Mit szólna ahhoz, ha a Twitteren @Hungary néven Savanya János, tornaszentandrási autószerelő, vagy Lakatos Ramóna, nyolcadik kerületi családanya bejegyzéseit olvashatná? Svédország egy radikális turisztikai kampány keretében éppen ezt csinálja.
Svédország mindig is közvetlen demokráciájáról – valamint lapraszerelt bútorairól és lakói szabados nemi életéről – volt híres, a svéd turisztikai hivatal azonban most az ország hagyományaihoz képest is merészet vállalt. Konkrétan átlagemberek kezébe adta az ország hivatalos Twitter azonosítóját: a Curators of Sweden (Svédország kurátorai) kampány keretében minden héten új polgár írogathatja anyaországa képviseletében a bejegyzéseket.
Pucér nőkről is írhat
A kezdeményezés azért különösen merész, mert úgy tűnik, a beírásokat nem cenzúrázzák: a @Sweden accountot bitorló polgár bármiről írhat, a svéd húsgolyóktól kezdve apucér nőkig. Az e heti delikvens egy bosnyák menekült, Hasan Ramic, aki Stockholm Hjulsta nevű, főleg bevándorlók által lakott külvárosában él.
Tegnap délután például ezt írta „Hullafáradt vagyok és már három órája tök sötét van. Most megnézem a Dexter 6. évadjának 12. epizódját, és kidöglök." Egy drága aukciósházról pedig, ami pont szemben van az irodájával, ez jut eszébe: „Kit érdekelnek az öreg szőnyegek, festmények és Fabregé (sic) tojások? Nekem itt az Ikea, bébi!"
Power to the people
„Senki nem birtokolja jobban a Svédország márkát országunk polgárainál. Ezzel a kezdeményezéssel ők mutathatják be Svédországukat a világnak" – nyilatkozta az ország turisztikai hivatala, a VisitSweden vezérigazgatója, Thomas Brühl. Céljuk, hogy minél többféle lakója perspektívájából mutassák be az országot. A következő hetek során Svédország néven twittel majd egy kolumnista, egy reklámügynökség tulajdonosa, aki saját farmján gazdálkodik, egy kertvárosi író, egy pap, egy tanár és egy leszbikus kamionsofőr.
Van, akinél kiverte a kampány a biztosítékot, egy Londonban élő svéd például azt írta a Twitteren, hogy szégyent hoz országukra. Népszerűsége azonban tagadhatatlan: Svédország hivatalos accountjának eddig úgy tízezer követője volt, a kampány kezdete óta pedig ez a szám felkúszott 13 ezerre. Ezzel szemben a hivatalos @HungaryTourism account kevesebb, mint négyezer követőt számol, a @hungary-t pedig valaki lefoglalta, de nem twittel rajta. Finnország (@finland) 6500 követővel büszkélkedhet, a Facebookon és Twitteren is igen aktív brit turisztikai hivatalt (@VisitBritain) pedig több mint 46 ezren követik Twitteren.
Marhaság - 15
Nekünk is ezt kéne - 7