Alternatív kalandok a Dunakanyarban kistestűeknek és szüleiknek

Saját kezűleg fogott ebéd, erdei játszóterek, aquamobil és dzsámi: szubjektív válogatásunkban azokat a kisgyerekkel is élvezhető célpontokat mutatjuk, amik talán nem jutnak mindenkinek elsőre eszébe a Dunakanyar hallatán.

Kell egy hely, ahol jó a levegő, van játszótér, némi kultúra, borzongás és persze fagyi is. Mi most éppen kettőt is mutatunk – tartsanak velünk Visegrádra és Esztergomba, ahol akár három, négy napra elegendő élményt is találnak a gyerekkel együtt!

Visegrád

Mivel a látnivalókon kívül akad itt szálloda és étterem is bőven, nehéz elhinni, hogy Visegrád valójában szinte falu: körülbelül ezernyolcszázan élnek Magyarország egyik legkisebb városában, amely egykor még a középkori Magyar Királyság egyik székhelye volt.

(Fotó: hollosye / Travelo)

Mogyoróhegy, ahol könnyű a gyerekekkel megszerettetni a természetet

Az 1980-as években létesített kirándulóövezetben több mint húsz kilométer turistaút húzódik, ezek mentén pedig számos padot, szemétgyűjtőt és tűzrakóhelyet is találunk. Van itt egy vadbemutató kert, ahol egymástól elkerítve gímszarvasok és vaddisznók élnek, és amely egy murvázott úton körbejárható, de az már nem garantált, hogy látjuk is az állatokat. Nekünk szerencsénk volt, délelőtt többen is csoportosultak az etető környékén, de amikor ebéd után ismét arra haladtunk, kihalt volt az egész terep.

Mi április második vasárnapján teszteltük a helyet, akkor csupán néhány családdal találkoztunk. Pedig a honlap alapján itt évi százezres a látogatószám, és ennek többsége persze hétvégén jár erre. Ha hoztunk volna felszerelést, akár egy jó kis szalonnasütést is lebonyolíthattunk volna. A játszótereknek otthont adó tisztások körüli erdőszélen például több helyen is láttunk felaprított fát és gallyakat nagyobb kupacban, amit nyilván szándékosan hagytak ott, hogy a főzőcskét ne azzal kelljen kezdenünk, hogy apa machetével behatol a rengetegbe.

Miénk itt a tér! A háttérben, a Duna túloldalán a Naszály látható
Galéria: Visegrád-Esztergom gyerekkel
(Fotó: hollosye / Travelo)

A területen összesen négy tanösvény található, melyek közül hármat már húsvétra is ajánlottunk. A vadaspark körüli - mindössze egy kilométeres, murvás, kissé dimbes-dombos - út kisgyerekekkel nyafogás nélkül teljesíthető akkor is, ha az állatok épp nincsenek kint. A vadaspark mögötti Mócsai-tanyán azonban több karámban már lovakat és kecskéket is láthatunk. A tanösvény vonalán két erdei játszótér is akad, ahol padok és tűzrakóhelyek kelletik magukat, hogy a szülők se unatkozzanak. Az út során mi két helyen is találtunk kulturált illemhelyet, előttük több ivókúttal is. Mindössze a gyerekeket kell úgy programozni, hogy tényleg akkor akarják használni, amikor épp elhaladunk ezek előtt. Nekünk nem sikerült.

A másik három tanösvényt inkább már iskoláskorú gyerekeknek és családjaiknak ajánlják, bár egyik sem hosszabb másfél kilométernél. Különösen érdekes az Áprily-völgyi Rege-termő tanösvény, mert olyan helyen halad végig, amely csak 2005 után vált látogathatóvá a közönség számára: errefelé vízesésekben, búvópatakokban és magas sziklákban gyönyörködhetünk.

Mivel mi nem vittünk szalonnát, házi kenyeret, és bográcsot sem, a Mogyoróhegy étteremben kockás terítő mellett ettünk vadételeket, és miután gesztenyepürével leszorítottuk őket, továbbálltunk a Zsitvay-kilátóhoz.

Zsitvay-kilátó, az ötévesek kedvence

A kilátó a bobpálya és a Nagyvillám étterem fölött található. A bobpálya mellett füves tisztáson is felgyalogolhatunk, de az étterem felé indulva a parkolóból van egy kiépített út is. A parkolóban nyolcszáz forint napidíj ellenében hagyhatjuk a kocsit. Ha itt, nyakunkban a gyerekekkel felmegyünk, az aznapi fenékizomedzés már meg is van. Az épület tetejére a második szinttől fémből készült csigalépcső vezet, mely nem a fal mellett halad – tériszonnyal nem is túl szerencsés ezt kombinálni. Felérve azonban a gyerekeket fel kell emelni, mert csak akkor fognak kilátni, a kilátás viszont tényleg szép. Este, amikor az ötévesemet megkérdeztem az ágyban, mi tetszett neki aznap a legjobban, a kilátó volt a válasz. Belépő: felnőttnek 400, gyereknek 200 forint. Az egészen töpörtyűknek nem kell fizetni.

