A zimankósra forduló időjárás ne szegje kedvüket, az őszi és a téli hónapok is alkalmasak egy kötetlen céges összeröffenésre. Két egymástól független szakértő segítségével néztünk utána az aktuális csapatépítő trendeknek, és legjobb programoknak.
Legyen szó új alkalmazottak érkezéséről, vagy csak némi motivációról, céges csapatépítőkre bizonyos időközönként szükség van. Jó egy kicsit kimozdulni a szürke hétköznapokból a friss levegőre, ahol frappáns programokkal erősíthetjük a csapatszellemet.
Csapatépítő trendek: a gasztroprogram mindent visz
"Egy átlagos hazai cég általában egy napot szán az emberei összekovácsolására, ritkább az, hogy két napra elutazzanak. Ha mégis ottalvással társul a program, akkor is inkább bulival zárul, és a második napon már csak a reggelit követően hazautaznak. Érdekes módon a kis- és középvállalatoknál jellemzőbb az, hogy vidéki több napos csapatépítést szervezzenek, a multinacionális vállalatoknál egy napra, sőt, időnként három-négy órára korlátozódik a program" – mondta el a Travelónak Mórocz Melinda, a Confhotel Event rendezvényszervező cég kreatív igazgatója.
A legnépszerűbb programok képzeletbeli dobogójának legfelső fokán a borkóstolók és a közös főzések állnak – tudtuk meg Mihalovics Nikolett rendezvényszervezőtől. Aki a téli időszakban is ilyen programmal csábítaná a szabad ég alá a kollégáit, annak az élmény-disznóvágás lehet egy ideális megoldás, erről itt írtunk bővebben.
A gasztroprogramok mellett "a különböző nyomozáson alapuló feladatok (akár egyszerű nyomkereséssel, akár beépített színészékkel), a városfelfedező és kincskereső játékok, de a sárkányhajó bajnokság, a lézerharc vagy Trabant rally is olyan örökzöld csapatépítő program, ami úgy tűnik, soha nem megy ki a divatból" – teszi hozzá Mórocz Melinda.
Fessünk a szabadban, vagy eredjünk James Bond nyomába
De egyre gyakrabban fordul elő, hogy valamilyen közös alkotásra vágynak a résztvevők. "Nem versengeni szeretnének egymással, hanem valami közös dolgot létrehozni. Ilyenkor az adott cég profiljához leginkább passzoló alkotó tevékenységet találunk ki. Ez lehet akár festés, közös építkezés, vagy akár egy film elkészítése, lényeg, hogy kézzel fogható eredményhez tudjuk őket juttatni" – mondja Mórocz Melinda.
Mihalovics Nikolett is úgy látja, hogy a csapatépítések kínálatában a közös alkotás, azon belül is a paint coctail, avagy fess neki program az egyik legnépszerűbb újdonság. Ennek lényege, hogy sűrű ecsetvonások közepette építhetjük a közösségi szellemet néhány koktél társaságában. Cégeknek bárhol megszervezik a festős-iszogatós bulit, így kérhetnek akár valami festői kültéri helyszínt is. Budapest mellett öt vidék nagyvárosban léphetnek az alkotás mezejére, részletek itt.
Kevésbé művészi a csapat, viszont imádják a rejtvényeket, és nem bánják, ha megfejtésükhöz az utcákat kell járniuk? Nekik a Teamvision nevű cég budapesti rejtvényekbe burkolt csapatépítését ajánljuk. Nekünk nagyon megtetszett a James Bond és a The Challenge nevü játék, amelyek során kalandos formában, iPaddel a kézben fedezhetjük fel a zegzugos Budapestet. Előbbi során James Bond nyomába eredve egy kémtörténetbe csöppennek a résztvevők, utóbbi során pedig fény derül Budapest történelmére rejtvények formájában.
Az íróasztal mellől a volán mögé vezet az út
Ha egy kisebb cég irodai ülőmunkát végző alkalmazottait a munkáltató szeretné egy adrenalinpumpáló kültéri programmal csapattá kovácsolni még a tél folyamán, akkor Mihalovics Nikolett szerint jó ötlet lehet kizökkenteni őket egy kis autókázással. Így a volán mögé pattanva vezethetik le az irodai stresszt.
A modern és a retró járgányok is jó mókát ígérnek: dzsiptúrákhoz nem kell messze menni a fővárostól, mivel Göd közelében is van akad mocsaras lehetőség a Funny Car Tréning jóvoltából, a Balatonnál pedig Trabantokat gyűrhetnek. Ezután jöhet egy borkóstoló, aztán a kalandokat kipihenhetik egy olyan hotelben, ahol másnap reggel még ki lehet élvezni a wellness részleget, míg a munkatársak magukhoz térnek az izgalmaktól.
Egyre magasabb az ingerküszöb
Mórocz Melinda is úgy látja, hogy a legfontosabb, hogy olyan programokat kell szervezni, amik kimozdítják a komfortzónájukból a kollégákat: "a dolgozók, főleg az Y és Z generáció ingerküszöbe egyre magasabbra kerül, például egy négy-öt éve még szórakoztatónak számító, egyszerű nyomozós program ma már keveseket hoz igazán lázba."
Ezzel szemben a digitális technológiát kihasználó nyomozós játékok egyre népszerűbbek. "Ami régen még a GPS készülék volt, az ma már egy rendezvényre szabott alkalmazás, ami real time mutatja a csapatok helyét a városban, tableten vagy okostelefonon kommunikál a csapatokkal a papírcetlik helyett" – magyarázza Mórocz Melinda.
De a csapatépítő programok közt viszonylag újdonságnak számítanak azok a városi játékok is, amiket eredetileg inkább baráti társaságoknak szántak, de ma már kisebb cégek is megrendelik maguknak. Ilyenek a szabadulószobák, a sörbringázás, a segway bérlés, vagy akár a zúzda-programok. Utóbbi például egy autó szétverését takarja – állítólag kiváló stresszlevezető tevékenység.
"Nagyobb létszámú, kb. száz fő feletti csapatépítéseknél pedig egyre nagyobb igényt látunk a teljesen egyedi, a cég stratégiájához, brandjéhez passzoló programokra, amik üzenetet, értéket közvetítenek" – mondja Mórocz Melinda. Egyre gyakoribbak például a karitatív csapatépítések, amikor a cég alkalmazottai valamilyen társadalmilag hasznos, önkéntes munkát végeznek.