Könnyen kenhető a vaj, meleg péksüteményt kapott a pincértől, drága szappan és kézkrém fogadta a mosdóban? Nagy valószínűséggel jó éttermet választott. A legjobb helyek ismérvei a finom ételeken és udvarias pincéreken túl.
A rossz éttermek árulkodó jelei után a Zagat.com gasztromagazin a legjobb helyekről is kifaggatta olvasóit. Honnan tudják, hogy jó étteremben járnak? Persze azon túl, hogy ízletesek az ételek, és kifogástalan a kiszolgálás. Olyan apróságokat gyűjöttek össze, amik csak a legkiemelkedőbb helyekre jellemzők. Melyek ezek?
A szalvétánkat összehajtogatva találjuk, ha otthagyjuk az asztalt
Lehet, hogy ha külön nem figyelünk rá, észre sem vesszük ezt a kis apróságot. De a jó éttermekben megszokott, hogy a személyzet egy tagja minden alkalommal összehajtja, és a helyére rendezi a textilszalvétát, ha a vendég egy percnél hosszabb ideig távol van az asztalától – áll a Zagat.com cikkében. Ez még nyilván nem jelenti azt, hogy az ételek kiválóak lesznek, azt viszont jelzi, hogy az étteremnek fontos, hogy kellemes környezetben, és ne a kupi közepén ücsörögjenek a vendégei. Ha már az ilyen apróságokra is figyelnek, talán a komolyabb dolgokkal sem lesz gond.
Drága szappan és kézkrém is van a mosdóban
Természetesen nem a szappan minősége a legfontosabb egy étterem esetében. De a jó minőségű kézmosóval, pihepuha kéztörlővel és jó illatú, ápoló kézkrémmel felszerelt, tiszta és ízlésesen berendezett mosdó sokat hozzá tud tenni a vendégek elégedettségéhez. És persze ugyanennyit le tud vonni a hely értékéből, ha egy büdös, híg folyékony szappant egy rozsdás tartóból kell nagynehezen kinyerni a kézmosáshoz, a kéztörlő meg sehol.
Figyelnek a legapróbb részletekre is
Különleges jégkocka, ízlésesen elrendezett és díszített ételek – mind azt jelzik, hogy nemcsak jól akarnak lakatni minket, de a stílusra is odafigyelnek. A Zagat.com olvasói a különleges formára faragott jégkockákra esküsznek a tördődés jeleként.
Van ruhatár, és használják is
Egy elegáns étteremben elég lehangoló a székek háttámlájára, vagy az asztalnál található üres székre halmozott kabátok és egyebek látványa. A jó helyeken ezért nemcsak hogy van ruhatár, hanem a vendégek használják is azt. A legjobb pedig, amikor még a kabátunk le- és felvételénél is segít a személyzet.
A vaj megfelelő hőmérsékletű
Már az is egy jó jel, ha vajjal és kenyérrel kínálnak egy étteremben. Ha pedig a vajjal nem kell harcot vívnunk, hanem megfelelően kenhető hőmérsékletű, az már szinte maga a tökély – vallották a Zagat.com olvasói.
A kenyeret melegen teszik az asztalunkra
A fenti vonatkozik a vaj mellé dukáló péksüteményekre vagy kenyérre is. Már az is valami, ha van, ha pedig még meleg is, amikor az asztalunkra teszik, biztosak lehetünk benne, hogy jó hellyel van dolgunk. A legmenőbb éttermekben pedig külön pincér van a friss, meleg péksütemények kiosztására. Ha megettük, már érkezik is a következő. Ezzel szemben a hidegen, szikkadtan asztalra tett és ott is felejtett kenyérszeletek nem valami bíztató jelek.
Új evőeszközt kapunk minden fogáshoz
Ahelyett hogy az asztalunkon hagynák a használt evőeszközt, hogy együnk azzal, vagy eleve megfelelő mennyiségű és típusú evőeszközt találunk az asztalunkon, vagy minden fogásnál újat kapunk.
A menü rövid, és gépelt
Ha egy kódexnek is beillő étlapot kapunk a pincértől a kezünkbe, amit alig bírunk el, biztosak lehetünk benne, hogy az alapanyagok nem lesznek mind a legfrissebbek. Ezzel szemben, ha csak pár fogás van az étlapon, megnyugodhatunk: a séf abból főz, amit a legjobbnak és legfrissebbnek talált aznap a piacon. Ha még a dátum is szerepel az étlapon, az mégjobb: az étterem minőségének egyik fokmérője a gyakran változó kínálat.
Az étel előtt amuse bouche is jár a vendégnek
Először is tisztázzuk, mi fán terem az amuse bouche? A Chili & Vanilia blog meghatározása szerint „olyan apró fogás, amelyet elegáns éttermekben még az előétel előtt, aperitif vagy koktél mellett kínálnak, jellemzően a ház ajándékaként. Az üdvözlőfalat lehet miniatűr kiadásban tálalt különleges leves, katonányi szendvics, extravagáns szorbet, pástétom, kiskanálnyi saláta, de akár összetett, komoly ételkreáció is. Illeszkedik a vendéglő és a konyha jellegéhez, és a menüsor szerves része. A séf üdvözli vele a vendéget."
Ilyesmivel valóban csak a legjobb helyeken fogunk találkozni. Hasonlóan kedves húzás, ha drága csokoládéval, vagy egyéb finomsággal kínálnak, amikor a számlát kérjük, természetesen szintén a ház ajándékaként.
Ha látszik rajtunk az elégedetlenség, a pincér új ételt ajánl
És végül a legfontosabb: a pincért tényleg érdekli ízlik-e a fogás. Bár a legtöbb helyen megkérdezik, hogy elégedettek vagyunk-e, erre leginkább egy „igen, köszönöm"-öt várnak, nagy mosolygás közepette, a nemtetszésre szájhúzás a válasz. Ha viszont tényleg komolyan gondolják a vendég elégedettségét, nem csinálnak gondot abból, hogy másik ételt hozzanak ahelyett, ami nem ízlett.
Kimaradt valami? Tud ezeknél jobbat? Ne tartsa vissza! Véleményét kommentben, vagy az olvir@travelo.hu e-mail címen várjuk.