Hibrid repülőgépeken dolgozik az easyJet

    Zéró káros anyag kibocsátású üzemanyag-rendszeren dolgozik az easyJet, mellyel jelentősen csökkenthető utasaik ökológiai lábnyoma. A gépek földi gurulásakor használható rendszerrel évente mintegy 50 000 tonna üzemanyagot spórolhat a cég, így jelentős mértékben csökkentheti a CO2-kibocsátást is.

    Jelenleg az easyJet egy utasának ökológiai lábnyoma 22 százalékkal kisebb más légitársaságok azonos útvonalaihoz képest. 2020-ra a jelenlegi 81,05 gramm CO2/utaskilométer kibocsátását pedig további hét százalékkal szeretné csökkenteni. A légitársaság fenntarthatósági stratégiájának részeként ez a mutató az elmúlt 15 évben 28 %-kal javult. A hibrid üzemanyag-rendszer ötletéhez a világ egyik vezető műszaki egyetemének, a Cranfield Egyetemnek hallgatói adták az inspirációt - olvasható a légitársaság közleményében.

    A légitársaság ugyanis még tavaly huszadik születésnapja alkalmából hirdette meg azt a pályázatát, ahol arra vártak ötleteket, hova fejlődhet a légiközlekedés a következő 20 évben. Ennél azonban sokkal hamarabb szeretnék a technológiát bevezetni, ezért a légitársaság már idén az új tervek tesztelésébe kezd. A tervek szerint a hibrid repülőgépet a rakterében elhelyezett hidrogén-üzemanyagcella látná el energiával. Az innovatív zéró káros anyag kibocsátású rendszer a fékezéskor keletkező energiát összegyűjtené és akkumulátorokban tárolná el. A Forma 1- es autók KERS rendszeréhez hasonlóan. Az összegyűjtött energia segítségével pedig a járatok akár hajtómű nélkül is gurulhatnának.

    Fotó: easyJet

    A gyakori felszállások és a jellemzően rövidtávú repülőutak miatt az easyJet évente a teljes üzemanyag-fogyasztásának 4 %-át a repülőgépek gurulásakor használja fel. Ezek átlagosan 20 percet gurulnak egy járatra vetítve – ami közel 4 millió kilométernek felel meg egy év alatt. Ez a távolság elegendő lenne ahhoz, hogy eljussunk a Holdra és vissza nyolcszor.

    A terv része az is, hogy az easyJet minden repülőgépének kerekét nagy teljesítményű motorral, elektronikával és irányító műszerekkel szerelné fel, így a rendszerrel kevesebb vontatási manőverre lenne szükség a repülőtéri kapuknál történő be- és kiállásnál, ráadásul csökkenhetnének a fordulási idők és tovább növekedhetne a pontosság is. A rendszer egyetlen mellékterméke a tiszta víz, amely később felhasználható a repülőgép vízrendszerének feltöltéséhez.

    A koncepción az easyJet műszaki igazgatója, Ian Davies és csapata dolgozik, bevonva az eredeti ötletet bemutató diákokat is.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!