Szponzorált cikkek népszerűsítik hazánkat

Sorra jelennek meg a külföldi sajtóban a Magyarország turisztikai látványosságait bemutató cikkek: a CNN, a New York Times, az angol Daily Mail és a Sunday Times is közölt az elmúlt évben a romkocsmák, a termálfürdők és a magyar konyha érdemeit méltató írást. Népszerűségünk azonban nem ok nélküli: a cikkek egy része állami költségvetésből finanszírozott tanulmányút eredményeképp született, más része pedig előre megrendelt, szponzorált tartalom.

 A CNN-en megjelent, hazánk nevezetességeit méltató Destination: Hungary cikksorozat például nettó 400 ezer euróba, vagyis mintegy 125 millió forintba került. Mint megtudtuk, a Magyar Turizmus Zrt a 2013-as külföldi médiahirdetésekre összesen mintegy 800 millió forintot költött. Mit várunk ezért a befektetésért cserébe? Nyilván azt, hogy özönleni kezdjenek az egyedi és szervezett utak keretében hazánkba látogató turisták. Ezt azonban másként is el lehet érni: a szponzorált cikkeknél jóval költséghatékonyabb megoldás a tanulmányutak szervezése. Ilyenkor meghívunk néhány külföldi újságírót, adunk nekik ingyen szállást, ellátást és megmutatjuk nekik az ország nevezetességeit, aztán felrakjuk őket a repülőre, és reménykedünk, hogy majd jót írnak rólunk. Az esetek többségében működik az elképzelés.

Budapest, te csodás!
Galéria: Szponzorált cikkek Magyarországról
Fotó: Bloomberg / Europress / Getty

Mint a Magyar Turizmus Zrt-től megtudtuk, a szervezet elmúlt három évben több mint háromezer külföldi tévést és újságírót látott vendégül tanulmányútjai keretében. Az MT Zrt számításai szerint a tanulmányutak alapján születő média-megjelenések hírértéke éves szinten meghaladja az egymilliárd forintot. "A tanulmányutak szervezése az egyik legköltséghatékonyabb marketingeszköz" - tudtuk meg a szervezet kommunikációs irodájától. A szervezet a 2013-as külföldi médiahirdetésekre 799,7 millió forintot költött, emellett eltörpül a tanulmányutak költségvetése.

Pontosan nem lehet tudni, mennyi állami pénzt fordítottak a külföldi újságírók vendégül látására, mivel a tanulmányutakat partnereikkel koprodukcióban szervezik. "Gyakori eset az egyes légitársaságokkal és/vagy szállodákkal közösen szervezett út, amelyek során az utazást a légitársaság, a szállást pedig az érintett szálloda fizeti. Az MT Zrt. legtöbbször a magyarországi idegenvezetés és étkezés költségeit vállalja magára" - közölte a kommunikációs iroda. Mint megtudtuk, a tavalyi nemzetközi tanulmányutak összköltsége mintegy 250 millió forint volt, mely éves szinten több mint 230 tanulmányút megszervezését jelenti.

A Magyar Turizmus Zrt szerint a tanulmányutak szervezése az egyik legköltséghatékonyabb marketingeszköz. Ilyen tanulmányúton született például Jeanine Barone cikke, aki az amerikai Huffington Postban áradozott tavalyelőtt Budapest turisták által kevésbé ismert látványosságairól, például az Instantról, a Kopaszi gátról és a Húspatikáról. Kicsit frissebb Stephanie Fsadni tavaly nyári cikke a Sunday Timesban (képernyőképe a galériánkban), akit a lap konzervatív, izgalmakat mérsékelten hajhászó olvasóközönségének megfelelő itineren vittek végig: Széchenyi fürdő, városnéző hajó, Nagycsarnok, és végül vacsora "a menő Gozsdu Udvarban", majd pálinka "a romkocsmák Mekkájában, a Szimplakertben".

Ungarische Gulasch!
Galéria: Szponzorált cikkek Magyarországról
Fotó: Angela Maria Lobefaro / Europress / Getty

Az elmúlt napokban nagy érdeklődést váltott ki a Buzzfeed oldal egyik angol nyelvű cikke, főleg a magyar olvasókból. A 33 magyar ételről szóló posztot még Orbán Viktor is megosztotta Facebook-oldalán. De ki és miért népszerűsíti a magyar ételeket Amerikában, ráadásul egy olyan cikkel, melyben még a bonyolultabb ételnevek is ékezetekkel, helyesen vannak írva?

Nos, mint Jókuti Világevő András kinyomozta, egy magyar-nigériai származású, New Yorkban élő lány, Anita Badejo írta a posztot. Mint a Világevőnek írja: "Kicsi koromban költöztünk az USA-ba, de minden nyarat Magyarországon töltöttem és imádom a magyar ételeket (pláne amit a nagymamám főz!). Akartam írni egy cikket mind magyaroknak, mind amerikaiknak a remek magyar konyha ünneplésére." Ez sikerült is: cikkére a megjelenés óta eltelt nagyjából két hétben 720 ezer olvasó kattintott. Bármennyire felkapott is lett azonban a Buzzfeed a magyar közösségi hálón, olvasottságban, ismertségben azonban eltörpül az olyan médiaóriások mellett, mint mondjuk a napi 1,8 millió olvasót magáénak tudó New York Times.

A Sunday Times tavaly nyári cikke - További képekért kattintson!
Galéria: Szponzorált cikkek Magyarországról
Fotó: Sunday Times

A lap egyik népszerű utazási újságírója, a Takarékos Utazó álnéven író Seth Kugel nemrég valamilyen különös ötlettől vezéreltetve Mezőberényben járt. Mint az MT Zrt-től megtudtuk, ez a cikk is egy tanulmányút eredménye, bár áttételesen: Kugel ugyanis egy hazánkban tanulmányúton járt brazil újságírónő lelkes ajánlására döntött úgy, hogy Magyarországra látogat. A Takarékos Utazó szokásához híven saját (szerkesztőségi) zsebre utazott, utazásához információkkal azonban a Magyar Turizmus Zrt. New York-i külképviselete is hozzájárult.

A viszonylag kevés látványossággal kecsegtető Mezőberényben Kugel rátalált a helyi szeszfőzdére, sőt még egy disznóvágásra is meghívták, ám sajnos sietnie kellett, hogy elérje a New York-i gépet. Vidéki látogatása előtt még Pesten járt, ahol a magyar konyha nem hatotta meg, a zsidó annál inkább, szuvenírt vásárolt a Szimpla Design Shopban, és a londoni árakhoz képest fillérekért megnézte Johann Strauss Denevérjét az Operában. Hogy aztán majd ez az élménybeszámoló vonz-e több turistát, vagy a CNN körképe a romkocsmákról, azt innen nézve nehéz megbecsülni. Mindenesetre beszélnek rólunk.

Újabb cikkünk ebben a témában:

Kínai szappanoperában népszerűsítik hazánkat 
A Magyar Turizmus Zrt. szerint 2017-ben majd félmilliárd nézőt megszólító sorozat révén hazánk hihetetlen reklámot kap a legnagyobb távol-keleti országban

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek