A turisztikai kiállítások Európa-szerte nehézségekkel küzdenek, így a magyar Utazás is. Ha azonban a szervezők prospektusok helyett valódi élményt kínálnak, újra felkelthetik a látogatók érdeklődését - véli Rafay János, a kiállítás igazgatója. Villáminterjú.
Mennyire érdekli a magyar turistákat az Utazás kiállítás? Tényleg drasztikusan csökkent a kiállítók száma? Hogyan újulhatna meg a rendezvény? Rafay Jánost, a kiállítás igazgatóját kérdeztük.
Milyennek látják az idei kiállítást, hogyan alakult a kiállítók száma a korábbi évekhez képest?
Minden kiállítás – így az Utazás is – tükrözi az adott szektor helyzetét. A gazdasági válság és a megváltozott fogyasztói szokások a turisztikai szektort is érzékenyen érintették. Ennek ellenére a tavalyi kiállítószámhoz képest nem történt változás, ez a tendencia, amúgy teljes mértékben megfelel az Európában tapasztalható trendnek. A kiállítóink a korábbi években megszokott méretű és színvonalú standokkal készülnek, sőt azt érzékeljük, hogy az egyes régiók még hangsúlyosabb megjelenés mellett döntöttek, és az utazási irodák részéről is területnövelést tapasztaltunk.
Ami a Magyar Turizmus (MT) Zrt. kiállítási stratégiájának változását illeti: az MT korábban a Hungexpo stratégiai partnere volt az Utazás kiállítás szervezésében, kiesése kihívást, de egyben lehetőséget jelentett a szervezésben. Sikerrel vettük az akadályt: a Hungexpo a belföldi kiállítókkal közvetlenül vette fel a kapcsolatot. Így idén – a többi kiállító mellett – hét régió hetven kiállítója mutatkozik be.
Milyen látogatószámot látnak reálisnak idén?
Az elmúlt évekhez hasonlóan, idén is csaknem negyvenezer látogatóra számítunk. Az első szakmai nap végén a kiállítók erősödő érdeklődésről számoltak be, pozitív hangulatban zárult a nap.
Milyen terveik vannak a jövőre nézve, hogyan tuda megújulni a kiállítás?
A turisztikai kiállítások Európa-szerte nehézségekkel, stagnáló látogatószámmal küzdenek, a megváltozott fogyasztói szokásokkal együtt a kiállításnak is meg kell újulnia. Élményeket kell kínálnunk, és információkat azoknak is, akik valamilyen szenvedélytől hajtva – pl. gasztronómia, hegymászás, búvárkodás – utaznak. Mi is elindítottuk ezt a folyamatot, ennek egyik eleme, hogy az Utazás köré az eddiginél meghatározóbb látvány- és élményvilágot építünk fel.
Az idei legnagyobb attrakció például a közel kétszáz négyzetméteres, egymillió Lego-kockából felépülő Magyarország térkép, rajta néhány nevezetes építmény háromdimenziós modelljével. Ugyancsak az élmény-faktor erősítését jelenti a Teszt&Go elnevezésű programunk, amelyen a látogatók tizenegy autómárka különböző modelljeit próbálhatják ki.