Előrehozott gyereknap: ünnepel a Gyermekvasút

    Április 9-én, szombaton, a Guinness-rekorder budapesti Gyermekvasút napján különleges programokkal várnak kicsit és nagyot egyaránt a budai hegyekben.

     1995 óta rendezik meg évről évre országszerte a Kisvasutak napjait, amelynek keretein belül heti-kétheti rendszerességgel más magyarországi – és most már Kárpát-medencei – keskeny nyomközű vasútvonalra irányul a figyelem. A rendezvénysorozat nyitóakkordja hagyományosan a budapesti Gyermekvasút napja áprilisban, amikor különvonatok szállítják az utasokat, speciális programok várják az érdeklődőket, és máskor nem látható üzemrészek is megnyitják kapuikat.

     

    Programok fúvószenekartól fordítóalagútig

     

    A MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasútján április 9-én, szombaton 10 órától várja a kisvasúti napra érkezőket a Budakeszi út melletti Szépjuhászné állomáson, ahol gyermekvasutas fúvószenekar szolgáltatja majd a térzenét. Érdemes elcsípni a 11:25-kor induló különvonatot: ezzel ugyanis a kis-hárshegyi fordítóalagúthoz, a vonal egyik legkedveltebb pontjához utazhatunk. Kivételesen gyalogszerrel is biztonságban át lehet majd kelni az esemény idejére fáklyákkal kivilágított, gyermekvasút-történeti minikiállítással berendezett alagúton.

    Gyermekvasút
    Galéria: Előrehozott gyereknap
    Fotó: Mózes Krisztián / Travelo

     Ezen a napon a hűvösvölgyi Vontatási telep is nyitva áll majd az érdeklődők előtt, kiállít a Vasútmodellező Szakkör, de a Gyermekvasutas múzeum is várja a látogatókat, sőt, fél 3-ig ebéd is jár a Gyermekvasutas Otthonban azoknak, akik a teljes programra jegyet váltanak. Bővebb információ itt.

    Miben rekorder a Gyermekvasút?
    Ez a világ leghosszabb gyermekvasútja, azaz olyan vasútüzeme, ahol a forgalmi és kereskedelmi szolgálatot gyerekek látják el.

     

    Programtippek a kisvasút vonalán

     

    Az idei korán jött tavasz jóvoltából a Budai-hegység virágtengere önmagában is látnivalószámba megy, de más programok is akadnak erre. A Széchenyi-hegyi végállomás közelében áll a Széchenyi-emlékmű és kilátó, amely eredetileg, több mint három évtizedig, 1898-ig a Hősök terén állt, majd a hegyi túrázók pihenőjévé vált. Időközben körbenőtte a villanegyed, így ma egy apró parkocska a zöldövezeti, róla elnevezett Széchenyi-emlék úton.

    Jóllehet igen korlátozottan látogatható, kevesen gondolnák, hogy a kisvasút csillebérci megállójától alig másfél kilométerre működik Magyarország első, 1959-ben üzembe helyezett – szovjet gyártmányú – atomreaktora, a KFKI telephelyén.

    Budapest egyetlen igazi hegye is útbaesik, a János-hegy állomástól egy kellemes séta vezet a Libegő felső végállomásához, ahonnan akár futópályán is megtehetjük a hiányzó párszáz métert a hegytetőn álló, a 2000-es években felújított Erzsébet-kilátóhoz. A kilátó épületében helytörténeti tablókon olvasható a hegy és a környék történelme.

    Erzsébet-kilátó
    Galéria: Előrehozott gyereknap
    Fotó: Tanár / Wikipeda

     Látványos, ám kevésbé ismert kilátó a Kaán Károly-kilátó a Hárs-hegyen, ahova Szépjuhászné, vagy Hárshegy állomásoktól lehet felsétálni. Az út egyre meredekebb, keskeny fahídon is át kell kelni, és a kilátó is fából épült, melyből szép panoráma nyílik a környékre.

    A hűvösvölgyi végállomás közelében is bőven akad látnivaló: a Magyar Szentföld-templom egy el nem készült, máig torzóban maradt épület a közeli Heinrich István utcában. Egy érdekes stíluskeveréknek készült Molnár Farkas tervei alapján: bizánci és Bauhaus elemek vegyesen alkották volna a ferencesek 1940-ben építeni kezdett monumentális templomát, amelyet – nagyjából az úttörővasút elindulásával egy időben – államosítottak és leállították az építését.

    A Kertész K. Róbert tervezte Napraforgó utca 9.
    Galéria: Előrehozott gyereknap
    Fotó: redoctober / Wikipeda

     Bauhaus témában a legközelebbi, megépült vízió a Napraforgó utcai kísérleti lakótelep, ez az 56A-61-es villamosok Nagyhíd és Zuhatag sori megállója között látható – Hűvösvölgyből hazafelé ideális.

    Mi micsoda?
    Az alábbiakban pár szóval elmagyarázzuk, melyik különleges budai közösségi közlekedési eszköz micsoda.
    Fogas: Fogaskerekű vasút – a két sínszál között egy fogasléc segíti a meredek hegyoldalban feljutást –, ami a Városmajorból 1873 óta szállítja az utasokat előbb a Svábhegyig, később a Széchenyi-hegyig hosszabbítva. Bérlettel igénybe vehető, felújítása és hosszabbítása a Széll Kálmán térig, illetve a Normafáig napirenden van.
    Gyermekvasút: Keskeny nyomközű vasút, amely a Széchenyi-hegytől Hűvösvölgyig szállítja az utasokat, különlegessége, hogy a vonalon gyerekek teljesítenek szolgálatot.
    Libegő: Zugligetből a János-hegyre közlekedő – sífelvonóhoz hasonlatos – drótkötélpálya, amelyet 1970-ben adtak át, nevét névpályázat keretében nyerte el.
    Sikló: A budai Várba közlekedő jármű, amelyet Széchenyi Ödön (a legnagyobb magyar fia) kezdeményezésére építettek 1870-ben. Két, drótkötéllel összekötött kocsi pendlizik a sínen, nevük Gellért és Margit.

     

     Újabb cikkünk ebben a témában:


    II. Rákóczi, Morgó és Vili – kisvasúti nap lesz Kismaroson - 2016.05.06.
    Magyarország harmadik legnagyobb forgalmú kisvasútja Budapestről még jól megközelíthetően, de már nem veszélyesen közel működik: a Börzsöny oldalában pöfögő szerelvények valóban a nyugodt, békés természetbe repítik az utasokat. Május 7-én szombaton kisvasúti napot tartanak itt.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!