Megéri Magyarországra utazni a Commerzbank szerint

Megéri Magyarországra utazni a Commerzbank szerint

Nyilvánosságra hozták a Commerzbank elemzését a világturizmus fejlődéséről és a németek utazási kiadásairól – írja hírlevelében a Magyar Turizmus Zrt. Az elemzés szerint a nemzetközi vendégérkezések száma az elmúlt években ugyan lelassult, és 2012-ben a sokéves, 4 százalékos átlag alá csökkenve már csak 3,5 százalékkal növekedett, mégis rekorderedményt lehetett elkönyvelni: 2012 volt az első év, amikor a világ utazóinak száma átlépte a bűvös 1 milliárdot.

 

Behozták lemaradásukat a közép- és kelet-európai országok

 

A megelőző évhez képest, amikor a dél- és délkelet-ázsiai, valamint a dél-amerikai országok voltak a legeredményesebbek, a világ csaknem minden régiója pozitív eredményekről tud beszámolni 2012-ben. Így Európa is, ahol például a közép- és kelet-európai országok tavaly behozták korábbi „lemaradásukat", lényegesen több külföldi vendéget fogadva. Míg Görögországba és Olaszországba kevesebb, addig Németországba hét százalékkal több külföldi turista érkezett. Ezáltal – a megelőző két évhez hasonlóan – a németországi turisztikai bevételek erőteljesen növekedtek, elérve a 29,4 milliárd eurót, ami 5,5 százalékos bővülést jelent.

A legtöbb vendég a környező országokból érkezett, és legkeresettebb úti céljaik a repülőterekkel is rendelkező nagyvárosok – Berlin, Frankfurt, München, Düsseldorf, Köln-Bonn – voltak. Németország a pozitív adatok mellett egy másfajta elismerést is elkönyvelhetett: a Travel & Tourism Competitiveness Index felmérésében ugyanis 139 ország közül a maximális 7-ből 5,5 pontot elérve a második helyen végzett turisztikai adottságai és az infrastruktúra fejlettségének szempontjából.

 

A németek 2012-ben szívesen és sokat utaztak

 

2011-hez hasonlóan a világban felmerült számos gazdasági probléma tavaly sem befolyásolta a németek utazási kedvét. A német vállalatok nyereségessége, a munkanélküliség további, több mint 1 százalékos csökkenése és a bérek emelkedése következtében ugyanis a világ más táján tapasztalható bajok ellenére is érezhetően növekedett az utazások száma. Nőtt továbbá a költési hajlandóság is: így a németek 2012-ben az előzetes becslések szerint 63,8 milliárd eurót költöttek külföldi utazásaik során, ami 3,5 százalékkal több mint az előző évben. Költés tekintetében az üzleti utazásokra szánt összegek 8,1 milliárd eurót tettek ki, ami 13 százalékos növekedést jelent. Az egyéni utazók pedig 55,7 milliárd eurót költöttek külföldön.

Bár az utazási kedv változatlanul nagy és az utazások során kiadott összegek is emelkedtek, a németek 2012-ben a külföldi költések ranglistájában Kína és az USA után a harmadik helyen végeztek. A legtöbb pénzt 2012-ben is Spanyolországban (7,1 milliárd euró), a drága Svájctól számos német vendéget elhódító Ausztriában (6,8 milliárd euró), Olaszországban (6 milliárd euró,) és az all-inclusive ajánlatai miatt kiszámítható és kedvelt Törökországban (4,3 milliárd euró) adták ki.

Franciaország a költési rangsorban a negyedik helyről az ötödikre került (4,1 milliárd). A 6. helyen idén is az Amerikai Egyesült Államok (3,9 milliárd euró), a 7. helyen pedig Hollandia (3,3 milliárd euró) végzett. Általánosságban elmondható, hogy a németek az előző évekhez hasonlóan tavaly is nagyon figyeltek a kiadásaikra, és főként olyan úti célokat választottak, amelyek jól ismertek, kedvező árfekvésűek és közel vannak. Ezért is eshetett sokak választása a szomszédos Csehországra és Lengyelországra, ahol tavaly 1 euró 1,50, illetve 1,40 eurót ért.

A belföldi turizmus szerepe is kiemelkedő Németországban, ahol az üdülések 35 százaléka realizálódott. 2012-ben a németek 123 millió alkalommal döntöttek amellett, hogy saját hazájukban töltik szabadságukat. Saját hazájukon belül a legtöbben továbbra is a déli tartományokba utaztak, illetve városlátogatásra indultak.

 

A Commerzbank szerint növekedés várható 2013-ban

 

Az előrejelzések szerint 2013-ban a világgazdaság lassan kilép a stagnálásból. Kína gazdasága – bár csökkenő tempóban – tovább növekszik, az USA gazdasága túljut a válságon, és az euró krízis is megoldódik. Így 2013 tavaszától Európa gazdasága várhatóan erősödni kezd, ami együtt jár az emberek biztonságérzetének fokozódásával. A Commerzbank megítélése szerint az első félévi kivárás után a második félévben a német gazdaságban is erőteljesebb növekedés lesz érzékelhető. A bérek emelkedni fognak, így várhatóan a fogyasztási és ezzel karöltve az utazási kedv is fokozódik majd.

A Commerzbank előrejelzése szerint 2013-ban 4 százalékos növekedés és 66 milliárd eurós költés várható, ami 2009-hez képest 14 százalékos emelkedést jelent. S hogy mely országokban? Ott, ahol az ár-érték arány a legjobbnak mondható. Ott, ahol az euró a legtöbbet éri. Hiszen a németek költségtudatossága továbbra is meghatározó lesz. A költségek tervezhetősége miatt preferált rövidebb utazások mellett így megint előtérbe kerülnek a korai foglalások, illetve a last minute utak, valamint a kedvező ár-érték arányú úti célok. Ezek közé tartozik hazánk is: a Commerzbank kimutatása szerint ugyanis a 28 vizsgált, többnyire európai ország között Magyarország a harmadik legjobb ár-érték arányú ország, hiszen Bulgária és Románia után nálunk ér legtöbbet az euró.

Ezek is érdekelhetnek