Tíz jótanács Írországba utazóknak

Okvetlenül induljunk el valamerre Dublinból, törődjünk bele az esőbe és a birkaszarba valamint bátran ebédeljünk pubokban és beszélgessünk a helyiekkel! Jóval több mint száz kilométernyi írországi túrázás tapasztalata pár tippbe sűrítve.

Az elmúlt években összesen kb. háromnegyed évnyit túráztunk és utaztunk Írországban kettesben. Többször voltunk a Dublin környéki hegyekben, nyugaton, keleten, délen és dél-nyugaton, csak az észak maradt ki (ott csak Belfastban jártunk, a pazar természetben sajnos nem). Egy Himalája-alaptáborra felkészülő túracsoporttal is sokat (és rettentő gyorsan) túráztunk, főleg a Dublin-közeli Wicklow-hegységben.

Természet a Kerry Way mentén ugró emberrel
Fotó: Vincze Barbara / Travelo

A legutóbbi alkalommal, amikor tavaly ősszel kettesben a Dingle-félszigeten gyalogoltunk kb. negyven kilométert, két állomás között összeállítottunk egy tíz jótanácsból álló listát. Biztos nem gondoltunk mindenre, könnyen lehet, hogy kimaradtak dolgok, de alapnak remélhetőleg nem haszontalan.

1. Ha az ember Írországba utazik, érdemes nem csak Dublinban gondolkodni, a természet szinte minden irányban elképesztő.

2. Teljesen mindegy, mikorra tervezzük az utazást, bármikor nyakon önthet egy kiadós zivatar. Ez bizonyos szempontból demokratizálja és egész évre kiterjeszti a turistaszezont. Mi például túráztunk már januárban verőfényes napsütésben 15 fokban és szeptemberben zuhogó esőben szintén 15 fokban. Ebből az következik, hogy funkcionális (= vízálló) öltözéket vigyünk magunkkal az írországi kiránduláshoz. És természetesen túrabakancsot vagy cipőt. A meglepően megbízható időjárás-előrejelzést itt lehet csekkolni.

3. A hostel és a panzió (bed and breakfast) között árban nincs lényeges különbség, szolgáltatásban viszont annál inkább: utóbbiban ott van ugye a – gyakran fenséges és átlag 5 különböző fogás közül kiválasztható – reggeli és a házinénik mindent felülmúló gondoskodása.

4. A pub food olcsóbb, mint az éttermi és megbízhatóan jó is. Nagyon széles és fantáziadús skálán mondjuk nem mozog a kínálat (hamburger, pie-ok és sültkrumpli a leggyakoribb a kötelező napi leves mellett), de tengerparti kocsmákban garantáltan lehet friss halételt is rendelni.

Pub food a tengerparton délen: haltál és sör
Fotó: Vincze Barbara / Travelo

5. Ne legyünk türelmetlenek, míg a pubban kifolyik a Guinness sörünk. A csapolásnak megvan a maga rituáléja, ezt a sörtípust bűn siettetni. Itt mondja el a Guinness egyik expertje a hat tuti lépést, mondjuk már-már túl líraian, de a technikai ismeretátadást sem mellőzve.

6. Ha beülünk valahova és kérünk egy teát, elég, ha csak egyikünk rendel, a kihozott adag ugyanis jó eséllyel elegendő lesz mindkettőnknek.

7. Minél jobban haladunk a ritkábban lakott vidékek felé, annál szívesebben elegyednek szóba velünk az írek (bár tény, hogy Dublin kedvességfaktora is jóval Budapest fölött van). Ha beszélgetést kezdeményeznek velünk bárhol, nyugodtan elegyedjünk szóba az illetővel, az esetek nagy részében jó szándék vezérli. És ha mi vagyunk az első magyar az életében, még az is megeshet, hogy apró ajándékot / kocsmárosként árengedményt ad. Mindkettő megtörtént velünk.

8. Írországban sok turistaút vezet legelőn keresztül, törődjünk hát bele, hogy a túracipőnkön számot tevő mennyiségű birkaszar gyülemlik majd fel egy-egy elégedetten zárt nap végén. Másik variáció, hogy lápos talajon fogunk túrázni, ezért a vízálló cipő mellett mindig legyen nálunk kamásli!

9. Az ország buszhálózata jó, a buszok kényelmesek, a buszjegyek általában nem túl drágák. Ha nem akarunk kocsibérléssel és a baloldali vezetéssel bajlódni, utazzunk busszal!

10. Ne szervezzük át a programunkat az eső miatt, időnként rémisztően sokat esik, de mindig eláll!

A Phoenix park Európa legnagyobb bekerített városi zöld területe. A a XVII. század óta 400-450 dámszarvasnak ad otthont
Fotó: Vincze Barbara / Travelo

És végül a kedvenc helyeink, ahol voltunk vagy ahol még nem, de szeretnénk mihamarabb eljutni: Dublin (és körülötte Howth, Dalkey – itt lakik Bono –, Dún Laoghaire és Bray), Cliffs of Moher, Wicklow-hegység (azon belül a Glendalough Valley), Dingle-félsziget, Kerry Way, Inishmor-sziget, Garnish-sziget, Beara-félsziget, Connemara Nemzeti Park. Ezen kívül minden múzeum és botanikus kert, valamint a hozzájuk tartozó kávézók, plusz az Avoca-üzletek / kávézók stb. stb.

Itt a mi túráink leírásai olvashatók, itt pedig Írország tíz legjobb túraútvonala a nálunk jóval nagyobb expertek szerint