Tudta? Ha késik a gép, a légvonal számít a kárpótlásnál

    Tudta? Ha késik a gép, a légvonal számít a kárpótlásnál

    Sokan nem tudják pontosan, milyen mértékű kárpótlás illeti meg őket, ha késik a gépük, illetve hogy jár-e egyáltalán. Az uniós bíróság egy most született döntésének köszönhetően végre egyértelművé vált a helyzet.

    Eszerint az utasoknak 250 euró (tehát körülbelül 77 ezer forint) kártalanítás jár minden 1500 kilométeres vagy annál rövidebb légi járat, illetve 400 euró (125 ezer forint) minden 1500 kilométernél hosszabb, unión belüli járat három órás vagy annál is hosszabb késése esetén.

    Fotó: Henry Burrows / Flickr

    A csatlakozással közlekedő járatok törlése vagy jelentős késése esetén a kártalanítást az indulási és érkezési repülőtér között közvetlen járattal megtett, légvonalban mért távolság alapján kell kiszámítani akkor is, ha ez utóbbi rövidebb a ténylegesen megtett távolságnál - közölte az Európai Unió Bírósága csütörtökön.

    Az ítélet indoklásában hangsúlyozzák: a kártalanítás kiszámítását nem befolyásolja az, hogy egy átszállásos repülőút késésében, vagy járattörlésében érintett utasok végső célállomásukat közvetlen járattal vagy csatlakozó járatokkal érik el. Az utasokat mindkét esetben egyenlően kell kezelni a kártalanítás összegének kiszámításakor - írja a határozat nyomán az MTI.

    A mérföldkőnek számító ítéletet három pórul járt utasnak köszönhetjük, akik Rómából Hamburgba szerettek volna eljutni, brüsszeli átszállással. A gépük több mint három órát késett, Brüsszel érintésével pedig átlépték az 1500 kilométeres határt. A Róma–Hamburg-távolság viszont légvonalban csak 1326 kilométer.

    Az esetben először a német bíróság járt el, amely arra kereste a választ, hogy a megtett távolságot az indulási és az érkezési repülőtér között légvonalban mért távolság (vagyis a Róma és Hamburg közötti 1326 kilométer), vagy pedig a ténylegesen megtett távolság (azaz a Róma és Brüsszel közötti 1173 kilométer, plusz a Brüsszel és Hamburg közötti 483 kilométer) alapján kell-e kiszámítani.

    Az ügyben végül az uniós bíróság tett igazságot, amely kimondta: az, hogy közvetlen vagy csatlakozó járatról van-e szó, nem befolyásolja az utasokat ért kényelmetlenség mértékét, ezért az indulási és az érkezési repülőtér között közvetlen járattal megtett, légvonalban számított távolságot kell figyelembe venni. Az, hogy a csatlakozás miatt ez nagyobb, mint az indulási és az érkezési repülőtér közötti távolság, nem befolyásolja a kártalanítás kiszámítását.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!