Újabb Dreamliner-égés: csere várhat a 4 milliós pilótaülésekre

    Újabb probléma merült fel a Boeing 787-es Dreamlinerekkelel kapcsolatban. Ezúttal nem a lítium-ion akkumulátorok kaptak lángra, hanem a repülőgépek pilótaüléseinek cseréjét rendelheti el az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA.

     Az FAA azt követően kezdte vizsgálni a Dreamlinerek pilótaüléseit, miután egy leszállást követő fékezésnél az egyik Boeing 787-es kapitányi ülése meglazult. A vizsgálatok szerint a probléma a brit Ipeco cég által gyártott ülések hibájára vezethető vissza, írja az airportal.hu.

    Az FAA által március 7-én közzétett javaslat szerint az összes 787-es üzemeltetőt arra köteleznék, hogy minden Dreamliner repülőgép mindkét pilótaülését cseréljék ki három éven belül. A 787-es üzemeltetőknek hat hetet adott a hatóság arra, hogy javaslatokat tegyenek a tervezett szabályzással kapcsolatban, mielőtt az kötelező érvényűvé válna.

    A japán ANA légitársaság DreamlinereiFotó: Bloomberg - Europress / Getty


    A Boeing még 2014 decemberében figyelmeztette a Dremaliner-üzemeltetőket a hibás pilótaülések cseréjére.

    Ha az FAA-szabályozás életbe lép, a Dreamlinerek pilótaüléseit 1000 repült óránként ellenőrizni kell, és 72 hónappal a szabályozás hatályba lépését követően ki kell cserélni azokat.

    Az Flightglobal információi szerint az ülések cseréje repülőgépenként mintegy harmincezer dolláros, azaz 8,3 millió forintos költséget fog jelenteni az üzemeltetőknek.

    Az üléseket gyártó Ipeco szerint ugyanakkor az üléseket nem szükséges kicserélni, csak az ülések rögzítésére szolgáló alkatrészt, melyet a gyártó ingyenesen bocsát az üzemeltetők rendelkezésére. A 787-es üzemeltetők mintegy felének már kézbesítették is a cserealkatrészt és a csere munkadíját is megtérítik.

    Nem ez volt az első probléma az utóbbi években, ami Dreamliner-gépet érintett. A Dreamlinerek 2013-ban három hónapig nem repülhettek, miután az év elején több váratlan esemény történt velük. Két esetben az akkumulátorok túlmelegedése okozott elektromos tüzet, másik két alkalommal pedig üzemanyag-szivárgást észleltek a típusnál.

    Májusban újra engedélyezték a gépek felszállását, de egy hónap sem telt el, és június elején újabb akkumulátorproblémák miatt nem tudott felszállni a Japan Airlines (JAL) egyik Boeing 787-ese. Néhány napra rá, ugyancsak Japánban, három Dreamliner útját törölték műszaki hiba miatt. A leginkább nyugtalanító az, hogy a mai napig nem sikerült kideríteni a fő okát annak, hogy miért gyulladtak ki a Boeing 787-es Dreamliner utasszállító repülőgépek akkumulátora.

    2015 januárjában a British Airways Londonból Calgary-ba tartó Boeing 787-8 Dreamliner személyzete a felszállást követően, körülbelül száz tengeri mérföld repülés után a repülőgép egyik hajtóművének leállítása és a Heathrow repülőtérre történő visszafordulás mellett döntött, 2016 februárjában pedig az All Nippon Airways Boeing 787-ese hajtott végre kényszerleszállást, a gép jobboldali motorja melegedett túl.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!