Hatalmas ingyenreklám a Grand Budapest Hotel

    Gyakorlatilag ingyen kapott többmillió dolláros reklámkampányt Budapest, amikor Wes Anderson legújabb filmjének címéül a Grand Budapest Hotelt választotta. A filmbéli szállodának persze semmi köze Magyarországhoz, a szebb időket megélt hegyvidéki hotel egy Zubrowka nevű fiktív kelet-európai országban található. Ezzel együtt potenciálisan rengeteg utazó érdeklődését kelthette fel a film. A Travelo arra volt kíváncsi, vajon a Magyar Turizmus Zrt. próbálta-e valamiképpen kihasználni a film által biztosított médiaszaturációt?

     

    Mint megtudtuk, a turisztikai szervezet ausztriai képviselete kísérleti jelleggel több bécsi mozival kötött megállapodást, ahol a filmre szóló mozijegyhez budapesti turisztikai programfüzetet is kapnak a nézők, a mozi előterében pedig "információs stand hívja fel hazánk turisztikai kínálatára a figyelmet". Más mozikban "az előadások előtt gerillamarketing-akció során kihelyezett kiadványok hívják fel Budapest turisztikai kínálatára a figyelmet", vagyis ha jól sejtjük, bemegy valaki előadás előtt, és ott hagy egy halom prospektust a moziban.

    A személyzeti szoba
    Galéria: Grand Hotel Budapest

    Fotó: Moviestore Collection / Northfoto

    Érdekes módon a MT Zrt. szerint a filmbéli hotel ihletadója a Corinthia Hotel Budapest (korábbi nevén Corinthia Grand Hotel Royal) — nekünk, a nevet leszámítva, inkább a Gellért ugrott be a filmet nézve. A Corinthiával a Magyar Turizmus Zrt. egy közös tanulmányutat is szervezett nemrégiben, a brit Telegraph újságírója igen szórakoztató interjút készített a hotel concierge-ával.

    Amerikában nem a nagyközönséget célozta meg az MT Zrt. a film kapcsán, hanem az újságírókat: a film New York-i sajtótájékoztatóján megjelent a helyi képviselet vezetője, aki Budapest illetve Magyarország attrakcióját vázolta a filmkritikusoknak. A New York Times Travel Show előtt pedig a film apropóján invitálták az újságírókat standjukhoz. A helyszínen a Magyarországot népszerűsítő kiadványok mellett a szervezet szerint a Corinthia Hotel Budapestről készített anyagoknak is nagy sikere volt.

    Más országokban rendezett hasonló kampányokról nem szereztünk tudomást. Itthon a Corinthia a film apropóján több programot is szervez a szálló vendégeinek, tudtuk meg. Ők a film kulisszái mögé betekintve olyan helyekre jutnak el az épületben, amelyeket csak ritkán láthat a nagyközönség.

    A hatvanas években "felújított" társalgó
    Galéria: Grand Hotel Budapest

    Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto

    A turisztikai szervezet egyébként sokat dolgozik azon, hogy minél több külföldi film készüljön hazánkban, hiszen a filmes megjelenések gyakorlatilag ingyenes reklámkampányt jelentenek. Ez persze visszafelé is elsülhet: a Kémjátszmában például nem kifejezetten vonzó célpontként tűnik fel a Kelet-Berlinnek maszkírozott Budapest. "Azt szeretnénk, ha a Velencében játszódó The Tourist-hoz vagy a Párizsban játszódó Éjfélkor Párizsban című filmekhez hasonló "kedvcsinálók" készülnének Magyarországon is" — fejtette ki Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai vezérigazgató-helyettese.

    A filmek népszerűségére építve Budapesten is léteznek már kifejezetten a filmforgatási helyszíneket bemutató séták, főleg turistáknak. De ilyen túrára vittek nemrég hollywoodi újságírókat is, hogy így népszerűsítsék a magyarországi filmgyártási lehetőségeket. A budapesti moziséta mellett a résztvevők "ellátogattak az etyeki Korda Stúdióba, megismerkedtek a Tivoli-Filmprodukció munkájával, feltérképezhették a látványos kültéri forgatásihelyszín-komplexumokat a MAFILM fóti stúdiójában, és megismerkedhettek Kelet-Közép-Európa legújabb filmstúdiójával, a Raleigh Studios Budapesttel" - tudtuk meg az MT Zrt.-től.

    Elnöki lakosztály
    Galéria: Grand Hotel Budapest

    Fotó: Fox Searchlight Pictures / Northfoto

    A hazai turizmusnak valóban fontosak az itt készülő filmek: a szervezet becslései szerint ugyanis jelenleg a stáboknak éves szinten legalább 100 ezer vendégéjszakát köszönhetünk. És ehhez még hozzáadódik az az összeg, amit a filmesek itt tartózkodásuk alatt ellátásra és minden egyébre költenek. Azt egyelőre nem tudni, mennyire sikeresek ezek a filmes akciók, mert mint megtudtuk, "a filmturizmus motivációval érkezők számáról egyelőre nem áll rendelkezésre KSH-statisztika". Ezzel együtt egészen biztos, hogy a Grand Budapest Hotel rengeteg külföldi mozinézőben szította fel a főváros iránti érdeklődést — talán közülük sokan repülőjegyüket is megváltják ebbe a kicsi, egzotikusan kelet-európai országba.

    Újabb cikkünk ebben a témában:

    Oscar-jelölt úti célok
    A kultikus filmek valódi helyszíneire előbb-utóbb megindul a rajongók áradata. A kérdés, hogy ebből tudnak-e, akarnak-e előnyt kovácsolni a turizmus szereplői.

    Szóljon hozzá
    0 hozzászólás
    Ha tetszett a cikk, kattintson a Tetszik gombra, legfrissebb ajánlatainkért pedig iratkozzon fel hírlevelünkre!

    Utazzon!
    Az oldalról ajánljuk!