Visegrádi vártúra sportos hároméveseknek

Valószínűleg senkinek nem titok, hogy van egy fellegvár is a Dunakanyarban: ez a visegrádi vár. Ha kocsival megyünk fel, fizetnünk kell a parkolásért, plusz nem is biztos, hogy ovisokkal rögtön a várat is végig akarjuk járni. Mi most azonban egy olyan alternatívát kínálunk, amit sportosabb háromévesek is teljesíteni tudnak.

Visegrádon a 11-es útról a Sirály étterem mellett kanyarodjunk be a hegy felé, és a Keresztelő Szent János templomhoz érve rögtön keressünk parkolóhelyet. A templom és az utcában található pizzéria között van egy kis park, ezen vágjunk át, és mögötte térjünk be egy sikátorszerű utcába. Ennek végén balra fordulva aztán irány a Kálvária-lépcső és a hegygerinc. Innen már egyenes út vezet a fellegvárba, és útközben egy 1853-ban épült kálváriakápolnát is érintünk. Túracipőt vigyünk; az út, hihetetlen vagy sem (lentről nézve tényleg az), mindössze tizenöt percet vesz igénybe, és a kilátás percről-percre egyre szebb lesz. A várudvaron pedig ingyenesen megfuttathatjuk a gyerekeket, ha valami okból most nem akarjuk végigjárni az épületkomplexumot és a benne található kiállításokat.

Pisztrángos-tavak, ahol nem csak botot lehet fogni

Van-e annál izgalmasabb, főleg gyerekkel, ha az ebédünket mi magunk fogtuk? Mert a Pisztrángos-tavaknál tényleg vétek lenne kihagyni ezt a lehetőséget! Az Apátkúti-völgy régóta a kirándulók kedvelt célpontja. A Pisztrángos-tavakban bárki kipróbálhatja horgásztudását, és még csak felszerelést sem kell vinnünk, mert mindent kölcsönözhetünk ott – még a halak hazaszállítására alkalmas hálót is vehetünk. A fogott halat visszadobni nem lehet, azt meg kell vásárolni, úgyhogy ez a program semmiképp nem csupán a sportról szól!

Ördögmalom-vízesés
(Fotó: otto2 / Indafotó)

Ha valami csoda folytán nem járnánk szerencsével a három tó egyikében, de már előkészítettük ízlelőbimbóinkat a pisztrángra, élőhal vásárlására is van lehetőség. A fogott ebédet átvihetjük a kétszáz méterre található Ördögmalom étterembe, ahol meg is sütik nekünk. Itt, az étteremhez vezető hídnál kezdődik egyébként a Bertényi Miklós füvészkert, benne pedig kapásból egy fa játszótér a Telgárthy-réten, ahol szórakoztathatjuk a kicsiket, amíg az ebéd elkészül. Az étterem tavasztól őszig csütörtöktől-vasárnapig tart nyitva; előtte nagyobb, ingyenes parkolót találunk, bármikor is járjunk erre.

Plusz egy tipp
Ha Visegrádon szálltunk meg, szárnyashajóval is átmehetünk Esztergomba. A hajó 11-kor indul, az út fél óra. Visszafelé fél hatkor kell Esztergomban felszállnunk. Menetrend és árak a MAHART honlapján olvashatók.

De ha már itt vagyunk, érdemes túrázni is. Az aszfaltúthoz közel, a piros jelzésű turistaút mentén található az Ördögmalom-vízesés, melytől újabb két kilométer megtétele után a bő vízű Kaán-forráshoz jutunk.

Esztergom

Visegrádtól csak negyed óra kocsival Esztergom, ami rossz időre is remek megoldás gyerekekkel.

Duna-múzeum, ahol törölköző is jár a gyereknek

A város központjában fedeztük fel a Duna Múzeumot, pontos nevén a Magyar Környezetvédelmi és Vízügyi Múzeumot. Nem akármilyen létesítményről van szó: 2003-ban még az év európai múzeuma verseny különdíját is elnyerte. Bár Esztergom belvárosában sok a felújításra váró épület, ez egy szépen felújított barokk épületben, a Káptalan-házban található.

