Hat tipp a dietetikustól azoknak, akik most formáznák bikinialakjukat

    Habár a májusi, aranyat érő eső (és hó) mellett könnyen úgy érezhetjük, hogy messze van még a strandszezon, a hetek gyorsan eltelnek, és egy-kettőre lekerül mindenkiről az eddig ápoló és eltakaró ruhamennyiség. Aztán persze, kiderül, hogy ki mit kezdett a testével a hosszú őszi-téli időszak alatt. De vajon még érdemes rapid diétába kezdeni, vagy már elkéstünk a bikini alakkal? Dietetikusunk válaszol

    Lehet okolni a fránya genetikánkat és a szüleinket (jó, a családi minta és a szociális környezet hatása azért kétségtelenül számottevő), de ha nem tetszik, amit a tükörben látunk a tavalyi vagy sokéves fürdőruhánkat próbálgatva, akkor azért gondoljuk át, hogy mit tettünk meg az elégedettségünkért.

    Mert ismert a szlogen: a nyári alak télen készül!

    Kérdés, hogy mivel teltek a sötét, depresszív őszi-téli és a heves időjárás-változásokkal tarkított tavaszi hónapok? Bekuckóztunk és elmerültünk a tévé, számítógép, egy jó könyv, no meg a lelkünk búját gyógyító falatok élvezetében, vagy néha azért eltévedtünk valamilyen sport-, táncórára, esetleg túráztunk, otthon tornázgattunk? Ha csak előbbi tevékenységek jellemeztek minket, akkor egyrészt ne csodálkozzunk, másrészt, nyugalom, akkor sincs minden veszve! Persze az lehet, hogy mondjuk nem ezen a nyáron leszünk majd abban a formában, amiben szeretnénk, hanem kicsit később.

    Forrás: out_of_it_88 / Pixabay

    A ránk zúduló információmennyiség és gyakran irreális elvárás halmaz mellett könnyű azt hinni, hogy ha nem úgy nézünk ki, mint néhány kocka hasú, barackfenekű, decensen izmos instaceleb vagy influenszer, akkor már ne is menjünk ki a strandra. Tévedés! Mielőtt frusztráltságunk közepette újabb csomag chips vagy csoki után nyúlnánk, lessünk kicsit a kulisszák és a filterek mögé!

    Szerencsére egyre több instagram vs. reality fotó lát napvilágot, amiben láthatjuk, hogyan és milyen kicsavart testhelyzetű pózzal lesz egy átlagos, normál testalkatú modellből darázs derekú, ízlésesen domború popsijú csodanő. Ehhez jön pár filter, megfelelő fények, egy kis plusz retus és máris érthető, hogy honnan érkezik a sok szívecske és dicsérő, irigykedő komment. Vegyük észre, hogy ezek a fotók nemcsak, hogy már eleve önmagukban manipuláltak, de az önbecsülésünket is leépítik. Szóval ne ezeket nézegessük, hanem lépjünk a tettek mezejére!

    Mindent vagy semmit?

    Az, hogy kinek mi számít könnyebb útnak, egyéni döntés. Van, aki valóban képes egyik napról a másikra letenni a „junk food"-ot és átváltani értelmes, tápláló, mai kifejezéssel: valódi ételekre. Mert valahol mélyen pontosan tisztában volt ezek értékével, csak valami vezényszóra, egy virtuális fenékbe billentésre, vagy valami külső mozgatóerőre várt. Vagy esetleg belsőre!

    A strandoláshoz olykor ez is hozzátartozikForrás: RitaE / Pixabay

    Hiszen a legsikeresebb életmódváltás, csakis belső motivációból születhet. Ez lehet akár az előre lefoglalt tengerparti nyaralás is, ahol szeretne elégedetten és szégyenkezés nélkül „vonulni". Bár tisztelet annak, aki egyből ekkorát tud változtatni, mert ez a ritkább eset. A bodyshaming egyike az egyik legkárosabb civilizációs problémáknak, mindamellett, hogy nem hagyhatjuk figyelmen kívül a túlsúly, elhízás egészségügyi árnyoldalait. Ugyanakkor azt is sejteni lehet, hogy csak nagyon kevesen szeretnének a koleszterinszintjük vagy a magas vérnyomásuk miatt fogyni.

    Ne csüggedjünk, ha nem tudunk ilyen mértékű változást elérni! Lehet, hogy mi a másik oldalra tartozunk, és az apró lépések útján jutunk el a célig. Ennek annyi előnye van, hogy az így elért eredmények, például a reggeli, tízórai beiktatása vagy a cukormennyiség csökkentése, többnyire sokkal tartósabbak lehetnek. A precíz, tervező alkatok ráadásul igénybe vehetik különféle mobilapplikációk (lépésszámláló, táplálkozási napló és társaik) segítségét is, és online vezethetik a céljaik elérését.

