

Csapatunk bázisa, a St Martins Therme hotel és termálfürdő rendszeresen szervez vendégeinek szakképzett vadőrök vezette túrákat a Neusiedler See – Seewinkel Nemzeti Parkba. A résztvevők távcsövet kapnak a nyakukba, így mindjárt izgalmasabb a nézelődés. Mi is egy ilyen túrán vettünk részt: a Darsho nevű szikes tó partján réti héját, nyári ludakat és nagykócsagot láttunk, Apetlontól nem messze pedig vízibivalyokkal és szürke marhákkal találkoztunk.

Galéria: Telelés a Fertő-tónálFotó: stmartins.at

Persze nem muszáj vadőrrel kirándulni, a nemzeti parkot mindenki nyugodtan felfedezheti a saját tempójában is. Ugyanakkor megfelelő ismeretek nélkül kevésbé buli bámulni az ilyenkor már igencsak kopár tájat – ha azonban egy szakértő hívja fel a figyelmünket a látnivalókra, máris sokkal nagyobb élmény az állatles.

2. Bor és mangalica minden mennyiségben

Kirándulás után kifáradva még jobban esnek a finom falatok. Mi két helyen kóstoltunk remek sajtokat, zöldségeket és mangalicából készült sonkákat, kolbászokat, és mindkettőt nyugodt szívvel ajánljuk önöknek is. Aki elegánsabb környezetre, borkóstolásra is vágyik a falatozás mellett, válassza Podersdorfban (Pátfalu) a Sloboda pincészet vinotékáját.

Galéria: Telelés a Fertő-tónálFotó: mimi / Travelo

Aki sokféle húskészítményt megkóstolna, és szívesen vásárolna is belőle otthonra, Faruenkirchenben Josef Göltl Hofladen nevű bioboltját keresse fel. Kíváncsi, miből lesz a szalonna? Frauenkirchen határában Josef mangalicáit is megnézheti – vannak vörösek, szőkék és egészen pici, pöttyös malacok is.

3. A tél a termálfürdők szezonja, használjuk ki!

Ha a kirándulás és a lakoma is megvolt, csobbanjunk egy nagyot a termálvízbe! Ahogyan már említettük, szálláshelyünk a St Martins Therme volt, ahol jókora fürdőrészleg, és még annál is nagyobb (szigorúan textilmentes!) szaunavilág gondoskodik arról, hogy megfelelően átmelegedjünk. Aki nagyobb nyüzsgésre vágyik, a nyilvános fürdőrészleget keresse fel, itt külön gyerekmedencét találunk csúszdával, de van élményelemekkel gazdagított kiúszómedence is.

Galéria: Telelés a Fertő-tónálFotó: stmartins.at

Ha szállóvendég, és inkább csendben relaxálna, jobb ötlet a szálloda kisebb, nyugodtabb medencéjét választani. Tapasztalataink szerint a legnagyobb nyugalom pedig a kültéri finn szaunákban van. Itt különösen tetszett, hogy amint beléptünk a szaunavilágba, a személyzet (természetesen beszélnek magyarul) egyből informált minket a várható szaunaszeánszokról, de aki nem szeretne szeánszon részt venni, magának is választhat egy szimpatikus illóolajat a gazdag kínálatból.

+1: Mesebeli karácsonyi vásár Halbtrunban

Imádjuk a karácsonyi vásárok hangulatát, így jó párban megfordultunk az évek során. A legkedvesebbet a magyar határtól nem messze, a halbturni Harrach-kastélyban, illetve annak udvarán találtuk. A Frauenkirchentől mindössze hat kilométerre található Halbturn (Féltorony) községben található 1711-ben épült későbarokk épületegyüttes a Habsburg–Lotaringiai család magánrezidenciájává vált Mária Terézia idején – olvasható róla a Wikipédián. 1949-ben a kastély leégett, csak a középső terem maradt sértetlen, melyet helyreállítottak. Ma a császári család egyik leszármazottjának magánbirtoka. A kastély a nyilvánosság előtt is nyitva áll, kiállításokat, koncerteket tartanak benne, egy részét pedig múzeumként rendezték be. Az épületben vinotéka és antikvárium, egy étterem és egy kis panzió is működik.

Galéria: Telelés a Fertő-tónálFotó: mimi / Travelo

Itt tartják a romantikus adventi vásárt, ahol az udvaron tábortűz, pónilovaglás, kézműves ékszerek, sajtok, befőttek és minden más földi jó várja a látogatókat. Bár nincs olyan sok árus mint egy nagyvárosi vásáron, tavaly, amikor itt jártunk, mégis itt éreztük leginkább azt, hogy ha lenne hozzá kedvünk simán be tudnánk szerezni az egész családnak a karácsonyi ajándékokat. Ráadásul anélkül, hogy amiatt kéne szégyenkeznünk, hogy nem voltunk túl kreatívak. Nyelvi problémák egyébként nem nagyon lesznek az udvaron, a kastély termeiben és melléképületeiben sorakozó pultoknál válogatva, rengeteg árus ugyanis hazánkból érkezik.

Idén a vásárt november 29-30-án, december 6-7-én és december 13-14-én tartják, délután 1-től este 7-ig. A belépés ingyenes, de ha pár eurót rászánunk a bejáratnál, a Máltai Szeretetszolgálatot támogatjuk adományunkkal.

Fázós, és a fentiek ellenére inkább tavasszal jönne el ide?

A környék remek kerékpározási lehetőségeiről és más látnivalóiról itt és itt írtunk korábban, Mönchhof (Barátfalva) zseniális skanzenje pedig április elsejétől várja látogatóit. A skanzenről erre olvashat tovább.

Újságírónk a Burgenland Tourismus vendégeként járt a Fertő-tónál.