Csődbe mehet a Frankfurt-Hahn reptér

Csődbe mehet a Frankfurt-Hahn reptér

Frankfurt-Hahn repülőtér vezetősége szerint állami segítség nélkül hat hónapon belül fizetésképtelenné válhatnak, mivel számításaik azt mutatják, hogy a légikikötőt üzemeltető társaság 2013 márciusára teljesen felélheti a saját tőkéjét – olvasható a TTG Hungary hírlevelében. Az elmúlt évet a repülőtér 12,4 millió dolláros (mintegy 10 millió eurós) veszteséggel zárta, miközben saját tőkéje csak 54,6 millió dollárt tett ki. Frankfurt-Hahn 2011-ben 2,9 millió utast fogadott és indított, ami jelentős csökkenést jelent a 2007-es 4 millió fős rekordhoz képest, s aggodalomra ad okot, hogy 2012 első félévében további 8%-os forgalomcsökkenést regisztráltak.

Az egykori amerikai katonai légibázis helyén 1993-ban megnyitott repülőtér 1999 óta annak ellenére használhatja a Frankfurt-Hahn Airport nevet, hogy valójában 120 kilométer távolságra található a német nagyvárostól. Az első évben még csak mindössze hétezer utast kezeltek, jelenleg viszont már naponta tízezret. A Ryanair 1999 áprilisától indította be járatait London Stanstedről, majd egy év múlva az írországi Shannonból, 2002 februárjában pedig bázist létesített a repülőtéren. Frankfurt-Hahn ettől kezdve lett igazán „fapados" repülőtér.

2002-ben az utasok száma először haladta meg az 1 milliót, 2003-ban a 2 milliót, 2005-ben a 3 milliót, 2007-ben pedig a 4 milliót. 2009 januárja óta Rajna-Pfalz tartomány birtokolja a légikikötő 82,5%-át, Hessen pedig a 17,5%-át. Ugyancsak 2009-ben kezdődött el az a program, mely során egy év alatt 5,5 millió eurós beruházással kibővítették és modernizálták a meglévő utasterminált. Időközben a Wizz Air is beindította járatait Budapestről, Katowicéből és Szófiából. Bár Frankfurt Hahn Airport az elmúlt években egész Németországban verhetetlenül a legolcsóbb árakkal dolgozott, az utasforgalom visszaesését mégsem tudták megakadályozni.

Az ebből származó veszteségeket némileg ellensúlyozza viszont, hogy Frankfurt-Hahn jelenleg Németország ötödik legnagyobb légi áruszállító központja. A repülőtér teherforgalma az elmúlt évben már meghaladta a 286 ezer tonnát, ami több mint kétszerese a 2007-ben kezelt 125 ezer tonnának, 2001-hez képest pedig (25 ezer tonna) 11-szeres növekedést jelent. Miután az elmúlt év novemberében a legnagyobb rivális Frankfurt-Main repülőterén 23 óra és hajnali 5 óra között megtiltották a repülést, a 24 órán át nyitva tartó Frankfurt-Hahn máris jelentős áruforgalmat tudott a maga számára átterelni (itt egyébként a légiáruk egynegyedét éppen a „tiltott" időszakban fogadják vagy indítják).

Nem véletlen, hogy a repülőtér legnagyobb áruszállító partnerei közé tartozik az Air France-KLM, az Aeroflot Cargo, az Air Cargo Germany, az Atlas Air, az AirBridge Cargo, az Evergreen, a Cargolux, az Emirates vagy a Qatar Airways is. Ennek köszönhetően, miközben 2011-ben Frankfurt-Main áruforgalma 2,8%-kal 2 millió 170 ezer tonnára csökkent, Frankfurt-Hahn a német export dinamikus emelkedése miatt 25%-os növekedést tudott elérni. A tulajdonos Rajna-Pfalz és Hessen tartományok politikai vezetői egyelőre cáfolták a csődközeli állapot hírét, de a repülőtér vezetősége szerint továbbra is fennáll az alaptőke „felélésének" veszélye.

Ezek is érdekelhetnek