Budapest a történelem folyamán számos változáson ment keresztül, ám a város varázsa és szépsége minden korszakban megmaradt. Az alábbi cikkben egy izgalmas időutazásra hívjuk olvasóinkat: régi videók segítségével pillanthatunk bele a főváros mindennapjaiba, amikor még lovaskocsik jártak az utcákon, gázlámpák világították meg az éjszakát, és a Duna-parton sétálva teljesen más világba csöppent az ember. Fedezzük fel együtt, hogyan nézett ki Budapest az előző évezredben!
Óbudai Hajógyár - 1900
Az Óbudai Hajógyár a 20. század elején a magyar ipar egyik kiemelkedő központja volt. 1900-ban a hajógyár már több mint fél évszázados múltra tekintett vissza, és kulcsszerepet játszott Budapest ipari fejlődésében. Az itt épült hajók nemcsak a hazai, hanem a nemzetközi vizeken is megállták a helyüket. Az egykori gyár területén akkoriban gőzölgő kémények, hatalmas acélszerkezetek és szorgos munkások látványa volt mindennapos, míg ma már modern irodaházak, szabadidős létesítmények és kulturális központok láthatók. Emellett a jól ismert Hajógyári-sziget (Óbudai-sziget)sok-sok programnak ad otthont, például a Sziget Fesztiválnak is.
Budapest 1930-ban
Egy restaurátornak köszönhetően videón is láthatjuk Budapestet 1930-ban. A férfi TikTok-on osztott meg egy tartalmat, ahol még a Horthy-korszak látható. Ahogy ő is elmondja, itt még a Budavári Palota eredeti valójában volt látható, a pusztításnak nyoma sem volt. Érdekesség, hogy ezeken az utcákon sétált akkoriban Kosztolányi Dezső, vagy Karinthy Frigyes.
@andrasvargaofficial ♬ Emotional Piano for the Soul (Inspirational Background Music) - Fearless Motivation Instrumentals
Épülő Erzsébet híd - 1901
1901-ben az Erzsébet híd építése Budapest szívében nemcsak technikai bravúr, hanem szimbolikus jelentőségű projekt is volt. Az új híd, amely a pesti Belvárost kötötte össze a budai Várnegyeddel, a város modernizációjának és dinamikus fejlődésének jelképévé vált. Az építkezés a korszak egyik legnagyobb mérnöki kihívása volt, hiszen az Erzsébet híd volt az egyik első acél függőhíd Európában, és a világ leghosszabb középső nyílású hídjai közé tartozott. A munkálatok során a Duna partján hatalmas daruk emelkedtek, és szorgos munkások dolgoztak éjjel-nappal, hogy a főváros új ékköve időben elkészülhessen. Az 1903-ban befejezett híd nemcsak funkcionális szerepet töltött be, hanem Budapest egyik meghatározó látványosságává is vált.
Első Magyarországon készült mozgókép
A következő videó 1896-ban készült, amit szintén az imént említett restaurátor mutatott meg nekünk a videómegosztó csatornán. Auguste és Louis Lumière gondolt egyet, Magyarországra jött, és megörökített a Lánchidat és a Budai Várat. Elképesztő érzés látni, hogy több, mint 128 éve hogyan nézett ki a város, milyen volt az élet itt, hogyan közlekedtek, öltöztek az emberek. Tekintsd meg Te is!
@andrasvargaofficial #lumiere #budapest ♬ Emotional Piano for the Soul (Inspirational Background Music) - Fearless Motivation Instrumentals
Ferenciek tere - 1919
1919-ben a Ferenciek tere Budapest egyik legforgalmasabb és legfontosabb csomópontjaként tele volt élettel. A tér, amely már ekkor is jelentős közlekedési központ volt, magán hordozta a város 19. századi fejlődésének nyomait.1919-ben azonban a tér nyugodt eleganciája és régi pompája mögött a háború utáni zűrzavar és politikai feszültségek árnyéka húzódott. Az emberek, akik itt siettek át, gyakran találkozhattak a társadalmi átalakulások jeleivel, miközben a város továbbra is a múlt és a jövő metszéspontjában állt. Ma már elképzelni sem lehetne azt, hogy ilyen nyugalmasan sétálgassunk át az úton, hiszen olyan forgalom van, amit az akkori emberek el se tudnának képzelni.