Eredeti színekben pompázó Malév gép jelent meg a 2B Terminálon

Hihetetlen látvány fogadja azokat, akik ezekben a napokban utaznak a Budapest Airport 2B Termináljáról – írja közleményében a Budapest Airport utalva arra a Malév-festésű Tupoljev Tu-154B2 típusú repülőgépre, amely az új utasmólónál áll. Az Aeropark ugyanis a nemrégiben felújított repülőgépet oktatási célból kölcsönadta a repülőtérnek.

A gép a Tu-154-es a HA-LCA lajstromjelet viseliForrás: Hardy Mihály / Budapest Airport

Ez volt az első, a repülőtéri zsargonban csak nagyvasnak becézett utasszállító repülőgéptípus, amely megjelent a Malév flottájában. Mindez 1973. szeptember 5-én történt, vagyis a típus most ünnepli magyarországi pályafutásának 45. évfordulóját. A HA-LCA-t annak idején a Dr. Fülöp András főpilóta vezette személyzet hozta Magyarországra. A múzeumi gépet néhány nappal ezelőtt átkeresztelték a legendás Malév-kapitány emlékére, és nevét a gép orrára festették.

A 2B oldali utasmólónál álló veterán Malév-gépen az új utashidak üzemeltetését gyakorolják a földi kiszolgálók. A nagyvasat felvontatták az állóhelyre, és a Thyssen-Krupp cég által Spanyolországban gyártott mozgó utashidakkal a repülőtéri személyzet tagjai gyakorolnak rajta dokkolni. A közlemény szerint ez a megoldás mindenkinek előnyös: egyetlen légitársaság sem tud oktatási célokra repülőgépet kölcsönözni a flottájából, a múzeumi gépen viszont nyugodtan lehet gyakorolni. A különleges látvány pedig legalább így reklámozni is tudja a ferihegyi szabadtéri repülőgép múzeum, az Aeropark szolgáltatásait és autóbuszos repülőtér látogatásait.

A Tu-154-es típusból már csak néhány „M"-változat repül a világon, elsősorban Oroszországban, Kínában és Észak-Koreában.Forrás: Hardy Mihály / Budapest Airport

A Tupoljev Tu-154B-2 változat érdekessége, hogy kifejlesztésében a Dr. Fülöp András által vezetett csapat működött közre, szovjet mérnökökkel együtt, a Malév igényei szerint. Ez azt jelentette, hogy a gép robotpilótáját alkalmassá tették az ICAO II-es kategóriájú műszeres leszállító berendezés jeleinek vételére, valamint az eredetileg ötfős személyzetet három főre csökkentették. Korábban a Tu-154-es kabinjában a kapitány és az első tiszt mellett dolgozott még navigátor, rádiós tiszt és fedélzeti mérnök is. A B-2 változatban a pilóták javarészt átvették a navigálás és a rádiózás feladatát, de megmaradt harmadik tagnak a fedélzeti mérnök.

Az Aeropark Tu-154-ese várhatóan még néhány hétig látható lesz a 2B Terminál légi oldalán.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek