Nincs charterválság, csak nehéz helyzet

    A hazánkban egyedüli chartertársaságként működő Travel Service télen csökkentette a kapacitását, és ezzel sokakra ráijesztett. Nyáron azonban változatlanul közlekednek majd a nyaralójáratok, de az utazási irodák így is kénytelenek az emelkedett költségekkel számolni, emiatt tartanak attól, hogy utasokat veszítenek.

    Ezen a télen csökkentette magyarországi kapacitásait a hazánkban egyedüli chartertársaságként működő cseh Travel Service. Az Utazó magazin március eleji beszámolója szerint a magánlégitársaság téli kivonulása azonban nem jelent hosszú távú leépítést, a nyári szezonban a megszokott módon repülnek majd a gépek a nyaralóhelyekre az utazási irodák megbízásából.

    Téli pangás mindenütt van

    Galéria: CharterhelyzetFotó: Northfoto

    A hazánkban tizenkettedik éve működő társaság magyarországi ügyvezetője a Trevelónak megerősítette, az idei téli járatcsökkentés oka, hogy a nyaralójáratokat bérlő utazási irodák ebben az időszakban kevesebb járatot rendeltek, ezért Boeing gépeiket Kanadába csoportosították át. "Senkinek nem kell amiatt aggódnia, hogy hosszútávon is csökken a charterjáratok száma, be kell látni, a téli szezon sehol sem erős. A Travel Service nemcsak Magyarországon, más országokban is csökkentette a kapacitását, de nyáron változatlanul közlekednek majd a bérelt járatok" - mondta Farkas Attila.

    A kapacitás csökkentés következtében ebben az időszakban menetrend szerinti járatokkal lehet eljutni a télen is vonzó nyaralóhelyekre, ez pedig plusz költségeket jelent az utasok számára.

    A prágai központú vállalat ügyvezetője szerint a nyári szezon egyetlen változása az lesz, hogy lett testvércégük, a SmartLynx Airlines 180 fős Airbusai állnak majd a nyaralók rendelkezésére. Mint azt Farkas Attila elmondta, cégük minden évben más légitársaságtól bérli repülőgépeit, amelyeket charterjáratként igénybe lehet venni, idén a lett partnerre esett a választás. Véleménye szerint ez körülbelül ugyanolyan, mint hogy egyik este a színház után X taxitársaságtól rendelünk autót, egy másik alkalommal Y taxitársasággal utazunk haza.

    Extra költséggel kellett behozni más légitársaságokat

    Az utazási irodák számára ez a helyzet nem ennyire egyszerű. Tény, hogy a magyar piacon a szezonon kívül nem volt annyi gazdaságosan repülhető járat, amiért a cseh társaságnak megérte volna ugyanakkora kapacitással jelen lenni, mint a nyaralószezonban. Néhány egyiptomi, tenerifei és esetlegesen pár egzotikus charterjárat nem tud annyi bevételt adni, amennyi az itt állomásozó gépek kiadásait fedezné. Annak a néhány, téli járatnak az indítását a Travel Service hiányában másképp kellett megoldaniuk az utazási irodáknak.

    "A kapacitáscsökkentés következménye az lett, hogy extra költséggel kellett behozni más légitársaságokat a piacra. Az áremelés hatására pedig csökkent az egyénként is alacsony téli forgalom" - mondta a Travelónak Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője, aki a Travel Service monopolhelyzetének az utazási irodákra gyakorolt hatására is kitért.

    A Monopolhelyzet hatása az utazási irodákra

    Galéria: CharterhelyzetFotó: Northfoto

    "Nyáron, mivel a Travel Service nem kockáztatja a saját gépei kihasználtságát, nem kényszerül jó feltéteket adni az utazásszervezőknek, megszűnt az a piaci helyzet, ami többé–kevésbé kordában tartotta a Travel Service-t a monopolhelyzetéből adódó előnyök kihasználásában. A vállalat egyedüli charterezőként minimalizált kockázattal, túlnyomó piaci részesedésre tett szert."

    Az ügyezető szerint a helyzetet a SmartLynx belépése nem oldja meg, hiszen az csak a Travel Service-nek adja bérbe gépeit, ezzel pedig a cseh társaság segítségére van, a piac problémáin, a tényleges charterhelyzeten nem segít.

    A Malév kiesése itt is fáj

    Zám Tibor szerint egy ilyen helyzetben két megoldás lehetséges, de mindkettőre vajmi kevés esély van. "Az első az lenne, ha egy másik chartertársaság is belépne a piacra. Erre külföldről nincs sok esély. Vannak természetesen más, külföldi légitársaságok a piacon, de csak részlegesen, egy-egy útvonalra korlátozott szereppel. A másik megoldás egy nemzeti légitársaság működtetése lenne. A Malév kiesése újabb milliárdok elveszítését jelenti, részben mert maga is charterezett, részben mert meghatározó szerepe volt a repülési piacon, és nagyon erős stabilizáló funkciót töltött be."

    A szakember szerint a repülési piacot a stabilitás hiánya jellemzi, ezen belül pedig a charterezésben nincs megfelelő alternatíva. "A piac egyetlen légitársaságával szemben sem az utazásszervezőknek, sem az utasoknak nincsenek piaci eszközei."

    Lehet chartert bérelni, csak nem biztos, hogy megéri

    Habár, mi láttuk, nincs sok esély rá, mégis felvetetettük annak lehetőségét, hogy más chartertársaság is színre léphet. A világ vezető GSA (general service administration) képviselete, az Aviareps 2011 tavaszától Magyarországon is bérbe ad chartergépeket. A CSA-t, a Condort, az Eva Airt, és még néhány más légitársaságot képviselő vállalat magyarországi ügyvezetője megerősítette, hogy minden kategóriában, a kisgéptől a jumbóig bármilyen célállomásra lehetséges a charterbérlés. Magánszemélyeknek, intézményeknek, egyesületeknek és utazási irodáknak is bérbe adnak gépet.

    "Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az Aviareps esetében nem Magyarországon állomásoztatott gépekről van szó, tehát ezek Budapestre, és vissza reptetése plusz költséget jelent. Ettől függetlenül gazdaságos lehet, ha mondjuk egy kézilabdacsapat a szurkolók egy részével egy meccsre fél napra például Szocsiba repül, ami menetrendszerinti járatokkal hosszadalmas, időigényes és költséges lenne. De a nyaralójáratokat illetően a magyar tour operatorok számára igazán csak a magyarországi telephellyel működő gépek a gazdaságosak" - mondta Tóth Attila.

    De utazni mégis jó

    Galéria: CharterhelyzetFotó: Northfoto

    Az idei nyári utazások tervezését a repülőgépes utak dráguló árai mellett nehezíti a devizaárfolyamok alakulása és a belföldi vásárlóerő, mégis ha a március első napjaiban megrendezett Utazás Kiállítás tapasztalatait nézzük, a helyzet közel sem aggasztó. A Hungexpo közleménye szerint a kiállítók sikeres napokat zártak, rengeteg direkt foglalást regisztráltak. Ezek között a legnagyobb érdeklődés a törökországi úticélokat jellemezte, de az idei külföldi díszvendég, Szlovákia is sokak utazási kedvét felkeltette.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!