Egyeztetési problémák miatt késik a Wizz Air moszkvai járatának indítása
Az orosz légügyi hatóság és a közlekedési minisztérium közötti egyeztetés elhúzódása miatt késik a Wizz Air Budapest-Moszkva járatának indítása - írta pénteken több orosz turisztikai portál a gazeta.ru internetes újság értesüléseire hivatkozva. Az Oroszországi Utazási Irodák Szövetségének honlapján megjelentek szerint az orosz közlekedési tárcánál közölték, hogy tavaly év végén kiegészítő tájékoztatást kértek a magyar légügyi hatóságoktól a Wizz Airről, de az mind a mai napig nem érkezett meg Moszkvába. A magyar Polgári Légiközlekedési Hatóságnál ugyanakkor szerdán azt közölték a gazeta.ru hír és elemző oldal kérdésére, hogy nem kaptak semmiféle megkeresést az orosz hatóságoktól.
Azután, hogy a Malév (2012. februárjában bekövetkezett csődjét követően) kivonult a piacról a Moszkva-Budapest útvonalon egyedül az Aeroflot üzemeltet járatot - emlékeztet az orosz szövetség. Az 51 százalékban állami tulajdonban lévő legnagyobb orosz légitársaság monopolhelyzete miatt megdrágultak a repülőjegyek Moszkva és Budapest között. Éppen ezért az orosz utazási irodák inkább külföldi légitársaságok járataira vásárolnak jegykontingenseket. Hévízre például olcsóbb és gyorsabb Bécsen keresztül utaztatni a turistákat. Az újévre pedig charterjáratokat béreltek az orosz utazási irodák Budapest irányába.
A magyar Polgári Légiközlekedési Hatóság tavaly október 25-én jelentette be, hogy a Wizz Airt jelölték ki arra, hogy Budapestről Antalyába, Isztambulba és Moszkvába indíthat járatot. Az orosz utazási szövetség hírportáljának egy nevének elhallgatását kérő szakértő azzal magyarázta az orosz hatóságok késlekedését a Wizz Air engedélyének kiadásával kapcsolatosan, hogy az orosz-magyar kormányközi megállapodásban nemzeti légitársaságról van szó, amely jogot kaphat arra, hogy rendszeres járatot üzemeltethessen a két ország között. A Wizz Air azonban, bár budapesti székhellyel rendelkezik, ténylegesen nem magyar légitársaság, mivel az Indigo Partners amerikai magáncég alapítóként vesz részt benne.
A Wizz Air péntek este közleményt adott ki, melyben "tényszerűen hibásnak" nevezte az alapító részvényeseikre vonatkozó állításokat. A cég erre vonatkozóan nem adott több információt, a közlemény szerint "a továbbiakban nem kívánnak pletykákat kommentálni, főleg akkor, ha azok nyilvánvalóan alaptalanok és ismeretlen forrásból származnak".
Hasonló volt a helyzet az Austrian Airlines-szel, amikor azt megvásárolta a Lufthansa. Akkor az orosz és osztrák kormányzat valamilyen kölcsönös megállapodásra jutott - mondta a névtelenül nyilatkozó orosz szakértő. Szijjártó Péter a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára december 20-án folytatott egyeztetéseket Moszkvában annak érdekében, hogy a Wizz Air elindíthassa közvetlen járatát a magyar és az orosz főváros között.
A Wizz Air, Kelet-Közép Európa legnagyobb diszkont légitársasága 39 darab A320 Airbus-ból álló flottát üzemeltet 16 állomásról, több mint 250 útvonalon, 84 desztinációval, 30 országba.