    Tiltólisták helyett itt egy betartható lista

    Nincsenek mindenkire érvényes szabályok, bár könnyű pontokra, szintekre épülő egyendiétát tartani, mert nem kell rajta gondolkodni. Éppen ezért inkább csak főbb irányelveket lehet inkább megfogalmazni.

    ♥ Ne koplaljunk! Ha nem eszünk semmit, vagy egy időre lemondunk a szénhidrátdús falatokról, csak azt fogja eredményezni, hogy még idegesebbek, feszültebbek leszünk, a kilókkal pedig az életkedvünk és az izomerőnk is szépen elfogy. A koplalás csak látszatmegoldás, ráadásul idővel pont az ellenkezőjét érjük el vele: szinte a levegőtől is hízni fogunk, mert a szervezet átkapcsol túlélő üzemmódra és minden falatot elraktároz, ami mégis becsusszan.

    Lassan ennek is itt a szezonja!Forrás: congerdesign / Pixabay

    ♥ Cél: a mértékletesség! Rövid távon talán sikerül száműznünk a cukrot, a finomlisztet, a zsírt (bár ez elég tág kategória), vagy éppen az alkoholos italokat - amelyeknek minden grammja 7 kcal-t tartalmaz, szemben a szénhidrát és a fehérje 4, míg a zsír 9 grammjával -, de hosszú távon meglehetősen nehéz teljesen lemondani a fogyasztásukról. Ezért inkább arra törekedjünk az első strandolásig, hogy csökkentsük ezekből a napi, heti, havi mennyiséget! Olvassuk el az élelmiszerek csomagolásán az összetevőket, hasonlítsuk össze az energia- és tápanyagtartalmakat!

    Ne tévesszen meg senkit a 'diet' és a 'light' felirat, mert az ilyen termékből sem ehetünk korlátlanul. Attól, hogy kevesebb benne például a cukor, vagy édesítőszerrel készült, a zsírtartalma éppenséggel több is lehet!

    ♥ Levest együnk és salátát! Kommersz tanács, de működik. Laktatóbbak, de egy adagban sokkal kevesebb bennük az energia, mintha mondjuk pizzát, szendvicset, vagy rántott ételt ennénk. (Persze időnként, megfelelő összetétellel utóbbiak is beleférhetnek.) Kivéve, ha tejszínnel dúsított krémlevest vagy majonézes mártással leöntött salátát választunk. Egy nagy adag leves vagy saláta kicsit felturbózva például sovány sajttal, magvakkal, főtt tojással, tonhallal vagy párolt csirkemellel, mellette egy kisebb szelet rozs- vagy barna kenyérrel, akár főétel is lehet. Így a második fogáson már nem is kell gondolkodni.

    ♥ Igyunk rendszeresen! Vizet! Az éhséget könnyű összetéveszteni a szomjúsággal. Amikor azt érezzük, hogy ehetnékünk van, pedig nemrég végeztünk az előző étkezéssel, akkor előbb igyunk meg egy nagy pohár vizet vagy cukormentes teát! Ha kicsit várunk és mégsem múlik el az érzés, akkor ehetünk pár falatot, alaposan és lassan megrágva. Kellő önuralom mellett ez lehet egy kis marék nem sózott, nem olajban pörkölt olajos mag is, mivel ennek a zsír- és fehérjetartalma elég laktató. Nyilván az egész zacskó elpusztítása már az önbecsapás kategória lenne. A gyümölcs, zöldség is megfelel, bár ezek savassága inkább csak fokozza az étvágyat, így önmagukban tényleg csak gyors tűzoltásra alkalmasak.

    Erről sem kell mindenáron lemondani!Forrás: stevepb / Pixabay

    ♥ Keressük az „alakbarátabb" nasikat, ahol csak lehet! Mert csábítás, kísértés van, volt és lesz is! Elvégre jön a nyár, a fagyi, a koktélok, a strandon kapható nem éppen kalóriaszegény fogások... Nem biztos, hogy az a jó megoldás, ha mindezeket teljesen kihagyjuk. Mert hát ezekre (is) vártunk egész évben, és megette a fene az egész nyaralást, ha csak ácsingózunk a finom ízek után, vagy bűntudattal esszük meg valamelyiket. De választhatunk cukormentes fagylaltot, koktél helyett száraz bort vagy pezsgőt, a sült krumpli fele helyett egy nagy adag salátát, a lángost pedig osszuk meg valakivel!

    ♥ Edzés nélkül semmi nem megy! Minden mozgás számít! A lényeg, hogy szeressük, és ne kínlódásnak éljük át, mert akkor hamarabb abbahagyjuk, és csak a kifogások jönnek majd!

    És végezetül még egyszer: akkor érünk el igazán jó és látványos (bár nem rapid) eredményeket, ha nem a divat miatt, hanem a saját kényelmünk, a jobb közérzetünk és egészségünk érdekében szeretnénk feszesebb, fittebb testet!

    Cikkünk szerzője Schmidt Judit dietetikus.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!