Tudja, melyik az igazi Mozart-golyó?

    Él-hal a Mozart-golyóért? Akkor biztosan evett már nagyon finomat, és gyenge utánzatot is. Hogyan született a Mozart-golyó, és melyik az eredeti? Olvasson tovább, és megtudja.

    A salzburgiak a tizenkilencedik század derkán, a százéves Mozart-évforduló ünneplésekor ismerték fel először az üzleti lehetőséget a Mozart, mint márkanév használatában. Többeknek is eszébe jutott, hogy fogyasztási cikket vagy élelmiszert nevezzenek el a nagy zeneszerzőről, a város híres fiáról: az évszázad közepe táján csokoládés Mozart-torta került forgalomba, 1911-ben pedig a „Mozart-krémet", mint „egész Salzburg legjobb cipőkrémét" kínálta a Hladik cég getreidegassei boltjában.

     

    Fotó: Fizzr / flickr

    1890-ben történt, hogy a hat évvel korábban Salzburgba települt cukrászmester, Paul Fürst kidolgozta egy praliné receptjét, melyet kezdetben Mozart-bonbonnak, majd Mozart-golyónak nevezett, tisztelgésképpen a salzburgi zeneszerző előtt, akinek népszerűsége akkoriban még nem volt a maihoz fogható. Röviddel 1900 után a salzburgi Schatz cukrászda gyártotta bonbon viselte első ízben a „Mozart-golyó" nevet.

    Mitől olyan nagy szám a Mozart-golyó?
    Elsősorban azért, mert gömbölyű formájában és cukrászati szaktudást követelő koncentrikus felépítésében nagy újdonságot jelentett feltalálásakor. És hogy hogyan készül? Zöld pisztáciából készült marcipánt burkolnak finom nugátba, majd fapálcika segítségével sötét csokoládémasszába mártják. A pálcikákat ezután táblácskákba szúrják és csak a csokoládémassza megkötése után távolítják el. A pálcika nyomát sűrű csokoládéval tüntetik el.

     Paul Fürst az 1905-ös Párizsi Világkiállításon is bemutatta a Mozart-golyót, ahol aranyéremmel díjazták a terméket. Ekkortájt azonban már más salzburgi cukrászdák is másolták a Mozart-golyót - Paul Fürst ugyanis elmulasztotta a termék és a csomagolás szabadalmaztatását. Az édesipar már az I. világháború előtt megkezdte a nagybani előállítást is. A II. világháború után milliós méreteket öltött a gyártás, jelentősen hozzájárulva ezzel a termék világhírének megalapozásához.

     

    Fotó: Markus Spring / flickr

    Salzburgban szerzői jogi vita robbant ki a Mozart-golyót előállító cukrászdák között. Ez a nézeteltérés ausztriai szintű versengéssé nőtte ki magát, sőt osztrák-bajor gazdasági háborúskodássá. Sosem a recept volt a vita tárgya, hanem az egyedüli forgalmazás és az export joga, a csomagolás jellege és színe, valamint a „Mozart-golyó" elnevezés, illetve a „valódi", az „eredeti" és a „salzburgi" jelzők használatának joga.

     

    Fotó: Martin Schalk / Europress / Getty

    Végül Norbert Fürst, a feltaláló dédunokája diadalmaskodott. 1996-ban harmadfokon pernyertes lett egy neves riválissal szemben, és azóta ő az egyetlen gyártó, aki Eredeti salzburgi Mozart-golyó (Echte Salzburger Mozartkugeln) néven jogosult forgalmazni termékét.

    Norbert Fürst felfogása szerint „az Eredeti salzburgi Mozart-golyó nem szuvenír, hanem bonbon, melyet nem szabadna arra alkalmatlan és napsütötte standokon árusítani." Ha egyetért a feltaláló dédunokájával, keresse az eredetiségre vonatkozó feliratot, így garantáltan nem fog ócska utánzatokba belefutni.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!