Ingyen városnézéssel csábítana turistákat Budapest

A Malév leállása és a fővárosi támogatás csökkentése két nagy pofon idén Budapestnek, amelyre ütős turisztikai stratégiával kell válaszolni, derült ki a BTDM sajtótájékoztatóján. Idén ingyen idegenvezetéssel, városnéző mobil alkalmazással, és kedvezményeket biztosító kulturális kártyával szeretnének még több külföldit, illetve vidékit csábítani a fővárosunkba.

"Idén két nagy pofont kapott Budapest a turizmust illetően. Az egyik a Malév leállása, amelyik jelentősen érinti az idei turisztikai bevételeket. A másik nap pofon pedig a fővárosi költségvetési támogatások csökkentése" - mondta Molnár József a Budapest Turisztikai Desztináció Menedzsment (BTDM) ügyvezető igazgatója.

Fotó: Northfoto

A nonprofit marketingtársaság munkatársai a Hotel Kempinskiben tartottak sajtótájékoztatót, ahol ismertették, milyen fejlesztésekkel szeretnének idén még több külföldi és belföldi turistát vonzani Budapestre, de mindenekelőtt arról esett szó, milyen nehéz helyzetbe kerültek.

Válaszok a pofonokra

Az idén 43 és fél millió forint önkormányzati támogatást kap a társaság, ami a tavalyihoz képest 75 százalékkal, a 2010-es támogatáshoz képest 90 százalékkal kevesebb. Az ügyvezető szerint így idén a költségvetésük 5 százalékát fedezi az önkormányzati forrás, 95 százaléka pedig saját piaci alapú bevétel kell, hogy legyen. "A pofonokra tehát két válaszunk leheteséges: egységes turisztikai stratégia és még több együttműködés."

Miután tavaly majdnem 4 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma a fővárosban 2010-hez képest, a turisztikai szakma további növekedést szeretne a csökkenő források ellenére is. A BTDM idei tervei nagyrészt azokat a turistákat érintik, akik már eldöntötték, hogy Budapestre utaznak és kis részben azokra koncentrál, akik még nem választottak úticélt.

Budapest kártyával egy ingyenes városnézés

"Először is megújult a Budapest Kártya. Az értékesítő partnereink 90 százaléka már megkapta az új kártyákat. Nagy újdonság, hogy nyár elejétől a 48 órás kártyához egy ingyenes Hop on - Hop off szolgáltatás, illetve egy ingyenes dunai, hajós városnézés is kapcsolódik". Az állandó megállókkal működő, de több útvonalon közlekedő városnéző túrák átlagosan 4500 forintba kerülnek.

A Hop on Hop off szolgáltatást a BTDM egységesíteni szeretné, és nemrég nyílt közbeszerzést írt ki az évi nettó 200 millió forintra becsült városnéző lehetőségre. A kiírás szerint minimum napi öt indulással, ingyenes, állandó megállókkal működő budapesti buszos városnézést kell nyújtaniuk a pályázóknak, és legalább 5 darab, 70 fő befogadására alkalmas, emeletes busszal kell rendelkezniük.

Budapest Kártya
A főváros hivatalos kártyája, amelyet minden helyen el kell, hogy fogadjanak, amelyik az információs oldalon fel van tüntetve. Többféle időtartamra érvényes kártya közül lehet választani, amelyet utazáskor a BKV-n, múzeumok, éttermek, szórakozóhelyek kiválasztásakor lehet használni. A kártya kedvezményeket vagy éppen ingyenes belépést is biztosít körülbelül száz helyre. A külföldi turiskátok kívül a vidékről Budapestre érkezőknek is szokték ajánlani, és még budapestieknek is, ha pár nap alatt sok helyre szeretnének elmenni. A 48 órás kártya 6300 forintba, a 72 órás 7500 forintba kerül.

Kultúra fillérekért

A Budapest Kártyával több kedvezményt lehet igénybe venni. Az Állatkertbe például ingyenes a belépés, de mint azt az ügyvezető elmondta, az ingyenes múzeumlátogatást mostantól már nem teszi lehetővé a kártya. "Ezután tervezzük egy olyan kultúrkártya bevezetését, amelyik különféle kulturális intézményekbe ad ingyenes belépési lehetőséget. Ide szeretnénk becsatornázni azokat a múzeumokat, amelyek korábban a partnereink voltak, illetve azok szeretnének lenni a jövőben.

