Öt hely Debrecenben, ahol a gasztroélmény minőségi alapanyagokkal társul

Egyre több hely van az országban, ahol kitartóan küzdenek a hazai gasztronómia megújításáért, és erre Debrecenben is jó pár példát találunk. Vonatra pattantunk, megnéztük, megettük, megittuk, most pedig mutatjuk kedvenc helyeinket.

Magyarország második legnépesebb városába nem csak a színpompás Virágkarnevál, az aquaparkozás vagy a Zsuzsi vasút miatt érdemes ellátogatni. Hanem már pár jó falatért is. Egy szép, indián nyári napon látogattunk el a városba, hogy teszteljük a gasztro kínálatot. Most pedig elmondjuk, milyen kulináris élmények várnak önökre, ha követik példánkat.

Új hullámokon eveznek – Cut & Coffee (Hal köz)

Nagy űrt töltött be a Cut & Coffee újhullámos kávézója Debrecenben. Itt kezdtük napunkat, és futólag találkoztunk a hely megálmodójával és tulajdonosával, Tóth Gáborral is. Tőle tudjuk, hogy a specialty kávézó emeletén külföldi ihletésre nyitottak fodrászatot. Így a napi koffein adag hörpintgetése közben akár a frizuraigazítást is letudhatjuk.

Mi az a specialty kávé?

A specialty kávé lényege a magas minőség, ami részben abban mutatkozik meg, hogy a lehető legrövidebb út vezet a kávéültetvényektől a csészénkig. A besorolást egy szigorú rendszer szabályozza, amely kitér többek közt a kávébabok begyűjtésének, feldolgozásának és tárolásának módjára is.

A kávézónak saját pörkölője van, ahol a kávékat minden héten frissen pörkölik. Vannak szendvicsek is, így reggelizni is tudunk a helyen. Ráadásul a létesítmény ebbarát, így a kutyusok is velünk tarthatnak.

Az utóbbi években Debrecen újító jelleggel tör be a gasztronómiai színtérre és egyre több izgalmas, törekvésekkel és vágyakkal teli kajáldát találunk a városban
Fotó: Karsai Roni / Travelo

Mi egy flat white-ot kértünk erőteljes napindítás végett – ami nem más, mint dupla ristretto tejjel és kevés tejhabbal –, ami nagyon rendben volt. Ára 650 forint. Tóth Gábor egyébként baristasulit is indított, ráadásul az utcakajás színtérre is betört Buri-buri nevű street food helyével 2014-ben.

A kávézó egyszerre modern és letisztult: a legtöbb berendezési tárgy fából készült, ami kellemes légkört teremt. Ideális helyszín lehet reggelihez, randikhoz és akár üzleti megbeszélésekhez is, de elvitelre is kérhetünk kávét.

A minőségi utcakaja – IKON Street (Piac utca)

Következő megállónk az IKON Street volt, ahol az igényes utcakaja a főszereplő. Az IKON név mögött Balogh Károly, vállalkozó, és Pataky Péter, séf párosa áll. A hely jelenlegi formájában 2015. október 20-án nyitotta meg kapuit a Piac utcában. Ez az első állandó helyük, előtte csak fesztiválokon lehetett velük találkozni. Az étlapon házi hamburgerek, lepények és saláták is szerepelnek, de a főszerep a debreceni párosé.

Debreceni páros IKON-style házi mustárral – saját fotónk a falatozás hevében elmaradt
Fotó: IKON Street / Facebook

Mi a debrecenit és a krajnai sajtos kolbászt kóstoltuk: mindkettő úgy roppant, hogy csoda, hogy nem fröccsent a ruhánkra. Egy adag debreceni 990, a krajnai pedig 1190 forintba kerül. A kolbászokat házi magos mustárral, létavértesi tormával – amely hungarikum – és bárándi kovászos kenyérrel tálalják. Egyszerű, letisztult, házias ízek ropnak táncot az ember nyelvén falatozás közben. Bár minden ízlett, mégis a házi mustárért vonatoznánk vissza leginkább.

A helyet ajánljuk reggelire, vagy bulizás előtt! Szép időben akár a teraszon is megehetjük rendelésünket.

Rendületlenül a minőség mellett – IKON étterem (Piac utca)

Némi frissítő belvárosi séta után betértünk ebédelni az IKON étterembe. A hely 2012 májusában nyílt meg, és azóta sok kísérletezésen van túl, a kezdeti fine dining vonalból kicsit visszavettek, de a minőségi, kiváló alapanyagoknál nem adják alább. Ha elolvassuk a séf szenvedélyes hitvallását az étterem honlapján, láthatjuk, hogy töretlen a minőségi alapanyagok iránti elhivatottsága.

