Hamarosan világító közutakkal találkozhatunk az országban

Körülbelül egy éve üzemel a világító kerékpárút Esztergomnál, és az ötlet beválni látszik, ezért a megoldást másféle módon, többfelé is szeretnék kipróbálni. Így kísérleti jelleggel világító útburkolati jeleket festenek fel különböző közutakra - adja hírül az MTI az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közleményére hivatkozva.

Az esztergomi világító bicikliútForrás: kormany.hu

Mint Schanda Tamás államtitkár közölte, november végéig öt megyében, tizenegy helyszínen, jelentős idegenforgalmi célpontok környékén dolgoznak a kivitelezők a kerékpárutak mellett két közútszakaszon is.

A Duna-menti nemzetközi kerékpárút burkolatába tavaly ősszel kevertek világító szemcséket Esztergomban, így kényelmesebbé és biztonságosabbá vált az egyébként kivilágítatlan útszakasz este és éjszaka. A biciklisták sötétben vagy borús időben is könnyedén követhetik a nyomvonalat. A szakemberek kis tételben már itt is alkalmazták a világító záróvonal-festéket, és a fénnyel feltöltött szemcsék napnyugtától napkeltéig kifogástalanul jelzik a vonalvezetést. A kísérleti projekt kiterjesztéseként öt megyében, különböző földrajzi viszonyok tesztelik tovább az innovatív megoldást.

November végéig nyolc kerékpárúton festenek fel világító burkolati jeleket a Fertő-tó partján, Tihanynál, Cegléd-Nagykőrös, Tát-Nyergesújfalu, Vác-Sződliget, Zalaegerszeg-Zalalövő és Zebegény-Nagymaros között.

Mint Schanda Tamás kifejtette, "a világító kerékpárút az elmúlt egy évben jól bírta a környezeti terhelést, ezért bízhatunk abban, hogy a hasonló technológián alapuló burkolatjelek másutt is beválnak majd. A biciklisták után heteken belül az autósok is találkozhatnak világító záróvonalakkal. A 4-es főút vecsési szakaszán a kerékpársáv sárga jelét festik át fénnyel feltöltődő, átlátszó speciális festékkel. A 710-es főútnál pedig azt vizsgálják majd, hogy a festés milyen mértékben növeli a Balatonfűzfő-Papkeszi körforgalom éjszakai láthatóságát, közlekedésbiztonságát. A hazai fejlesztésű technológia a népszerű pihenőövezetek, kirándulóhelyek, turisztikai látványosságok közelében mutatkozik be".

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója hozzátette: az úthálózat bővülése egyre inkább megköveteli az új megoldások bevezetését, így társaságuk 2018-ban létrehozta Kísérleti Építési Bizottságát, és pályázatot hirdetett az eredeti ötleten alapuló innovációk megtalálására. Azóta több tucat innovatív technológia kapott lehetőséget arra, hogy szakemberek felügyelete mellett bizonyítsa, a gyakorlatban is sikerrel alkalmazható.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek