Külföldi nyaralás? A lényeg a spórolás!
Továbbra is a spórolás a fő szempont a külföldi nyaralásnál, így például aki teheti inkább autóval utazik repülő helyett. Sokan az utolsó pillanatig várnak egy jó ajánlatra, így lehet nem is oda utaznak, ahova eredetileg akartak. A külföldi utakra a végtörlesztés is rányomta a bélyegét, hiszen sokat az utolsó tartalékaikat is elköltötték – írja a Napi Gazdaság Online alapján a Turizmus.com.
A legnépszerűbb célpontok alapvetően nem változtak, továbbra is a tengerparttal rendelkező európai országokat keresik a leginkább – értett egyet valamennyi, a Napi Gazdaság Online által megkérdezett utazási iroda illetékese. Az adataik szerint nőtt a Horvátországba utazók száma, Olaszország továbbra is népszerű, ahogy a válság ellenére Görögország is. Ez utóbbival kapcsolatban többen kiemelték, hogy az országon belül viszont elmozdulást mértek, így amíg korábban Kréta, Rodosz volt népszerűbb, addig idén egyre többen utaznak – az autóval is elérhető – északi részre, Zakynthosra, vagy a Jón-szigetekre.
Bulgáriát szinte mindenki kiemelte, de Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője szerint egyre többen fedezik fel Montenegrót is. Ennek okát abban látja, hogy "a tenger ott is ugyanolyan szép, mint Horvátországban", de az árak kedvezőbbek, és egyelőre még turistából is kevesebb van, ami sokak számára jelent vonzerőt. Komolyan visszaesett azonban a Spanyolország iránti kereslet, amit leginkább a magas áraknak tulajdonítanak. Természetesen nem csak az európai országokba utazik a magyar, a legnépszerűbb országokért azonban nem kell messzire utazni: Tunézia, Egyiptom és Törökország továbbra is veri – elsősorban ár/érték arányának köszönhetően – az öreg kontinensen kívüli mezőnyt.
Az évek óta elhúzódó gazdasági válság az utazási szokásokra is rányomta a bélyegét, de a családok továbbra is arra törekszenek, hogy az évi egy nyaralás mindenképpen meglegyen – véli Pálinkás Tamara, a Vista utazási iroda üzletfejlesztési vezetője, aki szerint inkább az ezen kívüli utazásokon próbálnak spórolni. A választásnál a legfontosabb a szálloda minősége, az ellátás típusa, a tengertől való távolság, illetve a szállodában található szolgáltatások. Így például az animációs programok, a medencék, vagy akár a csúszdák – mondta Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. Az utasok elvárása ugyanakkor nagyon vegyes.
Az utazási szokások is átalakultak, egyre többen keresik az autóval is elérhető célpontokat, Szvoboda szerint például Bulgária részben ennek is köszönheti népszerűségét. A Neckermannál egyébként is azt tapasztalják, hogy idén többen utaznak autóval, mint korábban, hiszen például az előbb említett Bulgárián kívül Görögország, Horvátország, Olaszország, vagy akár a Francia Riviéra is elérhető személyautóval. De van, aki inkább kompromisszumot köt: az autóbuszos utat választja, de a helyszínen a kényelmet, vagyis szállodai elhelyezést szeretne. Igaz, ennek ellentettje is gyakori, vagyis a kényelmes, repülős út mellett az apartmanos elhelyezést veszi igénybe.
A takarékosságot az is jelzi, hogy egyre többen vadásznak last minute és egyéb akciókra is. Sokan nem konkrét úti céllal, hanem meghatározott anyagi kerettel figyelik a különböző akciókat, hiszen ugyanazt a szolgáltatást és színvonalat szeretnék megkapni, mint az elmúlt években, csak alacsonyabb áron. Több utazási iroda túlvállalja magát árualapjának összeállításakor, és amikor nem tudja kapacitását értékesíteni erőteljes tűzoltásba kezd nagymértékű akcióival. Ez pedig kihat a teljes idegenforgalomra, mivel magával rántja más irodák árait is. Az utazni vágyók pedig ezt jól tudják, hiszen az elmúlt évek igen gyakori jelenségéről van szó, éppen ezért kivárnak. Így van, hogy sokszor nem oda mennek ahova akarnak, hanem ahova marad hely.