Magyarország műholdképét bogarászva
Galéria: Visegrád-Esztergom gyerekkel
(Fotó: Duna Múzeum / Facebook)

Az interaktív kiállítást azonban nem csak a kicsik fogják élvezni! Az első, amit nem lehet nem észrevenni, a másfél emelet magas aquamobil. De a gyerekek teljesen odalesznek a hatalmas vízi terepasztalért is, és mielőtt szívinfarktust kapnánk a felismeréstől, hogy nem hoztunk váltóruhát, íme a jó hír: kaphatnak kötényt és törölközőt is. Itt többek között az örvénnyel és a gátak, zsilipek működésével ismerkedhetnek meg.

Az árvízi teremben egy helikopterbe kell beleülni, hogy madártávlatból lássuk, milyen az árvíz, míg a térképteremben az ország nagyfelbontású műholdképe található: ennek felfedezéséhez textilpapucsot és nagyítót kapunk. Az utolsó teremben megtudhatjuk, milyen egy szennyvízcsatorna, illetve az ország legrégibb fürdőszobája. Itt a víznek nem csak fizikai és kémiai oldalát igyekszenek megismertetni a látogatókkal, de a vele járó élményeket is. Egy pihenőpadon például vízzel kapcsolatos versekbe és zeneművekbe hallgathatunk bele, levezetésképpen pedig megnézhetünk egy kis Vízipók-Csodapókot vagy Nagy Ho-ho-ho-horgászt a vetítőteremben.

Az aquamobil
Galéria: Visegrád-Esztergom gyerekkel
(Fotó: Duna múzeum / Facebook)

Fontos tudni: más múzeumokkal ellentétben itt nem hétfő, hanem kedd a szünnap! A múzeum belső kertje is nagyon hangulatos: leülhetünk egy kicsit pihenni, és még ivóvizet is kapnak a megfáradt vándorok.

Séta Esztergomban lépcsők nélkül

Ha belefáradtunk a játékos okosodásba, megérdemlünk egy sütit egy sarokkal odébb, a Szamos cukrászdában – elődjének teraszán állítólag Babits Mihály is szívesen időzött. Aztán tehetünk egy sétát a Duna-parton. Induljunk el a Bottyán-híd irányába, amely a Prímás-szigetre vezet, de ne menjünk át rajta, hanem forduljunk jobbra a Kis Duna-sétányon. Itt rögtön lesz egy kisebb játszótér, hogy a gyerekek levezessék a szervezetükben felgyülemlett cukrot. Nem sokkal később pedig már kikerülünk a sziget mögül, és a „valódi" Dunát láthatjuk séta közben.

Az esztergomi vár alatti sétánk soránk érdemes elmenni az Özicseli Hadzsi Ibrahim-dzsámiig, mely a Török Birodalomtól északnyugati irányban a legtávolabb fennmaradt és felújított dzsáminak számít. Érdekessége, hogy kétszintes, felül volt valaha az imaterem, alul most kávézó működik szép kilátással. Sokáig azt hitték, hogy a IV. Béla idején épült és a középkorban víztoronyként használt Veprech-torony adta a dzsámi alapját, csak a törökök átépítették. De tévedtek, mert a torony romjai a dzsámi mellett kerültek elő. Ennek maradványait is megnézhetjük: lőrésein át még mindig szemmel tartható a Duna hajóforgalma.

A Bazilika árnyékában megbúvó dzsámi
Galéria: Visegrád-Esztergom gyerekkel
(Fotó: magocilla / Indafotó)

Az esztergomi városnéző kisvonat áprilistól már jár, a Bazilika alatti Szent István térről indul, és a Mária Valéria-hídon átmegy Szlovákiába is. Menetrend nincs; akkor indul, amikor összegyűlik nyolc-tíz utas. Felnőtteknek hatszáz, gyerekeknek négyszáz forintot kell fizetni. A Bazilika lépcsőrengetegének megmászását gyerekkel viszont csak erős idegzetű szülőknek javasolja a cikk írója – babakocsival pedig teljesen felejtős a dolog. A Bazilika honlapján így foglalták ezt össze: „A Kincstár az emeleti teremben 60 lépcső, a Panoráma terem 120 lépcső, a Kupolakilátó 400 lépcső megtételével érhető el." Térjünk erre vissza, ha az iskolai testnevelés órákon megedződött már a lábuk.

És persze mindig kell egy játszó!

Ezért aztán akut játszótérhiány megszüntetésére a máltaiak játszótere ajánlott Esztergomban, amely a Körösi László utca 9-ben található, a Bánomi-lakótelepen, nagyon közel a 11-es úthoz. Itt kicsik és nagyok is megtalálják a számításukat, ráadásul váratlan eső vagy kánikula esetén egy fedett rész alá is be lehet húzódni. A megszokottnál jóval változatosabb játszóteret ingyenesen használhatják a kölykök, egy kis faházban pedig vécét és pelenkázót is találunk.