Egyetlen pilótával is biztonságos a repülés?

Egy új, az Európai Bizottság által támogatott program azt kutatja, hogyan lehetne a másodpilótát automatizált rendszerekkel helyettesíteni. A projektben részt vesz az Airbus és a Boeing is.

Újra és újra fellángol a vita arról, hogy hány pilóta jelenléte szükséges a biztonságos repüléshez. A Ryanair érdekes modorú vezérigazgatója, Michael O'Leary évek óta arról beszél, hogy mennyivel költséghatékonyabb lenne, ha egy gépen csak egy pilóta lenne, és kész. "Minek másodpilóta? Hagyjuk hogy az a rohadt automata irányítson!" – idézte a brit Daily Mail még 2010-ben. 

Egyedül nem megy?
Galéria: Egy pilóta nem pilóta
Fotó: Bildagentur-Online/kröner / Northfoto

Ha pedig az egyetlen pilótának valami baja esne, a személyzet egyik tagja – akit természetesen előzetesen kiképeztek erre – tenné le a gépet, nyilatkozta ugyancsak O'Leary. Ötletét akkor veszélyes fantáziálásnak titulálták a pilóták, ma azonban már pontosan azon dolgoznak a szakemberek, hogy az egypilótás járatok megvalósulhassanak.

"Egy nagy európai kutatási program vette kezdetét, mely annak megvalósítási lehetőségeit tekinti át, hogyan lehetne egyszerre csak egy pilótával üzemeltetni a kereskedelmi járatokat" – írja a Forbes.com. Az ACROSS névre keresztelt programot az Európai Bizottság és más szervezetek is támogatják. Költsége 30 milló euróra rúg, és 35 olyan komoly szakmai partner vesz benne részt, mint például a Thales, az Airbus vagy a Boeing.

A Forbes.com szerint a program indulásának két oka van: az egyik, hogy az emberi hibák az egyik legjelentősebb tényezők, melyek aláássák a repülésbiztonságot. A másik a költségek csökkentése. Egy tengerentúli járat esetén például négy helyett elegendő lenne két egymást váltó pilótának dolgoznia. Az emberi hibák kiküszöbölése miatt repült ugyanis eddig két pilóta, hogy egymást ellenőrizni tudják. Az ACROSS projekt célja viszont az, hogy a másodpilótát automatizált rendszerekkel helyettesíteni lehessen. 

Michael O'Leary már régóta meg akar szabadulni a másodpilótáktól
Galéria: Egy pilóta nem pilóta
Fotó: Rann Chandric / Northfoto

"A pilóták azzal szoktak viccelődni, hogy a munkaidejük 99 százalékában túlfizetik őket, hiszen a munkájuk könnyű, és rutinszerű feladatokból áll, hála a modern pilótafülkéknek. De az idejük 1 százalékában, amikor rossz idő, vészhelyzet, vagy más kritikus helyzet áll elő, munkájuk megfizethetetlen. Ezek azok a helyzetek, amikor két pilóta jelenléte elengedhetetlen" – fogalmaz a Forbes.com. Pontosan ezekre a szituációkra kell megnyugtató választ találnia az ACROSS projektnek.

Biztonságban érezné magát, ha csak egy pilóta lenne a fedélzeten?
Igen, az automata rendszer kevesebbet hibázik, mint az emberek. - 49
Nem, nyilván nem véletlen, hogy a két pilótás repülés az elterjedt gyakorlat. - 212
Ezek is érdekelhetnek