Budapest Info Pontok városszerte

"Egy másik újdonságunk, hogy júniustól a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő, turisztikailag frekventált közterületeken Budapest Info Pontok jelennek meg. Ezek olyan pultok, amelyek mögött a hivatalos turisztikai információt szolgátató kollégáink állnak majd" - folytatta az ügyvezető. A tervek szerint a legtöbb turisztikai szolgáltatást ezeken a helyeken lehet majd megrendelni. "Nem titkolt célunk, hogy rendet szeretnénk tenni. Az elmúlt időszakban azt tapasztaltuk, hogy a Hop on - Hop off buszok és más szolgáltatók pultjai ellepik a várost és néha egymást tologatják arrébb. Az elképzelés az, hogy legyen egy hivatalos turisztikai szolgáltatás, ezt végezze el a BTDM."

Áprilistól kapható a megújult Budapest Guide

A további tervek között szerepel, hogy ezentúl nem szezonális, hanem éves Budapest Guide-ot adnak ki, amelyik hat nyelven informálja a fővárosba érkezőket. Ez április 15-től az utcákon elérhető. Negyedévente megújítják a City Map-et is, hogy naprakész legyen.

Az pedig, hogyan lehet még több turistát csalogatni a fővárosba, az ügyvezető szerint főként a marketing költségvetésen múlik a konzekvens stratégián. Eddig - mint fogalmazott - széteső kommunikáció folyt Budapestről. Idén az iroda a nemzetközi kommunikációra nem tud nagy összegeket fordítani, de néhány tervükkel igyekeznek elérni, hogy nőjön az érdeklődés a főváros iránt.

Nagyobb hájp a karácsonyi vásárnak és a Szigetnek

"Szeretnénk felnevelni olyan eseményeket az elkövetkezendő években, amelyek erős márkák lehetnek a turisztikai piacon. A Vörösmarty téri karácsonyi vásárról például nem sokan tudják, hogy a látogatószám tekintetében, a maga 600 ezer vendégével Budapest legnagyobb rendezvénye." Molnár József a sajtótájékoztató után a Travelónak elmondta, a Tavaszi Fesztivál és a Sziget is azon rendezvények közé tartozik, amelynek nagyobb nemzetközi publicitást szeretnének adni.

Fotó: Northfoto

"A Szigetről például a hollandok, németek, angolok tudnak, de annyi más, európai ország van, délen és tőlünk keletebbre is, ahol a fiatalok érdeklődésére szintén számot tarthat." A nemzetközi kommunikációról a Magyar Turizmus Zrt.-vel szeretnének egyeztetni.

Mobil app a külföldi turistáknak

A fejlesztések listáján egy mobil alkalmazás is szerepel, amely a hasonló guide-okhoz képest a szóbeszéd marketinget is használni szeretné. Ez az úgynevezett Pocket Guide, ami közel sem új app, a 2010-es év végi TechShow 2.0 rendezvényen már bemutatta tervezője, Rétai Martin.

Az ötlet egy néhány évvel korábbi velencei kirándulásra vezethető vissza, amikor is Rétai a feleségével a sikátorokban ténferegve a Dózse-palotát kereste, és arra gondolt, jó volna egy kütyü, ami útba igazítaná és elmondaná azt is, mit kell tudni a műemlékről. Az azóta létező, iPhone-on és Androidon alalmazható hangnavigáció segít eligazdni a látnivalók közt, megmutatja, milyen műemléket látunk magunk előtt, elmondja a főbb tudnivalóit, valamint éttermeket, és más szolgáltatásokat is ajánl.

"Minőségi tartalmat adunk azzal, hogy a szövegeket olyan idegenvezetők írják, akik a városban nap mint nap turistákat vezetnek és jól tudják, mire van szükségük. A másik, amivel igyekszünk többet adni más alkalmazásoknál, hogy mindenki szereti az utazásai folyamán rögzíteni az élményeket. Utólag meg lehet nézni az útvonalat, merre jártunk, és meg lehet mutatni a barátoknak az útvonalon készült fotókkal együtt, így ők is kedvet kaphatnak az utazáshoz" - mondta Rétai Martin.

Pocket Guide feat. Budapest Kártya

A szakember szerint a felhasználók 70 százaléka még utazás előtt, otthon tölti le az alkalmazásokat, amelyekre az út során szüksége lehet. "Az üzleti modellünk egyszerű. Az alkalmazást ingyen ki lehet próbálni, a turisztikai tartalomért kell fizetni, ami egy idegenvezetőhöz képest nem drága. Egy túra olyan 2,5 euróba kerül. És létezik éves díj is. Miután az alkalmazás helyi szolgáltatókat is ajánl, mi a lokális költésekből keresünk pénzt."

Rétai elmondta, az appnak havonta 120 ezer új felhasználója van, és most már a világ hatvan országában jelen van. A külföldi hangnavigációt helyi idegenvezető partnerek írják.

"Szeretnénk elérni, hogy a Budapest kártya a Pocket Guide-ban, mint turisztikai csomag megjelenjen. Ez a közeljövő legfontosabb célja" - mondta Rétai Martin a BTDM-mel közös együttműködési tervekről.

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek