Kimaradt a járat? Késik a gép? Akár 600 eurót is kaphat

    Egy késés vagy járattörlés fenekestül fel tudja forgatni a nyaralást, a kicentizett üzleti utakról nem is beszélve. Némi vigaszra azonban számíthatnak a pórul járt utazók. Jogi szakértőnk tippjei.

    Az elmúlt napokban az Emirates kétségbeejtően hosszú késései, járattörlései borzolták a budapesti utasok kedélyeit, melynek köszönhetően már szinte lincshangulat alakult ki a Liszt Ferenc Repülőtéren. Amerikában pedig a zord időjárás miatt töröltek nemrégiben több ezer járatot. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a legtöbben nincsenek igazán tisztában jogaikkal. Egy 2013. decemberi esetben például, amikor az egyik fapados légitársaság Budapest-London járata késett négy órát, a 178 utas közül mindössze öten tettek panaszt.

    2010. április 16-án az Izland-Párizs járatot kényszerültek lemondani egy vulkánkitörés miatt Fotó: Xinhua / Eyevine / NorthfotoForrás: Travelo

     A késésekre, járattörlésekre vonatkozó EU-rendelet szabályai akkor alkalmazhatók, ha

    • a repülőtér, ahonnan az utas indul, az EU területén található, tehát függetlenül attól, hogy az EU-n belül repül vagy például az Egyesült Államokban landol a gép, vagy
    • az utasok egy harmadik országban található repülőtérről az EU területére érkeznek, kivéve, ha ebben a harmadik államban már kártalanították őket, feltétel azonban, hogy az érintett járat üzemeltetője EU-s tagállam légi-fuvarozója legyen,
    • és ugyan nem EU tagországok, de alkalmazzák ezt a szabályt az Izlandról, Norvégiából vagy Svájcból induló illetve oda érkező gépekre is.

     

    Törölt járatok

    Az utasok ilyenkor jogosultak az alábbi lehetőségek közül választani:

    • a jegy árának visszatérítése 7 napon belül és a legkorábbi járatra szóló jegy, amely visszaviszi az utast az első indulási pontra;
    • átfoglalás a következő legkorábbi járatra;
    • átfoglalás egy későbbi időpontra, ami az utasnak megfelel.

    Az átfoglalások természetesen egy másik közeli repülőtérről, más légitársaság járataival is megoldhatók, ilyenkor az utas szállítását a másik repülőtérre a mulasztó légitársaság fizeti.

     

    Jelentős késések

    Ennek minősül, ha a járat

    • 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén legalább két órát; vagy 
    • az összes EU-n belüli, 1500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetén legalább három órát; vagy
    • egyéb repülőút esetén legalább négy órát késik.

    Függetlenül attól, hogy az utas a váróteremben vagy a gépen ülve várakozik.

    Fotó: Lui Siu Wai Xinhua / Eyevine / NorthfotoForrás: Travelo

     Ilyenkor a légitársaság önzetlenül, a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket köteles felajánlani, valamint szállodai elhelyezést is, ha az indulás áttolódik a következő napra, vagy több éjszakát el kell töltenie az utasnak az indulás helyén. Tehát, ha például egy Budapest-Berlin járat 110 perces késéssel indul, éppen lecsúszunk a kompenzációról, 130 perces késés esetén viszont már joggal várhatunk el legalább egy jéghideg kólát.

    Az elszállásolásért sem kell minden esetben hepciáskodni. Egy extrém példával élve, igaz ugyan, hogy ha este tíz óra helyett hajnali kettőkor indul a gépünk, az már a következő nap, de a szállodába ingázással minden bizonnyal a későbbi járatot is lekésnénk. Azonban, ha legalább öt órás késés van kilátásban, az utas már kérheti a jegyár-visszatérítést, így viszont már a továbbutaztatásra nem tarthat igényt.

     

    Pénzbeli kártérítés

    A fentieken túlmenően az útvonal hosszától függően még további 250–600 euró kártérítésre lehet jogosult a pórul járt utas, ha a légitársaság törli a járatot, sőt, abban az esetben is, ha a gép több mint 3 órás késéssel érkezik meg a célrepülőtérre.

    Az Európai Unión belül a kártérítés mértéke:

    • 1500 kilométeres, vagy annál rövidebb útvonal esetén - 250 euró
    • 1500 kilométer felett - 400 euró

    Uniós repülőteret nem uniós repülőtérrel összekötő járat esetében a kártérítés mértéke:

    • 1500 kilométeres, vagy annál rövidebb útvonal esetén - 250 euró
    • 1500–3500 kilométer között - 400 euró
    • 3500 kilométer felett - 600 euró

    Ha azonban a légitársaság olyan helyettesítő járatot ajánlott fel, melynek indulási és érkezési időpontja nem tért el számottevően az eredetileg lefoglalt járat menetrendjétől, a kártérítés összege a felére csökkenhet.

    A légitársaságok többnyire azt sérelmezik, hogy ugyanolyan összegű kártérítést kaphatnak a 10 000 forintos jeggyel egy napos városlátogatást tervezők, mint az első osztályon utazók, tehát adott esetben a kártérítés meghaladhatja a vásárolt jegy árát. Emiatt próbálnak például azzal trükközni, hogy egy későbbi utazásra beváltható kupont ajánlanak fel. A zöldfülű utazó könnyen bedőlhet ennek, Ön azonban ne tegye, ragaszkodjon a készpénzhez.

    Fotó: Bildagentur-Online/chromorange / NorthfotoForrás: Travelo

     Nincs jogszabály kiskapu nélkül

    Nem nyújtható kártérítés, ha a járatot a légitársaság rendkívüli körülmények, például rossz időjárási viszonyok (hóvihar, vulkánkitörés), a személyzet sztrájkja miatt törölte. Mindig esetről-esetre kell megvizsgálni, hogy valóban rendkívülinek minősültek-e. A légi jármű műszaki meghibásodása például nem sorolható a rendkívüli esetek közé, ez tehát önmagában nem alapozza meg, hogy a cég kibújhasson fizetési kötelezettsége alól. Ugyanakkor, ezek a körülmények csak a késés vagy járattörlés miatti kártalanítás alól mentesítik a társaságokat, vagyis az utasoknak a rendeletben foglalt jegyár-visszatérítéshez, átfoglaláshoz, ellátáshoz joga van.

    Fontos azonban figyelembe venni, hogy járattörlés esetén is kibújhat a légitársaság a fenti kártérítés alól, így például, ha

    • a menetrend szerinti indulási időpont előtt legalább két héttel tájékoztatták az utasokat a járat törléséről, vagy
    • az indulás menetrend szerinti időpontja előtt legkorábban két héttel és legkésőbb hét nappal tájékoztatták az utasokat a járat törléséről és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb a menetrend szerinti indulás időpontja előtt két órával korábban induljanak és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb négy órás késéssel érjék el; vagy
    • az indulás menetrend szerinti időpontja előtti hét napon belül tájékoztatták őket a járat törléséről, és átfoglalást ajánlottak számukra, lehetővé téve, hogy legfeljebb egy órával a menetrend szerinti indulás időpontja előtt induljanak, és végső célállomásukat a menetrend szerinti érkezési időponthoz képest legfeljebb két órás késéssel érjék el.

     

    Hogyan igényelhet jegyár-visszatérítést, illetve kártérítést?

    Ha a társaság nem intézi automatikusan a panaszt, akkor töltse ki és nyújtsa be a légitársaságnak a légi utasok jogaival kapcsolatos panaszok bejelentésére szolgáló uniós nyomtatványt. Itthon 30 napon belül kell a légitársaságnak megválaszolnia érdemben egy beérkező panaszt, más országokban ez a határidő ettől eltérő lehet.

    Ha a szolgáltató nem válaszol, nyugodtan fordulhatunk az illetékes Fogyasztóvédelmi Felügyelőséghez.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!