Három tenger mossa partjait, nekünk csak választani kell: Izrael

Izraelben azért izgalmas a tengerparti nyaralás, mert teljesen más élményekben lehet részünk attól függően, melyik tenger partját választjuk. Az ősz az ideális időpont ide utazni: egyrészt nyáron sokszor, sok helyen veszélyes a Földközi tenger, másrészt még strandoláshoz is túlságosan meleg van. De ezen kívül van még néhány indokunk, miért éppen Izrael. Mutatjuk is.

Izraelről sokszor írtunk már, sokféleképpen körüljártuk a témát. Írtunk a kezdeti kultúrsokkról, aztán arról, hogy vajon mennyire biztonságos itt nyaralni, béreltünk autót is, hogy magunk járjuk körbe az országot, és teszteltük, hogy tud-e újat mutatni akkor, amikor már sokadszor térnénk vissza. A tengeri élményekről azonban eddig valahogy nem szóltunk bővebben, így most ez van soron. Felelevenítettük élményeinket, és tíz pontba szedtük, miért is annyira pompás Izrael, mint klasszikus, tengerparti nyaralás helyszíne.

Mert lebegni a Holt-tengerben olyan érzés, amit csak űrhajós-kiképző bázison ismerhetnénk meg

A kihagyhatatlan élmények egyike. Ha nem is konkrétan a Holt-tenger a célunk, de Izraelben járunk, mindenképp próbáljunk valahogy eljutni ide. Ez egyébként annyira nem egyszerű feladat, mert ha azt mondjuk, hogy a semmi közepén van, akkor még finoman fogalmaztunk. Menetrend szerinti járatot nem annyira találni, autót lehet bérelni, vagy befizetni egy szervezett utazásra, ez utóbbi talán az egyszerűbb verzió.

Holt-tenger és pálmafák
Forrás: Travelo

Azt, hogy szuper a Holt-tenger, egy párszor megírtuk már, leírtuk, mire kell figyelni és mire számíthatunk. Egy kis kiegészítés: a vízbe vigyünk magunkkal egy félliteres palack vizet. Ha nem is a Holt-tengerben lebegve mutatjuk be vízibalett tudományunkat, iszonyúan nehéz úgy mozogni, hogy ne verődjön fel a víz. És már egy kis csepp is a szemben, orrban, vagy szájban iszonyúan kellemetlen tud lenni. Cserébe a bőrünk napokig olyan állagú lesz, amit csak a legelcsépeltebb kozmetikai cégek reklámszövegeivel tudnánk leírni. (Annyit azért elárulunk, testápolóra utána tuti nincs szükség.)

Tipp: A parton extra nagy (legalábbis sókristályhoz mérten) csomókban csapódik ki a só, gyűjtsünk belőle amennyit csak találunk. Otthon egy kád vízbe dobva majdnem ugyanazt a hatást fejti ki, mint maga a Holt-tenger.

Mert Tel-Avivban strandolni menő

Tel-Aviv pezsgő buliváros. Amellett, hogy izgalmas és folyton történik valami, a legjobb az, hogy bármerre megyünk, valahogy mindig egy strandnál kötünk ki. Ráadásul, a többségük ingyenes. Ki kell próbálni az összeset! Itt strandolni ősszel a legjobb, nyáron sokszor örvények okoznak baleseteket, illetve jellemzően sok a medúza, amik az őszi szezonra eltűnnek, így sokkal élvezhetőbb a víz. Nem utolsó szempont ez, főleg gyerekeseknek.

Tel-Avivban strandolni menő
Fotó: Bloomberg / Getty Images Hungary

Egy partot emelnénk ki itt most: a Banán-tengerpart (Banana Beach) Jaffa és Tel-Aviv határán van, a helyi hippik és bohémek törzshelye. Péntek esténként itt gyülekeznek, zenélnek, jól érzik magukat és ez bárkire átragad, aki arra téved.

Mert Jaffa megunhatatlan

Ami még tutibbá teszi Tel-Avivot, hogy voltaképp nem egy városról beszélünk, hanem kettőről. Tel-Aviv hivatalos neve Tel-Aviv- Yafo, utóbbi (Jaffa) pedig Tel-Aviv óvárosa. Míg Tel-Avivot többnyire zsidók lakják, addig Jaffában a lakosság nagy része arab. Ez meg is érződik a város hangulatán, mintha egy másik világba csöppennénk: hirtelen megérezzük, hogy tényleg a közel-keleten vagyunk. Jaffa óvárosa gyönyörű, és magaslatairól ötcsillagos panoráma nyílik Tel-Avivra és a tengerre. Érdemes az egész környéket bebarangolni, bolhapiacozni aztán leülni a tengerpartra egy hangulatos kávézóba és csak nézni a tengert, és szívni magunkba a hangulatot, ami teljesen elüt attól, amit bármilyen európai tengerparton tapasztalhatunk.

És Akkó a következő

És ha már főként arabok lakta városról beszélünk, a következő indokunk a listán Akkó. Az óvárost körülöleli az új, és míg az új építésű részek lakossága többnyire zsidó vallású, addig az óvárost többnyire arabok lakják. Rejtelmes sikátorok, jópofa utcai dekorációk, és egy sokszáz éves erődítmény, ami helyenként 150 méter széles. Az erődítményről egyébként lehet ugrálni a vízbe, vagy csak szívrohamközeli állapotban nézni, ahogy a helyiek nagyokat csobbannak. Ha a vízbe jutás kisebb adrenalintöltetű verzióját preferálj, keresse fel a város déli részén az akkói öblöt, ahol sokkal békésebb módon is belevetheti magát a habokba.

Egy csobbanás a vízbe, az akkói erődítményről?

Pilátus földközi-tengeri palotája

Cesarea Tel Aviv és Haifa között van félúton és az a döbbenetes hely, ahol kétezer évnyi történelem áll – tárgyi bizonyítékokkal – egy területen. A városka sorsa hányattatott volt, pályafutását föníciai kikötővárosként kezdte valamikor a Krisztus előtti ötödik században. Majd Heródes Király megalomániájának esett áldozatul a Krisztus előtti első évszázadban – vagyis inkább azok estek áldozatul, akik arra kényszerültek, hogy ezen az éghajlaton építsenek irgalmatlan nagy palotát –, aztán Poncius Pilátus lakhelye lett. (Ha emlékeznek, a Mester és Margaritában Pilátus ide akarta száműzni Jesuát, hogy megmentse az életét, és ne feszítsék keresztre.) Heródes emlékét őrzi itt a legtöbb dolog: amfiteátrum, piactér, hippodrom. Ez a Krisztus előtti történet.

Cesarea: a hippodrom, az oszlopcsarnokos palota és a föniciai erődítmény
Fotó: Mirkó Anna / Travelo

Krisztus után egy darabig semmi nem történt, aztán eljöttek az 1200-as évek, amikor IX. Lajos francia király elfoglalta a területet, és magas falakat építtetett köré. Hogy aztán jöjjön a török megszállás és – legalábbis részint – leromboljanak mindent. Ezután megint átmeneti uborkaszezon – úgy 700 év – amikor megjelentek a délszláv háború elől menekülő bosnyákok, hogy halászfalut építsenek a romokon.

És ez a viszontagságos történet mind nyomon követhető, a Cesarea Nemzeti Parkban, ahol bónuszként gyönyörű virágkreációkat is nézegethetünk. Kora ősszel ez után a túra után egész biztosan melegük lesz, úgyhogy ki ne hagyják Izrael egyik legtutibb tengerpartját, ami éppen itt található, római kori vízvezetékkel és hófehér, tiszta homokkal.

Tipp: A nemzeti park területe homokos, ha meleg is van, zárt cipőben menjenek, szandálban nem kényelmes. Mi már ráfáztunk.

Mert Netanyában van egy lift, aminek a földszintje a tengerpart, az emelete pedig az óváros

Netanyaban, a Sironit tengerparton 20 másodperc alatt leliftezhetünk a tengerpartra a város központjából. Persze nem egy akármilyen liftről beszélünk: az üvegfalú felvonószerkezetből csodaszép kilátás nyílik a tengerre. (Szóval kár, hogy csak húsz másodpercig tart a dolog.) A liftezésért képletes összeget, egy sékelt kell fizetni, ami kb 40-50 forint. Maga a tengerpart ingyenes, amit még ki lehet emelni, hogy két hullámtörő gát zárja el a nyílt tengert, így ez azon kevés tengerpartok egyike, ahol egész évben biztonságos fürdeni. Amúgy Izraelben Netanya tengerpartja az egyik leghosszabb, nyolc különböző strand közül válogathatunk.

Mert itt szörfözni legalább olyan menő, mint egy hollywoodi filmben

Szörfözni mindenképpen olyan tengerparton jó, ami kiépített, találunk profi segítséget, és nem túl tömött, hogy a nagy gyakorlás közepette ne gázoljuk halomra fürdőző társainkat. Például Haifa tökéletes választás. A Dado Zamir egy olyan partszakasz, ami teljesen kiépített, éttermek, kávézók, bárok és butikok sorakoznak egymás mellett és természetesen szörfdeszkát is bérelhetünk.

Mert olyan tengerpartot is találhatunk, ahol rajtunk és a vízi mentőkön kívül szinte senki sincs

Mindig vágyott egy privát tengerpartra? Izraelben vannak városok, amiknek csodálatos tengerpartja van, de a helyieken kívül senki nem jár arra. Talán mert nehéz megközelíteni, talán mert nem építettek menő bárokat, és még napernyőt se lehet kölcsönözni. De tény, hogy például Ashkelón partja, főleg munkaidőben, gyakorlatilag néptelen, csak néhány helyi jár ide úszni.

Csúcsidő Askelón partján
Fotó: Mirkó Anna / Travelo

Gyönyörű, tiszta homok, képeslapra illően szép víz, és sehol egy teremtett lélek. Azért egy kis büfé van, meg egy butik, ahol amúgy nagyon menő nyomott pólókat lehet venni. A város Izrael déli részén, a Gázai-övezettől pár kilométerre fekszik (valószínűleg ez is indok, hogy miért nem turistacentrum, de teszteltük, teljesen biztonságos). Eljutni ide vagy kocsival, vagy autóbusszal, Askelon központjából lehet. Itt két természetes hullámtörő-gát őrzi a fürdőzők épségét, a másik oldalukon leereszkedni a nyílt tengerbe nagyon nem ajánlott.

Mennyire biztonságos Ashkelónban fürdeni?
Ashkelón déli határa 5 kilométerre van a Gázai-övezet határától, strandokat elsősorban az északi partjain kell keresni. A Marina part, ami cikkünkben szerepel, 17 kilométerre van a konfliktuszónától, és itt található a Közel-Kelet legnagyobb jacht kikötője is. Két-három évente tör ki olyan fegyveres konfliktus, ami érintheti a várost. Az utóbbi években két kósza bomba csapódott be a város déli részén, de az utóbbi két év békés volt, a helyiek szerint most nincs mitől tartani. Ugyanakkor ha szeretné kipróbálni a fürdőzést itt, előtte mindenképpen tájékozódjon az aktuális helyzetről. Például kérhet információt a Budapest Izraeli Nagykövetségén, vagy a tel-avivi magyar külképviseleten.

Mert delfineket simogathatunk

Egy tengerrel odébb ugrunk most: aki a tengeri élővilágot szeretné a víz alatt tanulmányozni, az fájdalmas szívvel lemond az eddigi listánk nagy részéről, és a Vörös-tenger felé veszi az irányt. (De Holt-tenger akkor is kötelező, ha Eilatba megy nyaralni!) A Delfin-zátonyt, ahol a delfinek kedvükre grasszálnak fel-alá a Delfin strandon tudjuk megnézni. Ez a strand természetesen fizetős, cserébe nem annyira tömött, mint az átlag vörös-tengeri strand. A terület egy osztott partszakasz és vízfelület: tíz delfin otthona.

A delfin-zátony, delfinsimogatás.
Fotó: israeltourism / flickr

Állatvédők kedvéért kiemelnénk, ottjártunkkor úgy tűnt, a delfinek nem élnek fogságban, úgy mászkálnak ki-be, ahogy akarnak. És mivel állítólag még egyikük sem akart meglógni, valószínűleg nem rossz nekik ott a strandon az élet. Idegenvezető kíséretében mehetünk a delfinekhez, előtte egy gyorstalpaló tanfolyamon veszünk részt, hogy mit szabad és mit nem. Akinek van búvárengedélye, az merülhet búvárfelszereléssel, és találkozhat a delfinekkel a víz alatt is. (Családosoknak hasznos tudni: a delfinekhez csak tizedik életévüket betöltött gyerekek mehetnek közel. )

Mert itt van a világ legészakibb korallzátonya

Azaz, ha korallzátonyt szeretnénk látni, ez a hozzánk legközelebb eső lehetőség. Az öböl nyugati részén, közvetlenül a Delfin-zátony alatt található Korallzátony partszakaszra olyan jelzőket szoktak aggatni, mint a Vörös-tenger ékköve, vagy a partok királynője. Ez a valóságban azt jelenti, hogy a strandon mindig rengetegen vannak. Megvan ennek az oka: itt lassan mélyülő partszakasz is van, a tenger szívóereje sem számottevő, így kicsi gyerekkel legtöbben idejönnek. Maga a korallzátony nemzeti parknak számít, az élővilága védett, így aki búvárkodni jön, biztos kárpótolva érzi majd magát az óváros-tengerpart lift hiányáért.