Komoly kultusza van az indiai vasútnak, de életveszélyes rajta utazni

    Komoly kultusza van az indiai vasútnak, de életveszélyes rajta utazni

    Az indiai vasút kék kocsijai körül szabályos kultusz alakult ki. Filmekben láthatjuk őket, könyvekben és a rengeteg turista blogbejegyzéseiben olvashatunk róluk. Meghatározzák az ország képét. Ám vasárnap virradóra halálos csapdának bizonyultak közel 150 ember számára – írja az MTI a dpa hírügynökség alapján.

    Amikor a Patna-Indore expressz kevéssel hajnali három után szerencsétlenül járt az észak-indiai Uttar Prades államban, 14 kocsi siklott ki. Megörökítették, amint a mentőalakulatok emberei által körbevett kocsik – némelyikük összeroncsolódva – a vasúti töltésen, vagy mellette fekszenek. A rendőrség hétfőig 142 utast nyilvánított halottnak, az utasok száma akár a 2500-at is elérhette.

    Hivatalosan egyelőre nem kommentálták a baleset okát. Az elhasználódott töltés okozhatta a szerelvény kisiklását – mondták vasárnap a vasútügyi minisztériumban. Hivatalos statisztikák szerint akár nyolcvan alkalommal is előfordulhat évente ilyesmi.

    Ám még a vasárnapi katasztrófa, vagy az ilyenhez hasonlók is elhalványulnak a vasúti balesetben meghaltak összesített száma mellett: 2014-ben csaknem 30 ezren haltak meg az indiai síneken, a legtöbbjük nem vasúti katasztrófában, hanem gázolásos balesetben, vagy azért, mert utazás közben lepotyogtak a zsúfolt kocsikról.

    Indiai vasúthálózatát gyakran nevezik "a nemzet vérkeringésének". Nem ritka, hogy négy vagy öt osztály is van egy-egy szerelvényen, még az igen keveset kereső indiaiak is megengedhetnek maguknak egy-egy hosszabb utat. Naponta több mint 12 ezer szerelvény 23 millió utast szállít a 90 ezer kilométer hosszú vasúthálózaton. A helyeket már hónapokkal korábban lefoglalják, a legkedvezőbb kategóriájú kocsik reménytelenül túlzsúfoltak.

    Hasonló a helyzet Mumbai (az egykori Bombay) helyiérdekű vasúti hálózatánál. Naponta több mint hétmillió ember utazik a pénzügyi központ Mumbait az elővárosokkal összekötő szerelvényeken. A hálózatot a 19. században építették ki. A csúcsforgalomban az emberek fürtökben lógnak a kocsikon, az ajtókat amúgy sem lehet bezárni. Hivatalos statisztikák szerint tavaly 3300 ember halt meg a helyiérdekűn, többnyire azért, mert leestek a kocsikról, vagy elgázolta őket a vonat.

    Még ennél is rosszabb a helyzet India útjain. Minden évben több mint 140 ezer ember hal meg az utakon. A balesetek messze leggyakoribb oka a nagy sebesség és a veszélyes vezetési stílus. "Célunk az, hogy a közúti balesetek számát az elkövetkezendő két évben a felére csökkentsük" – mondta Nitin Adkari közlekedési-szállításügyi miniszter október végén egy rendezvényen. Többek között intenzívebb felvilágosító munkát akarnak végezni a kormánynál ülők körében, illetve javítani akarják az infrastruktúrát. Egyelőre a negatív trendet kell megfordítani: 2010 és 2015 között a halálos közúti balesetek száma az évi 134 ezerről 146 ezerre nőtt.

    Az infrastruktúra kiépítése állandóan problémákba ütközik. A nagyvárosokban, így Újdelhiben vagy Mumbaiban egyszerűen nincs hely az új utak számára. Mumbai repülőtere is érintett. Mivel csak egy leszálló és egy felszálló pályája van, a repülőteret rendszeresen le kell zárni a javítási munkák miatt. Újdelhiben néhány éve modern metró próbálja mentesíteni az utcákat, de csúcsforgalomban így is dugók alakulnak ki.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!