Felújítják a Libegőt, egy négytagú család együtt ülhet fel majd rá

Hamarosan megkezdődhet a főváros XII. kerületében elhelyezkedő, több mint 50 éves Zugligeti Libegő átépítése, amelynek végeztével négyszemélyes székeken libeghetünk majd a János-hegyre. Onnatól fogva tehát nem kell a szülőknek egy gyerekkel hárman bezsúfolódniuk egy dupla székbe, vagy egy négytagú családnak külön-külön átélnie az élményt. 

A kettes üléseket megduplázzákForrás: Hu Totya/Wikipedia

A rekonstrukcióhoz kapcsolódó tervezési és kivitelezési munkák közel 3,6 milliárd forintba kerülnek. Az új libegő ugyanúgy egyköteles, körforgalmú pályán halad majd, mint a jelenlegi. A kötélpálya teljes hossza 1 056,35 folyóméter, a nyomtáv 5,20 méter, és 76, egymástól közel 30 méterre elhelyezkedő négyszemélyes szék halad majd rajta körbe-körbe. A két állomása közötti magasságkülönbség 262,26 méter. A teljes nyomvonalon összesen 11 új acélszerkezetű oszlop készül, amelyek távolsága a terep függvényében 140-160 méter között változik. Az oszlopok magassága is változó, de jellemzően 16-19 méteresek lesznek. A pálya megépítésével párhuzamosan elvégzik a létesítményhez tartozó elektromos kábelek fektetését is.

A libegő tervei közel százéves múltra tekintenek vissza.  

Ifjabb Hantos István mérnök 1933-ban kezdte el a Zugligetből a János-hegyre vezető kábelvasút dokumentációit előkészíteni. Ekkoriban a zugligeti villamostól vagy a fogaskerekűtől legalább másfél órás sétával juthattak el a turisták vagy a síelni, szánkózni vágyók a hegyre. A minisztérium kivitelezési tervet is kiadott a munkák megkezdéséhez, ám a második világháború közbeszólt. A háború utáni újjáépítés részeként újból előkerültek a tervek, de a beruházásra nem volt anyagi fedezet.

A zugligeti állomásForrás: Hu Totya/Wikipedia

1967-ben végül a Hantos-féle tervek alapján nekiláttak a megvalósíthatóság részletein dolgozni. A végleges tervek az UVATERV koncepciója szerint valósultak meg, és az építkezést 1969. március 24-én kezdték meg. A speciális drótkötelet és a függőszékeket Ausztriából szerezték be, de amit lehetett idehaza állítottak elő, vagy helyben oldottak meg.

A Zugligeti Libegőt végül 1970. augusztus 20-án adták át.

Kiírtak egy ötletpályázatot az új eszköz nevére. Az egészen hajmeresztő névjavaslatok között találjuk például a Hegyi-koptert, a Janikoptert vagy épp a Huza-vonát, de a Páros-János, a Jánoshegyi Zümmögő, a Hegyi-dongó vagy a Zitye-Zötty és a Hegyremegy is felmerült. A nyertes javaslat valójában a Lebegő volt, ebből alkották meg a libegő kifejezést – olvasható a magyarepitok.hu oldalon.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek