Nem hizlalnák a vendéget a magyar hotelek

A világ 90 országában jelen lévő Accor szállodaüzemeltetési csoport 21 pontban határozta meg fenntarthatósági programját. Ebben nemcsak olyan célok szerepelnek, mint a vízfogyasztás csökkentése, vagy a megújuló energiaforrások támogatása, hanem az is, a vendégek ne kapjanak hízlaló ételeket, és hogy küzdeni kell a gyermek-szexturizmus ellen.

Nem szolgálnak fel veszélyeztetett tengeri halakat, kevesebb finomított szénhidrátot tartalmazó ételt, több zöldséget és gyümölcsöt, valamint organikus élelmiszet kínálnak a vendégeknek, és küzdenek a gyermek-szexturizmus ellen - többek közt ezek is szerepelnek az Accor nemzetközi szállodaüzemeltetési céghez tartozó, környezettudatos hotelek alapelvei közé.

Fotó: Northfoto / Northfoto

A cég magyarországi leányvállalata a fenntartható fejlődést támogató hotelek tevékenységéről számolt be sajtótájékoztatóján a Hotel Novotel Danube-ban.

Ami a világbékén kívül fontos

Első hallásra nem volt egyértelmű, a gyerekek szexuális kizsákmányolása, vagy például a madárinfluenza-prevenció hogyan tartozik szorosan az ökológiai lábnyom csökkentéséhez, de a rendezvény végére kirajzolódott a teljes kép.

A cég úgynevezett Planet 21 programja ugyanis a fenntarthatóság elemei közé sorolja az egészséget, a jó munkakörülményeket, az emberhez méltó életet, és a biodiverzitás megóvását is, vagyis mindazt, ami a világbékén kívül fontos lehet a szociálisan és ökológiailag érzékeny embereknek. Mindezt 21 célkitűzésükben fogalmazták meg.

21 vállalás a Planet 21-től
Egészséges enteriőrök, eco-cimkés termékek használata
A felelős ételek támogatása, kiegyenúlyozot ételkínálat
A fertőzések megelőzése - fertőzésmegelőző tréningek a hotelek dolgozóinak
A vízhasználat csökkentése
A hulladékújrahasznosítás kiterjesztése
A biodiverzitás megóvása, részvétel a Plant for Planet erdősítés projektben
A CO2 kibocsátás csökkentése
A megújuló energia használatának a kiterjesztése
Az Eco-design ösztönzése öko bútorokkal, szobaelemekkel
A fenntartható építészet támogatása
Fenntartható technológiák és ajánlatok
A gyerekek védelme
A fenntartható beszerzés támogatása, helyi beszerzés
Az ökoszisztémál védelme: például veszélyeztetet tengeri élőlényekből nem főznek
A dolgozók szakmai fejlődésének a támogatása
A diverzitásból előnyt igyekeznek kovácsolni
A munkakörülmények javítása
Átlátható üzletvezetés
A franchise-partnerek és menedzselt hotelek bevonása
A beszállítók bevonása

A források előbb-utóbb kimerülnek

Kezdjük a környezetvédelemmel. "40 évvel ezelőtt 3,4 milliárd ember élt a Földön, most 7 milliárd, akik közül egyre több a jómódú, aki lakásban él, autót használ, fűt, vagyis világszerte egyre több energiát használunk. Az energia ma 80%-ban a szenet jelenti, az olajat és a gázt, ezek a források tehát előbb-utóbb ki fognak merülni. A források tudatos használata mellett megújuló energiaforrásokra van szükség" - mondta Kormány Balázs, az Accor Magyarország üzemeltetési igazgatója.

A vállalat a világ 90 országában van jelen, Magyarországon kis híján húsz szállodát üzemeltet, Budapesten a Sofitel, a Novotel, a Mercure és az Ibis hotelei tartoznak ide, de Székesfehérváron, Szegeden és Gyõrben is van Accor lánchoz tartozó létesítmény.

Hat lángot égetett egyszerre két rántottához

A hazai szállodák energiamegtakarításban 2008 és 2011 között jelentősen tudtak spórolni. Négy év alatt egy 4000 fős település éves villanyfogyasztását, egy 1500 fős település gázfogyasztását és egy 1800 fős falu vízfogyasztását takarították meg. Ezenkívül több mint 8300 alacsony fogyasztású LED-lámpát szereltek fel a szállodákban. Ahhoz tehát, hogy spórolni lehessen, előbb beruházásokra volt szükség.

"Vízfogyasztásban nagyot léptünk előre. 2004-ben perlátorokat szereltünk a zuhanyzófejekbe, ami 40 százalékkal lecsökkenti a vízfogyasztást úgy, hogy habosítja a vizet, az érzetünk ugyanolyan marad, csak a tényleges vízfogyasztás kevesebb"- folytatta Kormány Balázs, hozzátéve, sok apró változtatás is hozzájárul a környezettudatossághoz. " Említhetem a hőmérsékletfigyelést, vagy azt is, hogy korábban jellemző volt, hogy ha a szakács elkezd reggelit készíteni, akkor hat lángot bekapcsol a gáztűzhelyen, aztán megsüt két rántottát. Az ilyen szokásokon már változtattunk."

Lebomló tisztítószerek

A hotelek dolgozói időről időre tréningeken vesznek részt, ahol az eneriatakarékosság mellett a biztonságról, az ételhigiéniáról, vagy épp a járványok elleni védelemről tanulnak.

"Ami a tisztítószereket illeti, egyre több Eco-cimkés terméket használunk, 2011-ben a szállodáink több mint 60 százalékában. A tisztítószerek koncentrátumok, amelyek nagyon hamar lebomlanak." A szobák berendezésénél is ügyelnek arra, hogy egyre több ökobútor jelenjen meg. "Újrahasznosításban sajnos nem járunk az élen. Jelenleg a szállodáink 64 százaléka hasznosít újra. A hulladékot szelektíven gyűjtjük, ez jó ideje alapkövetelmény mindenhol."

Több vitamint a vendégnek!

Ami az ételeket illeti, a szállodák törekszenek arra, hogy hazai termelőktől vásároljanak, és minél kevesebb szállítással oldják meg a beszerzést, és azt is fontosnak tartják, hogy a vendég ne hízlaló ételeket kapjon.

Fotó: Northfoto / Northfoto

"Kiegyensúlyozott étrendet kínálunk 62 százalékban. A tíz évvel ezelőtti étkezési szokásokhoz képest az emberek már jóval egészségtudatosabban élnek, sokkal több gyümölcsöt, zöldséget, salátát esznek, de az, hogy nálunk mennyi legyen az ételek fehérje, vagy vitamintartalma, rajtunk múlik. Tudjuk, hogy az emberek sok mindent megesznek, a mi felelősségünk, hogy jó irányban befolyásoljuk az étkezései szokásaikat."

Ezek a szállodák a biodiverzitás védelme miatt nem rendelnek veszélyeztetett, tengeri halfajtákból, magyar húsokkal dolgoznak, de ehhez Kormány Balázs hozzáfűzött egy statisztikát, ha már a fenntarthatóság a téma. "Egy kiló marhahús 15 000 liter vizet igényel, mivel a marha hosszú ideig él, rengeteg füvet eszik, a fűnek pedig hatalmas vízigénye van. Egy kiló disznóhús 5500 liter, a csirke 3600, egy kiló alma pedig 600 liter viz felhasználását jelenti."

Ez a szoba nem fél a sötétben

A programban fontos szerepet szántak a hotelvendégek bevonásának is, mivel nélkülük kevéssé lehet sikeres egy környezetvédelmi akcióterv. "Sajnos a vendég hajlamos arra, hogy otthon figyeljen a vízre, villanyra, de amikor fizet egy szobáért, akkor égre felejti a villanyt. Meg kell győznünk őt, hogy takarékoskodjon a jövő érdekében" - mondta Kollin Gergely, a Novotel Danube igazgatója. A szobákban információs anyaggal, Eco-cimkés termékekkel és olyan gegekkel is igyekeznek felhívni a vendégek figyelmét, mint "Ez a szoba nem fél a sötétben."

Szintén a vendégek közreműködésével tudott a cég csatlakozni az ENSZ Plant for The Planet környezetvédelmi programjához, amelynek célja az újraerdősítés. Az Accor világszerte 2 millió fát ültetett, és ahogyan a Sofitel Hotel akciójában beszámoltunk róla, a lánchoz tartozó minden hotelben arra kérik a vendégeket, hogy törölközőiket ne csupán egyszer használják, hanem több napon keresztül is. 5 darab újrafelhasznált törülközőn megspórolt költség már elég egy fa elültetésének a finanszírozására. Az Accor idén 3 millió fát tervez elültetni világszerte.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek