Illatos hotel és egy zseni a Mecsek lábánál

Óriás mentalevél a szobánk óriásposzterén, és egy kisebb a levesünkben. A sikondai Ambient illathotel a Mecsek aromáival játszik, hol a hotel falára ragasztja, hol a tányérokban szolgálja fel azokat. Megnéztük hazánk első illathotelét, voltunk egy romantikus panzió-pincészetben, és láttuk a reneszánsz zseni munkáit is. A Travelo ezúttal a Mecsek lábánál járt.

Április végén egy illatos sajtóútra hívtak minket, ezért két napot tölthettünk a Mecsek lábánál. Váraljáig mentünk a vidék legklasszabb borospince-panziójáért, és megnéztük az idei év legtöbbet emlegetett kiállítását Pécsett. Persze arra is kíváncsiak voltunk, hogyan működik egy aromahotel, így aztán megszálltunk hazánk első, tavasszal nyílt, illat-tematizált szállodájában.

Aromaterápia már a bejáratnál

Ha tehetjük, a hétvégi kirándulásainkat szeretjük a szállásunkról indítani. Ezért az M6-os autópályán nagyjából háromórás autózással értünk le Sikondára, és egyből a hotelt céloztuk meg. (Mi Pécs felől mentünk, be is fordultunk az első Sikondát jelző táblánál, amely út előbb Komlóra vitt, és amit megspórolhattunk volna, ha tudjuk, hogy a következő tábla közvetlen a faluba vezet). A Komlóhoz tartozó Sikonda üdülőfalu, Pécstől 19 km-re fekszik, és egyáltalán nem véletlen terjedt el róla, hogy az ország legjobb, füst és pormentes levegőjű települése.

Ambient Hotel & AromaSPA Sikonda
Fotó: Ambient Hotel & AromaSpa

Nem túlzás, a Mecsek lábánál szinte harapni lehet a tiszta levegőt. Ezt éreztük a hotel bejárata előtt is, amely ötletesen kihasználja környezete minden természeti tulajdonságát. Közvetlen a Mecsek árnyat adó erdős területe szélén fekszik, ezért ebben a kisebb völgyben pár fokkal mindig hűvösebb van nyaranta. Az erdő növényzetével pedig nemcsak túrázás, de ebéd közben és a szálloda minden négyzetméterén találkozhatunk. A hotel ugyanis a Mecsek négy alapillatában látott fantáziát, ezért a szobákat menta, mandula, levendula és kamilla aromákkal látta el. Utóbbit néhány hete vaníliára cserélte le, a Mecsekben ugyanis több fajta orchidea nő, a vanília pedig az egyik trópusi orchidea termése. Aki tehát mindig arra vágyott, hogy egyszer vaníliás karika vagy puding aromával átitatott szobában hajtja álomra fejét, az ebben a hotelben könnyedén megteheti.

Az egyik legzöldebb hotel

Az illatokért a szobákban eldugott zselés aromamécsesek felelősek, de a szobatípusunkat jelző növény felfedezhető a fürdőszoba piperepolcán a kézműves szappanban (a hotel oldala szerint ez kemikáliamentes és növényi olajokból készült) vagy a bio minősítésű tusfürdőben és testápolóban. Vizuális ingerkeltésképpen a szoba egyik falát óriás növényposzterrel borították, de az ágysál színe és a bútorok kárpitja is az illatjegyet tükrözi. Sőt, tulajdonképpen a szálloda egész területén visszaköszön az erdős atmoszféráért felelős zöld és barna szín, és ezért találkozhatunk a lobbiban is falra kúszó plasztiknövényekkel. A szálloda 77 szobája egy részét megtartotta semleges illatúként, és el is nevezte levegő típusú szobának, amit különösen az illatokra érzékeny, migrénes típusú vagy az allergiás vendégek értékelnek majd. Nekünk egy mentás, tiszta, ízlésesen berendezett szoba jutott, falán hatalmas zöld mentalevéllel, kényelmes erkéllyel és puha padlószőnyeggel. És bár a menta illatát egészen mérsékelten lehetett csak érezni, belépéskor az asztalon két doboz bonbon fogadott, melyet mind a négy növénnyel díszítettek és bizony még finom is volt.

Mandula szoba
Fotó: Ambient Hotel & AromaSPA Sikonda

A tavasszal felújított, négycsillagos Ambient hotelt tíz éve építették, legutóbb közel 650 millió forintot költöttek rá, nagyrészt pályázati forrásból, hogy dupla annyi szobát alakíthassanak ki, és hogy az épület fűtését és a meleg víz ellátását napelemek és hőszivattyúk segítségével oldhassák meg. A hotel fürdőjében kalciumban és magnéziumban gazdag szénsavas termálvíz folyik, amely főleg a mozgásszervi és reumatikus betegségekkel küzdő vendégeknek jelenthet gyógyírt. A négy beltéri mellett, a napozókertben három kültéri medencét találunk, köztük egy saját forrásból táplálkozó termálvizű szabadtéri élményfürdőt. A szaunát, sószobát és aromaterápiás kabint felsorakoztató wellness részlegéből pedig egy ajtó vezet a teraszra, ahol egy jakuzzi és egy szaunaház kapott helyet, és amelynek lényegét télen, hóesésben lehet igazán megragadni.

Mecsek aromája az étlapon is

Egyik kolléganőnk a három évvel ezelőtti állapotát is jól ismerte a hotelnek. Amikor viszont legutóbb májusban ott járt, már sokkal világosabbnak és barátságosabbnak találta az egészet. "A ház épitészeti adottságai rejthettek kihívásokat a belsőépítészeknek: főleg a félköríves formák az épület oldalában és a lépcsőknél, amelyek egyébként rengeteg hasznos helyet vesznek el a szobákból. De az étterem is elegánsabb lett és dícséretes, hogy a közeli Kapucinus Sörfőzde kézműves söreit is tartják."

A hotel személyzete pedig kedves, az étterem pincérei udvariasak, és akkor sem néznek ránk ferdén, ha ételünk fűszerezése felől érdeklődünk, legfeljebb letudják egy diplomatikus sokféle fűszer használatos a konyhában válasszal. Az illatjegyeket ugyanis az ital- és étlapon is megtaláljuk, így ettünk mentás gyümölcslevest, és így került levendula a libamájunkra és kamilla a rizsünkre.
A hotel filozófiája szerethető, a koncepció ügyes, a megvalósítás igényes. Tényleg ideális hely az elvonulásra, gondosan elszigetelve a külvilág telekommunikációs szolgáltatóitól (a Telenortól legalábbis mindenképp, ottlétünk alatt néhányunk telefonjának térereje egyszer sem adott jelet magáról).

Kakas a palackon

Ha viszont jó asztali borokat keresnek, netán egy apró, de különleges fészket, akkor látogassanak el Váraljára a toszkán hangulatú Szabó Laci pincészetébe. A család a tolnai borvidékkel együtt egy szerencsés klímát is választott magának, az országban itt a legmelegebb az évi középhőmérséklet, és itt számolják a legtöbb napos órát. Az egyik délutánunkat mi is itt töltöttük, nálunk komolyabb szakértői felfedezésre váró tolnai borokat kóstoltunk, és a bor útját is bejártuk a pincétől a tetőtérig. A családi vállalkozásban működő pincészet a termesztéstől kezdve, a feldolgozáson és a tároláson át mindent maga csinál, a borkóstolások után pedig az üzletek is itt köttetnek meg.

Alul pincészet, felül panzió
Fotó: Szabó Laci Családi Pincészet/Facebook

A pincészet kóstolóterme fölé, egy teraszos elrendezésű panziót építettek, amely egy nagyobb család vagy kisebb baráti társaság hétvégi tematikus borozgatásához tökéletesen passzol. Szabó Laci és borásztársa, Törteli Olivér borait könnyű felismerni kakast ábrázoló címkéjéről, amit néhány éve, mikor a pincészetnek nekiugrottak, egy nagyszülőktől megörökölt boroshordó oldalára festve találtak - ekkor jött az ötlet, ezt teszik majd saját logóként palackjaikra. A színes, romantikusan díszített teraszos panzió lakberendező felesége ízlését tükrözi, aki egy komplett ékszeresdobozt rakott össze a Mecsek naposabb lábánál.

Leonardót is láttuk

És amíg másnap csoportunk nagyobb része az abaligeti cseppkőbarlang felé vette az irányt, addig mi Pécsre tartottunk, kíváncsiak voltunk Európa legnagyobbnak beharangozott Leonardo-kiállítására. Láttuk is automobilját - amit egy olasz autógyár a Fiat kocsik prototípusának tart - , kiderült, hogy miért a denevér szárnyát használta a repülőmodell megtervezéséhez, hogy a da Vinci-csomóknak mi köze Mona Lisa festményéhez és a testünkhöz, és miért nem használtak abban az időben az óraszerkezetekhez percmutatót. A kiállítás installációi között a látását is bárki kipróbálhatja és egyben kiderítheti, a különböző falfelületekre vetített emberi alak miért csak egy bizonyos szögből nézve rajzolódik ki teljesen, hogy miért látunk egy tárgy mögött színes árnyékot, vagy miért látunk mást egy szemmel, mint kettővel. Egy perspektográf nevű szerkezeten pedig megnézhetjük, hogyan lehet a legegyszerűbben egy 3 dimenziós tárgyat két dimenzióba átvinni, és úgy megrajzolni a kontúrját.

Forza lószobor
Fotó: Well PR

A kiállítást két szomszédos múzeumban tartják, de mindkét helyen, minden találmánya mellett rajzok, feljegyzések és videobejátszások segítik megérteni a szerkezet és a jelenség lényegét. Külön sötétszobákban pedig rövid filmeket nézhetünk meg arról, hogy mindennek milyen hatása volt a mindennapokra. Interaktív fizika, biológia és matek óra egyben, ahol csak az nem fogja érteni a végén a homorú tükrök, a súrlódási együttható és a tárgyra ható erők lényegét, aki nem akarja. A kiállításhoz mindenképp érdemes audioguide-ot bérelni. Minket Gál Éva, a Janus Pannonius Múzeum tudományos főmunkatársa vezetett körbe, aki az audiogudie-hoz a legizgalmasabb történeteket és magyarázatokat gyűjtötte össze, hétköznapi nyelven, könnyen érthető formában. A Leonardo kiállítás igényes, gazdag forrásanyagot használó, következetesen összerakott gyűjtemény. Ha csak egy kiállítást néznek meg a nyáron, az legyen a reneszánsz zseni pécsi tárlata.

A Mecsek aljához vezető sajtóútra a TriVial Communications & Consulting szervezésében jutottunk el.