Idén bejártuk a világot Mezőkövesdtől Tokióig, és imádtuk!

Poroszlótól Kuala Lumpurig rengeteg helyen megfordultunk, és sok helyet szívünkbe zártunk az idei év során. Ezek voltak a Travelo csapatának kedvenc célpontjai 2013-ban kül- és belföldön.

Ahogyan tavaly, úgy idén is körbekérdeztünk munkatársaink között, hogy mik voltak a legemlékezetesebb utazási élményeik. Magyarország látnivalóira éppúgy rácsodálkoztunk 2013-ban, mint a nagyvilág kincseire Berlintől Kuala Lumpurig.

Multikulti fesztiváltól mezőkövesdi zsucskolásig

Ugyan nem most jártunk itt először, a Sziget Fesztivál idén is lenyűgözött minket vurstlis programjaival, "a nagy sárga fürdőbe" taxizó külföldi vendégeivel, menő pihenőhelyeivel, és mikróban magunknak főzhető tésztaételeivel. "A Sziget fesztivált azért szeretem, mert a multikulti olyan békésen jelenik meg ott, hogy szinte harapni lehet. A leghangulatosabb pontja a reggel hatkor elinduló még bulira éhes, minden nációból összeverődött csapat, ami képes egy Sokol rádió mellett is reggel 9-ig táncolni, amikor a tűzni kezdő nap végre a sátrukba űzi őket. Másik remek pontja, hogy csak 10 percre lakom tőle" – mondja lelkesen kollégánk.

Galéria: Travelo kedvencek 2013sziget.hu

A további nyári élményeinknél maradva: a Tisza-tónál búcsúztatta a nyarat és köszöntötte az őszt kolléganőnk, akit három napra zseniálisan kiszakítottak a rohanó világból a tó menti települések, melyek szinte kivétel nélkül, megbízhatóan hozzák a maguk tájházas, templomos, gólyafészkes romantikáját."A Tisza-tó a sok apró szigetével, holtágával, sekély vízű csatornáival elképesztően változatos tájat formál, és ugyanilyen gazdag lehetőséget kínál akár csónakkal, akár gyalog, két keréken vagy lóháton bejárva a vidéket. Szinte minden négyzetméterén történik valami, tényleg csak észre kell vennünk.

Engem Poroszló győzött meg igazán, a Tisza-tavat talán innen indulva érdemes feltérképezni, majd az aznapi izgalmakat a főépülettel szemben található halászcsárdában levezetni, békebeli piros kockás abrosz mellett, akár egy sztrapacskás harcsapaprikással és néhány deci háziborral leöblítve. Utána pedig jöhet minden más, vörös naplemente, fátyol ködös vízpart és egy vastag pulóver" – meséli élményeiről kolléganőnk.

Tokaj-Hegyaljára szintén idén ősszel jutottunk el hosszú évek után újra, és nagyon pozitívan csalódtunk. Főleg a kisebb települések – mint Mád és Tarcal –, különösen izgalmasak. Előbbi az itt szervezett remek dűlőtúrák, utóbbi két luxusszállodája miatt jó hely. Sőt, mint kiderült, kiváló száraz borokat is készítenek Tokaj-Hegyalján, és ha a megfelelő helyre megyünk, világviszonylatban is versenyképes vendéglátásban lehet részünk. A helyi erők pedig azon vannak, hogy minél előbb eljöhessen az az idő, amikor bármelyik hegyaljai vendéglátóhoz betérve ugyanazt a magas minőséget kaphassuk, ami egyelőre csak néhány hely sajátja.

Tokaj Galéria: Travelo kedvencek 2013Hegymegi Rita / Flickr.com

De Mezőkövesd városa is egy volt az idei év nagy rácsodálkozásai közül. A mesebeli parasztházakból álló Hadas városrészben beöltöztünk népviseletbe, festettünk mézeskalácsot, megtudtuk mi az a zsucskolás, és persze azt is, mitől matyó a matyó. De nagyon szerettük Pannonhalmát is, ahol mennyei likőröket és csokikat kóstolhattunk az apátsági étteremben.

Svájci hegymászástól görög hajókázásig

A külföldi célpontok közül Svájcot zárta szívébe egyik kolléganőnk, aki Zürichben ismerősnél szállt meg, így kicsit tudott faragni a borsos útiköltségből. "Egyik kedvencem a Rigi hegység volt, gyalog mentünk fel a hegycsúcsra, ahol a szép időben nagyon messze el lehetett látni. Annak ellenére, hogy még hó is volt fenn, egy szál pólóban lehetett járkálni. Az út során a másik nagy kedvencem a déli részen, az olasz határhoz közeli Lugano volt. Ez a hely azért volt érdekes, mert a hegység egyik oldalán még a tipikus Svájcot találtuk, 15 fokkal és esős idővel. A hegy túloldalán, az olasz részen viszont egy hamisítatlan mediterrán városban találtuk magunkat: pálmafák, 40 fok, minden ami kell" – emlékszik vissza kolléganőnk.

Nincs egyébként egyedül a mediterrán életérzés iránti rajongásával. Többen említették Görögországot, mint az idei kedvenc úti céljukat. "Thassost úgy hívjuk magunk közt, hogy a csóró ember paradicsoma. Nagyon olcsó – és nagyon fárasztó is – ide eljutni, de ha az ember kipakolt az apartmanban, és a 4 eurós koktélt iszogatja a Golden Beach-en a pálmafák alatt, akkor úgy érzi, mégiscsak megérte az a 24 órás buszút. A tenger kristálytiszta, a helyiek a világ legkedvesebb emberei, Thassost tényleg kötelező kipróbálni!" – buzdít mindenkit kollégánk egy görög nyaralás megszervezésére.

Thassos - Görögország Galéria: Travelo kedvencek 2013Visit Greece / Flickr.com

"Az idei külföldi útjaim közül nekem is Görögország volt a kedvencem. A Poros, Hydra és Aegena görög szigetek közötti hajóutat mindenkinek ajánlani tudom, aki egy kicsit is kíváncsi arra, hogy a demokrácia bölcsőjét hogyan ringatják. Merthogy lassan, nagyon lassan, és pont ettől szerethető" – kezd bele kolléganőnk. "Hydra szigetén nincsenek járművek, még kerékpárok sem, szamaragolni és gyalogolni lehet, ahogy a közel 3000 helyi lakos is teszi. De bármelyik hasonlóan kicsi szigetre is megyünk, a tengerről úgy vakítanak a fehér apróra meszelt házak, mint azokon az apró városrész maketteken, amiket egy üveggömbbe rejtenek. A tenger és az ég már-már irreálisan kék, a macskaköves utaknak pedig egyértelmű járulékos elemei a kóborló macskák.
Jó látni, hogy az időnek itt mennyire nincs értéke, az emberek ráérősek, a szájuk széle alapból görbül mosolyra, az élet kézzel foghatóan lelassult, könnyű rászokni erre az érzésre. Olyannyira, hogy a hajón velünk utazó egyik házaspár le is késte az indulást a sziget körbejárása után. Az indulást jelző hajókürt sokadik megszólalása után hajóztunk ki a kikötőből, amikor megláttuk sebes lépteiket a parton, és csak a matrózok jó fejségén múlt, hogy visszafordultunk értük" – fejezi be élménybeszámolóját kolléganőnk, és már kedvet is kaptunk, hogy 2014 nyarán kihajózzunk.

De persze nem csak a mediterráneumért voltunk idén oda. Például nagyon szerettük a német fővárost is. Hogy miért? "Berlin azért tetszett, mert tökéletesen otthon érztem magam ott. Olyan szinte, mintha Budapest ikertestvére lenne, azzal a különbséggel, hogy boldog emberekkel van megtöltve, akiknek csak annyi szépséghibájuk van, hogy németül beszélnek" – mondja róla kollégánk.

Irány Ázsia!

A távoli Malajzia is az idei év egyik nagy meglepetése volt a Travelo csapatának. Kolléganőnk idén először jutott el Délkelet-Ázsiába, és bár rendesen megszenvedte az idilli tengerparttal együtt járó egzotikus élővilág örökös jelenlétét, a gyarmati épületek, a nyüzsgő és szmogos nagyvárosok – mint Kuala Lumpur – mind lenyűgözték. A legjobb hely a Cameron felföld volt, ahol egy ideális napon délelőtt túrára indulhatunk a gibbonoktól hangos esőerdőbe, délután pillangófarmon vagy egy lélegzetelállító teaültetvényen nézelődhetünk, majd az ötórai teánkat és a hozzá passzoló epres süteményt egy ültetvényekre néző teraszon fogyaszthatjuk el.

Cameron felföld - Malajzia Galéria: Travelo kedvencek 2013Chronicles of Asia / Flickr.com

A másik nagy idei szerelmünk pedig Japán volt az itt élők fura szokásaival, vicces automatáival, hosszasan tanulható étkezési szokásaival, zseniális street foodjaival, és a Tokióban élő fiatalok elképesztő öltözékeivel. De ugyanitt kihagyhatatlannak bizonyult többek között a Fuji meglátogatása, merengés egy hagyományos Zen kertben, és szállást szerezni egy tradicionális fogadóban. Japánt megjárt kolléganőnk mindenkit csak bíztatni tud arra, hogy egyszer nézze meg magának ezt a lenyűgöző csodaországot.

Jártak emlékezetes helyen 2013-ban? Osszák meg velünk élményeiket! Levelet is írhatnak az olvir@travelo.hu címre, de a kommenteket is szívesen fogadjuk.