Sétarepülés hatvanéves veterán Malév-géppel

Nézegessen veterán autókat, majd repüljön egy kört egy nyitott, kétfedelű géppel, akár a repülés hőskorában. A Budaörsi Reptérre is kalandosan, egy old timer busszal lehet eljutni vasárnap.

Különleges program várja most vasárnap, vagyis április 22-én, 9-16 óra között a veterán járművek szerelmeseit a Budaörsi Repülőtéren. A huszadik születésnapját ünneplő Gold Timer Alapítvány nyílt napján régi repülőkkel és gépjárművekkel ismerkedhetünk – ez utóbbiból több mint harminc lesz megtekinthető a Rákosmenti Veterán Autóklub jóvoltából.

Li-2Fotó: Goldtimer Alapítvány

Persze nem csak pihenő helyzetben lehet a veteránokat megcsodálni – a programot sétarepülés is színesíti. A Po-2-es géppel például a repülés igazi élményét lehet átélni, hiszen ez egy klasszikus, nyitott, kétfedelű gép. Bőr sapka, pilótasál, akárcsak a repülés hőskorában!

A legendás Po-2-esFotó: Goldtimer Alapítvány

Egy hátborzongató történet is kapcsolódik a géphez: 1986-ban a budaörsi repülőnapon bemutatóját befejezve a gép pilótája szívinfarktus következtében még a levegőben meghalt, és a repülő, ülésében a halott pilótával, a repülőtér mellett "önmagától" leszállt - írja a Goldtimer.hu. Az igazi szenzáció azonban mégsem a horror-Po-2-es, hanem a szintén kipróbálható Li-2-es, ugyanis ebből a típusból ez a világon az egyetlen, ami még képes repülni.

A világ egyetlen működő Li-2-ese
A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe: a Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság (MASZOVLET) 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A MALÉV ezt követően 1964-ig üzemeltette a Li-2-eseket, melyek a forgalomból kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHS), illetve kiállítási tárgyként különféle nyilvános helyekre kerültek. A honvédség főleg ejtőernyős-ugratásra és célzsák-vontatásra használta őket, egészen 1975-ös hadrendből kivonásukig – írja a Goldtimer.hu.
A világ egyetlen repülőképes Li-2-esét, az 18433209-es gyári számút 1949-ben gyártották a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban. Elkészülte után még abban az évben Magyarországra érkezett; a Magyar Néphadseregnél helyezték üzembe. 1958-ban több társával együtt a Malévhoz került, és itt kapta meg polgári légialkalmassági bizonyítványát. 1974-ben selejtezték, leállítása után Szolnokon, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola gyűjteményében helyezték el. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben szállította Budaörsre, hogy megkezdje újból üzembe helyezését. Ez több ezer órányi munkát jelentett.
"Új életének" első felszállását 2001. szeptember 21-én délelőtt hajtotta végre a budaörsi reptérről. A berepülések és a hatósági procedúrák után 2002 áprilisában kapta meg légialkalmassági bizonyítványát, ez azt jelenti, hogy a repülőgép hivatalosan is "feltámadt"! A "Teve" (ez volt a gép hivatalos kódneve a Magyar Légierőben) 2002 júliusáig nyers fémszínben repült, majd Ferihegyen megkapta új festését. 2008 augusztusától ismét a Malév egykori festése látható a repülőgépen – olvasható az alapítvány ismertetőjében.

Egyébként már a helyszínre utazás is stílusosnak ígérkezik: egy old timer Ikarus 31-es autóbusszal lehet eljutni a Budaörsi Repülőtérre. Az első járat reggel 8 órakor indul a Népliget Fradi pálya parkolóból.

Látogatói információk
A rendezvény ingyenes, csak a repülésért kell fizetni. Jelentkezés és helyfoglalás az info@goldtimer.hu címen, vagy a 061-249-9518 telefonszámon. További információ az alapítvány honlapján olvasható.
Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek