Azúr-ablak, köménysziget és türkiz lagúna

Pillantás a Kék lagúnára, fotózkodás az Azúr-ablaknál, kecskefejés, majd lakoma a Citadellán. Máltán járva érdemes átkompozni a kisebb és nyugalmasabb Gozóra, a nap végén pedig nagyot csobbanni a tengerbe. A Travelo Máltán, harmadik, befejező rész.

Miután bejártuk a sárga mészkőből épült városokkal zsúfolt Máltát és fővárosát, Vallettát, érdemes egy-két napot a szigetvilág többi tagján, Cominón és Gozón tölteni. Bár Máltán sem feltétlenül rohan az élet, de a két kis sziget még nyugodtabb, falusiasabb, üdébb mint a fő sziget.

Comino, a kömény szigete

Máltáról Cirkewwa vadiúj kikötőjéből indulnak a kompok Gozo szigetére. Tavasszal még ritkábban járt a hajó, így igencsak feltorlódott a szomszédos szigetre igyekvő tömeg. De vendéglátóink megnyugtattak, hogy csúcsidőben negyedóránként járt a komp, így aki nyáron érkezik ide, nem kell tömegtől vagy hosszú várakozástól tartania.

Odafelé nem kell jegyet váltanunk, a visszaútba van belekalkulálva az odaút ára is. Visszafelé Mgarr kikötőjében a pénztárban tudjuk megvenni a jegyet. A menetidő körülbelül húsz perc, a kompon bolt, kávézó és mosdók is vannak.

Komp
(Fotó: mimi / Travelo)

Bár általában a tengeren erősen fúj a szél, mégis érdemes kimenni a tetőteraszra és onnan nézelődni. A komp a szigetvilág legkisebb tagjai, Comino és Cominetto mellett halad el. A két kis szigetet a csodálatos, türkizkék Kék lagúna választja el egymástól, itt fürdőzni is lehet, ha Máltán befizetünk egy kishajóra, ami elhoz ide minket.

Sajnos nekünk nem fért bele az időnkbe Comino felfedezése, pedig a köményről elnevezett kis sziget és a lagúna is megért volna egy látogatást. Mivel a szigetnek csak három állandó lakosa van, érintetlen természetben túrázhatnak az ide látogatók.

Titokzatos építmények, melyek öregebbek, mint a Stonehenge

Gozóra átérve eszméletlen zsibvásár fogad: minden helyi utazásszervező, taxis és hop on hop off buszt üzemeltető cég szeretné levadászni a nem csoporttal érkező turistákat egy szigetkörre.

Miután átverekedtük magunkat az alkudozókon, célba vettük Xaghra települését, itt találhatók ugyanis a megalitikus korból származó Ggantija-templomok. A gozói fennsíkra néző ikertemplomok időszámításunk előtt 3600 körül épültek, és ezek a legjobb állapotú megalitikus emlékek a szigeteken.

Azúr-ablak és Gomba-szikla

Az időutazás után buszba szálltunk, és meg sem álltunk Dwerjáig, a búvárok és fotósok paradicsomáig. A brutálisan fújó szél ellenére ez volt az egyik kedvenc helyünk az egész szigetvilágban, és elnézve a lelkesen fotózó és pózoló turistákat, nem voltunk ezzel az érzéssel egyedül.

Készül a modellportfólió az Azúr-ablaknál
(Fotó: mimi / Travelo)

Az Azúr-ablak névre hallgató hatalmas sziklaképződmény, a tekintélyt parancsoló sziklaszirtek, és a Gomba-szikla lenyűgözik az embert. Ez utóbbinak a sztorija is érdekes: a sziklán növő ritka növényt a lovagok hatalmas becsben tartották, akit pedig rajtakaptak, hogy lopott belőle, háromévi gályarabságra ítélték. A szikla azóta is tiltott területnek számít.

Egy délután a kecskék között

Dwerja után Rikardu, a helyi gazdálkodó és étteremtulajdonos Marsalforn melletti farmjára igyekeztünk, ahol kecskét fejhettek a vállalkozó kedvűek, de újszülött kiskecskét is lehetett taperolni, és a baromfiudvarba is benézhettünk. Innen Rikkardu konyhájába mentünk, ahol bevezetett minket a máltai sajt, a glebnijet elkészítésének rejtelmeibe, ami meglepő módon pár óra alatt el tud készülni, ha megfelelő oltóanyag és hűtő áll rendelkezésre.

Rikardu kecskéi
(Fotó: mimi / Travelo)

Mivel ekkor már csapatunk gyomrának korgása a harangszót is elnyomta, megebédeltünk Rikardu Victoriában – a várost a helyiek Rabatnak nevezik –, a Citadellán található éttermében. A hely tulajdonosa után a Ta'Rikardu nevet viseli, és csupa friss, finom máltai ételt lehet benne kóstolni. Mi mézédes paradicsomot, kapribogyót, hagymát, sajtot és máltai kenyeret ettünk előételnek, majd a kecske és nyúlsült következett, végül datolyás süteménnyel zártuk a lakomát.

Máltai finomságok
A máltai fogások érdekes egyvelegét alkotják az olasz és az arab konyha specialitásainak. Mennyei péksüteményeik, zöldségleveseik és tésztaételeik vannak, az édességeik pedig mézesek, olajban sültek. A friss hozzávalók elengedhetetlenek, ezeket többnyire a szigeteken termelik meg. A máltai eper és paradicsom legendás, de finom az olaj- és kapribogyó is. Külön említést érdemel a helyi méz érdekes, fűszeres aromájával.

Tapasztalataink szerint a legfinomabb fogásokra nem a csúcséttermekben, sokkal inkább a házias helyeken, pékségekben lehet rábukkanni. Az előételek közül az aszalt paradicsomot, a máltai kenyeret, a friss glebnijet sajtot és a ftirát, vagyis a pizza helyi megfelelőjét emelnénk ki. A levesek közül a zöldséges, sajtos, tojásos özvegyasszony levesét kóstolják meg mindenképp, fő fogásnak pedig jöhet a gazdagon fűszerezett máltai pörköl, de a nyúllal és kecskével készült fogások is finomak. Ha végképp nem tudnak dönteni, a halas vagy tengeri herkentyűs ételekkel nem nagyon lehet mellé lőni, a tenger közelsége miatt minden friss és zamatos.

A máltai borokkal is érdemes egy próbát tenni, illetve a Cisk sör kifejezetten jó aromájú. Desszertnek a fügés, datolyás, mézes édességek számítanak slágernek, az egész lakomát pedig egy fűszeres máltai kávéval érdemes zárni.

Minden út Rabatba vezet

Ebéd után lenéztünk a Citadella városfaláról az alattunk elterülő gozói tájra. Akinek még marad ereje és ideje a komp visszaindulása előtt, érdemes bejárnia Victoria/Rabat piacát, katedrálisát és érdekes múzeumait is régészeti gyűjteménytől folklórmúzeumon át a régi börtönig!

Helyi finom falatok
(Fotó: mimi / Travelo)

A kimerítő városnézés után pedig jól esik egyet csobbanni a valószínűtlenül kék tengerben. Erre a legalkalmasabb Gozón az okkersárga homokkal borított Ramla-öböl, a népszerű üdülőhely, Marsalforn strandja, és a lenyűgöző sziklaszirtek közt található Xlendi.

Máltai sorozatunk korábbi részei
Máltai sorozatunk jelen cikkünkkel véget ért, reméljük kedvet csináltunk egy kellemes városnézéshez, kiránduláshoz vagy éppen strandoláshoz a máltai szigeteken. Vallettáról itt olvashat, a további máltai programlehetőségeket pedig ide kattintva találja.

Köszönjük a meghívást és a szuper lebonyolítást a Máltai Idegenforgalmi Hivatalnak, a Wizz Airnek, és a Máltai reptérnek.