Gőzgombóc, császármorzsa, Almdudler - Ha síelni megyek, zabálhatok bűntudat nélkül?

    Egy átlagos síelő akár hatszáz kalóriát is elégethet óránként - persze, csak ha nem a hütte teraszán sörözéssel, vagy a felvonónál sorban állással tölti az idejét. Ilyen kalóriaveszteség mellett adná magát, hogy sportolás után korlátlanul tömhessük magunkba a császármorzsát és a forró csokit. De biztos, hogy azzal tesszük a legjobbat magunknak, ha ilyesmiket eszünk?

    Húsleves csecsemőfejnyi méretű májgombóccal, lekvárban úszó császármorzsa, gőzgombóc vaníliasodóval, nokedli rengeteg sajttal, óriási rétesek, cukros málnaszörp – síelés közben baromi finom, és nehéz falatokkal gyűjthetünk energiát a délutáni csúszáshoz a hegyi éttermekben.

    Fincsi, mi? (16 kép)
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    panoramio.com

     De pár átsíelt óra máris feljogosít arra, hogy kirendeljük a hütte komplett étlapját, este pedig leraboljuk a szállodai svédasztalt? Az Ultimate Ski, a Telegraph Travel és a The Feed tanácsai alapján összeállítottuk, mi az, amit az evés-ivás témakörében minden alakjára és egészségére odafigyelő síelőnek tudni kell.

    Mennyi kalóriát égetünk síelés közben?
    Egy átlagos síelő óránként nagyjából 300-600 kalóriát éget el. Versenyzők, haladók és profik nehéz terepen, nagy sebesség mellett akár 1000 kalóriától is megszabadulhatnak egyetlen óra alatt - írja az Ultimate Ski. Ez soknak tűnik, de ha az ember nem edzőtáborban van, hanem kedvtelésből ment síelni, valószínűleg nem nagyon kell erőlködnie a kalóriatöbblet bevitelén. A nap közbeni hüttézések, a síelés utáni vacsorák és bulik garantáltan gondoskodnak arról, hogy ne fogyjunk el az üdülés végére.

    Mindig reggelizzünk bőségesen!

    Próbálták már, milyen érzés időhiány miatt a reggelit átugorva, éhgyomorra testedzéssel kezdeni a napot? Nekünk nemrég sikerült megtapasztalni - pár perc után már szédültünk, émelyegtünk és a levegőért kapkodtunk. Egy egyszerű edzőteremben ilyenkor leül az ember, bekap pár szőlőcukrot, és megfogadja, hogy máskor nem csinál ilyen hülyeséget. Magashegyi környezetben viszont ennél jóval veszélyesebb egy ilyen szédülős, ájuldozós mutatvány.

    Reggelizzünk gazdagon (16 kép)
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    Hill Street Studios/blend Images / Northfoto

     Szóval síeléskor reggelizzenek, akkor is, ha amúgy nem szoktak. Ha tényleg nem megy le semmi más a torkukon, legalább egy banánt, vagy egy müzliszeletet egyenek meg, mielőtt a pályára merészkednek. Aki szeret reggelizni, az ne sajnálja magától a tápanyagban gazdag ételeket: bátran jöhet egy tál müzli magvakkal és gyümölcsökkel felturbózva, de a teljes kiőrlésű pirítós, a tojásrántotta és némi sült bacon is gond nélkül belefér ilyenkor – állítja a The Feed. Ügyeljünk arra is, hogy ne csak együnk, de igyunk is közben. És nem csak kávét, hanem vizet és frissen facsart gyümölcsleveket is.

    Csomagoljunk tízórait!

    Kutatások bizonyítják, hogy a síelés közben elfogyasztott kevés szénhidrátból és fehérjéből álló tízórai segít minimalizálni az izomsérüléseket. Érdemes hát némi nasit csomagolni, mielőtt elindulunk a hegyre - persze ne a hotel svédasztaláról pakoljanak össze, inkább vigyenek otthonról magukkal kekszeket, energiaszeleteket, szárított gyümölcsöket, müzliket. A lényeg, hogy érdemes valami olyasmivel készülni, ami egyrészt elfér a zsebükben, másrészt nem fagy meg.

    Egy falat kekszet a zsebünkből akár a felvonón is be tudunk kapni
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    Austria.info

     A profik tippje: Az energia-utánpótláshoz nem feltétlen kell megállni és pikniket rendezni a hegytetőn. vigyünk magunkkal olyan nasit, amit a síliften gyorsan be tudunk kapni, felérve pedig újult erővel indulhat a csúszás.

    Ebédszünet a hüttében

    Miután hosszú órákat töltöttünk aktív mozgással a hidegben, mindenképpen térjünk be egy hüttébe, vagy jó időben üljünk ki egy napsütötte teraszra, és pótoljuk az elégetett kalóriákat! Tapasztalataink szerint itt kell a legjobban odafigyelni, hogy ne csábuljunk el a rántott hús, sült kolbász, hamburger, sajtos nokedli és a megannyi édesség irányába.

    Ejtőzés egy svájci hütte teraszán (16 kép)
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    Christian Perret / swiss-image.ch

     Ha délután folytatni szeretnénk a síelést, és elkerülnénk a fenti ételek elfogyasztása után biztosan beütő kajakómát, válasszunk okosan! Olyan ételek jöhetnek szóba, melyekben kiegyensúlyozottan van jelen szénhidrát, sovány fehérje és zsír. A zöldségekről, gyümölcsökről pedig azért nem érdemes megfeledkezni, mert a bennük lévő tápanyagok segítségével a testünk könnyebben megbirkózik a magaslati körülményekkel.

    Az Ultimate Ski szakértője a következőket ajánlja:

    • Grillezett csirkét vagy pulykát teljes kiőrlésű buciban salátával és paradicsommal, és sütőben sült krumplival.
    • Valamilyen tésztaételt, köretként salátával.
    • Húslevest és bolognai spagettit.
    • Desszertnek narancsot vagy banánt.

    Ausztriában egyébként a fentiek mellett akár egy egyszerű salátával is viszonylag egészségesen ehetik degeszre magukat. Itt ugyanis típustól függően általában gazdagon kerül rá főtt tojás, tökmagolaj, különböző sajtok, sonkák.

    Családi ebéd: itt lehet, hogy nemsokára beüt a kajakóma (16 kép)
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    Wojciech Gajda / Northfoto

     Tipp: Bármilyen egyszerű is ragaszkodni a megszokáshoz, érdemes kipróbálni több hegyi éttermet, általában nem csak a hangulatuk, de a főztjük is egészen eltérő tud lenni. A legtöbb síközpontban több tucat hüttéből választhatunk, van apró és óriási, családias és nagyüzemi, napozóteraszos és kandallós, hagyományos és modern – érdemes végigpróbálni őket.

    Igyunk sokat - de nem mindegy, hogy mit

    A megerőltető testmozgás, a fokozott izzadás, a nagy magasság, a hideg, a gazdag ebédek, a síelés után leküldött italok mind hozzájárulnak a szervezetünk kiszáradásához. Ezért nagyon fontos, hogy eleget igyunk síelés közben - nagyjából annak a dupláját kell meginni síeléskor, mint amennyit egy átlagos napon innánk. Tavaszi síeléskor, amikor még többet izzadunk, ez kiemelkedően fontos - tanácsolja a Telegraph szakértője.

    Hidratálnak
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    / Northfoto

     Ha most sörös korsókon megcsillanó téli napsütés, vidáman gyöngyöző Almdudler, vagy éppen gőzölgő kávé vagy forró csoki jelent meg lelki szemei előtt, ki kell, hogy ábrándítsuk. A fentiek alkohol-, koffein- vagy cukortartalmuk miatt éppen ellentétes hatást váltanak ki, és további vizet vonnak el a szervezettől. Persze, ha síelés után meg akarjuk magunkat jutalmazni, nyugodtan igyuk a fentieket, de sport közben igyunk vizet. Sok sok vizet. Pont.

    Síelés után

    Aki rendszeresen sportol, jól tudja, hogy nagyon nem mindegy, hogy mit eszünk edzés után. Így aztán csak azért, mert telelni vagyunk, ha lehet, a lécek lecsatolása után ne dobjuk be a gyeplőt a lovak közé, és partizzunk hajnalig valamelyik aprés ski bárban minden áldott nap. Inkább együnk és igyunk valami egészségeset. Hogy miért? Megfelelő étkezéssel jelentősen csökkenthetjük az izomfájdalmat, gyorsabban visszanyerhetjük az energiánkat, és frissebbek leszünk másnap reggel a pályán.

    Egészséges vacsora jutalomsörrel egy schladmingi családi szálloda éttermében (16 kép)
    Galéria: Egészséges étrend síeléskor
    mimi / Travelo

    Közvetlenül síelés után az izmaink hálásak lesznek, ha megiszunk egy finom, gyümölcsös, fehérjében gazdag turmixot. Vacsoránál pedig az ebédhez hasonlóan figyeljünk oda, hogy a menü szénhidrátot, fehérjét, zöldséget és egészséges zsírokat (például olajos magvakat, olívaolajat) tartalmazzon. A reggelihez hasonlóan itt is ehetünk bátrabban, de azért arra figyeljünk oda, hogy ne a szokásos mennyiség háromszorosát vegyük magunkhoz csak azért, mert szabadságon vagyunk, és különben is mozogtunk.

    Tipp: A síközpontok éttermei a hegyen és a völgyben egyaránt nagyon drágák tudnak lenni. Ha nem akarjuk egyhavi fizetésünket elkölteni egy hét vacsoráira, válasszunk önellátó apartmant, ahol az otthonról hozott, vagy a helyi boltban vásárolt alapanyagokból tudunk főzni magunknak. Ennek hátránya, hogy egy átsíelt nap után általában senkinek nincs kedve a konyhában robotolni. Ha megengedhetjük magunknak, válasszunk olyan szállodát, ahol félpanziós ellátás jár a szoba mellé. Ez elsőre drágának tűnhet, de általában elég egy pillantást vetni a környék éttermeinek étlapjára, és azonnal kiderül, hogy még mindig a félpanzióval járunk jobban.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!