Maga az étterem egyébként egyszerű eleganciával van berendezve, a pincérek kedvesek és gyorsak. Ha már betérünk ide, szánjuk rá az időt, hogy legyen időnk kiélvezni a hely hangulatát és az ételeket is.

Főétel színesen: Grillezett Nárcisz-gomolya spenót rizottóval
Fotó: Karsai Roni / Travelo

Van à la carte menü és napi ebédmenü is. Mi elsőnek csiperkekrémlevest kértünk tanyasi csirkével (a napi ajánlatból), amelyben a visszafogott fűszerezésnek köszönhetően kijött a gomba minden erénye. Főételnek grillezett Nárcisz-gomolya érkezett spenót rizottóval (2150 forint), ami kellemes harmóniát alkotott, de a sajtot kicsit elméretezték. Figyelembe véve a gomolya zsírosságát, mi egy kisebb szelet sajttal borítottuk volna a spenótrizottót, ami kellemes földes ízével finoman meghúzódott a háttérben. Ennek ellenére a főétel is nagyon ízletes volt. A desszertek közül választásunk a sós karamellhabra esett, amit ribizliszósszal tálaltak. A gomolya után nagyon jól esett ez a könnyed finomság, ami végül az elfogyasztott fogások közül a kedvencünk lett.

Az IKON menüjében van egy 30 kilométeres, öt fogásos menüsor is, amelyben minden alapanyag helyi kistermelőktől, 30 kilométeres távolságból érkezik. Ára 6500 forint. Az étterem hetente megújuló ebédmenüjében szezonális alapanyagokkal dolgoznak. Mindezeket kedvező áron kóstolhatjuk meg: a főétel ára 1490 forint, két fogásért 1890, három fogásért pedig 2390 forintot kell fizetnünk.

Nincs Debrecen gasztro fesztiválok nélkül

A pulyka, a töltött ételek és a liba három fejezetet ölel fel Debrecen gasztro „nagykönyvében". A nyári Pulykanapok, az ősszel megrendezett Töltött Ételek és Debreceni Zenekarok hétvégéje, valamint a Márton-napi Libalakoma egyaránt Barabás Zoltán nevéhez kötődnek, aki a helyi gasztronómia felvirágoztatásán munkálkodik. A fesztiválokról itt olvashatnak. (X)

Magányos víztoronyból közösségi tér és kávézó – Nagyerdei Víztorony (Pallagi út)

Az ebédet egy kellemes délutáni sétával vezettük le a Nagyerdőben. Az itteni víztorony sokáig falak mögé szorult, két éve azonban felújították és most már mindenki látogathatja. Az épületen belül található egy kávézó, és a már emlegetett Buri-buri egy bódéjából falatozni is lehet.

Egy nyári este ilyen hangulat uralkodik a víztoronynál
Fotó: Krisztian Bodis / Debrecen TDM

A víztorony tetején kilátó üzemel, de újságírónk nem tudta legyőzni tériszonyát, így csak az elmondásokra hagyatkozhatunk, miszerint szép a kilátás. Frappáns megoldás, hogy a víztorony középső részén mászófalat alakítottak ki. A kávébab a Cut & Coffee pörkölőjéből származik, így a kávérendelésnél nem aggódtunk.

Történelem pékségbe zárva – Rádi Pékség (Rózsa utca)

A Piac utcáról nyíló Rózsa utcában találjuk a Rádi Pékséget, amely a debreceni reggelizőkultúra kialakítását tűzte ki céljául. A hajdani levéltár épületében nyílt otthonos sarki pékség az azonos nevű franchise része, és Porkoláb Gyöngyi áll mögötte, akivel a kuckós sarki pékség délutáni nyugalmában beszélgettünk egy kis frissen facsart narancslé fölött.

Friss termékek, minőségi alapanyagokból – ebben hisznek a Rádi Pékségnél
Fotó: Rádi Pékség és Delikátesz / Facebook

Megtudtuk tőle, hogy a kenyereket helyben, frissen sütik, így ha odatelefonálnak, fél órán belül már mehetnek is a friss, meleg kenyérért. A reggeli fogások és a különféle pékáruk mellett a térségből származó delikátesz termékeket is hazavihetjük innen.

A pékség márciusban nyílt, az itt dolgozók azóta elég aktívan részt vesznek a közösségi élet alakításában. Például, három másik hellyel karöltve megrendezték a Rózsa Utcafesztivált, hogy bevonják az utcát a közösségi körforgásba. Játszósarok várja a kisgyermekes szülőket, és Gyöngyi arról is beszélt, hogy irodalmi estek szervezését is fejükbe vették.

Kalóriadús nap volt Debrecenben, még biztos visszatérünk. Jó étvágyat!

A cikk szerzője a debreceni TDM szervezet meghívására járta be Debrecen látványosságait.