Élményszerű tudomány

Szeretnél néhány perc alatt eljutni a Föld bármely pontjára? Vagy kipróbálnád, be lehet-e verni egy szöget a fába banánnal?

Az Agóra egy modern játszótér a Debreceni Egyetem Botanikus Kertjének szívében, ahol bepillanthatsz a fizika, kémia, orvosbiológia, hidrobiológia, környezettudomány, botanika és a robotika rejtelmeibe; a csillagdában és a planetáriumban pedig tanulmányozhatod az égi jelenségeket.

Itt bárki megtapasztalhatja, hogy a tudomány lenyűgöző, kalandokkal teli és szórakoztató. A keleti régióban egyedülállónak számító központ „játékparkja" folyamatosan bővül, hogy minél izgalmasabb, szórakoztatóbb módon közelíthessék meg a természettudományos témaköröket. Tavaly óta például egy 3D nyomtatóval is találkozhatnak itt azok a látogatók, akik kíváncsiak arra, hogyan készülnek digitális modellekből háromdimenziós tárgyak, vagy láthatunk táncoló 3D-s szellemképeket plexipiramisok közepén.

VR bázisForrás: Agora Debrecen

Az élményközpontban nemrég nyitotta meg képzeletbeli kapuit a VR bázis, ahol szabadon repülhetünk vagy nehezített körülmények között autózhatunk egy versenypályán, az Oculus Rift szemüveg segítségével felfedezhetjük az emberi testet vagy bejárhatjuk az egész Földet, pillanatok alatt eljuthatunk a bolygó bármely pontjára: barangolhatunk híres városok utcáin, megmászhatjuk a legmagasabb hegycsúcsokat vagy evezhetünk a bolygónk legszebb folyóin.

A tudomány mindenkié

Az interaktív játékok, a látványos kísérletek és az izgalmas ismeretterjesztő programok új élményeket és igazi kikapcsolódást jelentenek gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. Az Agórában a tudomány nem képletekből és grafikonokból áll, hanem rakétákból, fénykardokból, csillagképekből, szétszedhető emberi agyakból. Találhatsz itt bútort, amely valójában logikai játék, olyan szobát, ahol minden elveszíti a színét és számos olyan különleges játékot, amelyektől egy jövőbeli játszótéren érezheted magad.

A Bermuda rejtélyt az interaktív térben tudják megoldani a kísérletező kedvűekForrás: Agora Debrecen

A repülő tükör, a piruett, a biciklizés a magasban gyerekjátéknak tűnnek, de a mögöttük rejlő tudomány felfedésével a szórakozás és a rácsodálkozás új szintjét nyitják meg a felnőttek előtt is. Miközben a kisebbek a játékra koncentrálnak és az önfeledt szórakozás közben észrevétlenül formálódik bennük a természettudományos gondolkodásmód, addig a felnőttek újra gyermeknek érezhetik magukat. Az élményközpontban a főszerep tehát a szórakozásé és a játszva tanulásé. Az Agóra kísérleti bemutatóiból kiderül, hogyan változtatja meg a hétköznapi tárgyakat az extrém hideg, mi történne az emberrel az űrben védőruha nélkül, mik azok a szikrák és hogyan jönnek létre a villámok.

Csillagok nyomában

Vajon mit láthatott Galilei, az itáliai csillagász, amikor távcsövét elsőként fordította az ég felé? Az Agóra új planetáriumi műsora időutazásra hívja az érdeklődőket, akik megtudhatják, hogyan jutott az olasz természettudós arra a következtetésre, hogy nem a Föld a világ közepe és miként fedezte fel azt, hogy a Hold felszíne korántsem sima. Az Agórában található az ország egyik legnagyobb mobil digitális planetáriuma: egy hatalmas kupola, amely alá akár 40 néző is befér.

Digitális planetárium a csillagászat rajongóinakForrás: Agora Debrecen

A planetáriumban a csillagászok az Agóra számára összeállított saját készítésű műsoraikat vetítik csillagképekről, bolygókról és az egész Univerzumról. A modern digitális planetárium alkalmas félgömb alakú, úgynevezett teljeskupolás-filmek vetítésére is, a kép 360 fokban veszi körül a nézőt, így páratlan moziélményt jelent.

Botanikus Kert

Az Agóra a Debreceni Egyetem Botanikus Kertjében épült. Ez a természetközeli elhelyezkedés remek lehetőséget biztosít az élővilág bemutatására, megismerésére. Az élményközpont látogatói belépőjegyükkel tehetnek egy sétát az arborétumban, megtekinthetik a pálmaházat, az orchidea- és kaktuszgyűjteményt is. A Botanikus Kert felfedezéséhez segítséget nyújt az Agóra játékos feladatlapja.