Ismerje meg Magyarország legegzotikusabb kisvasútját!

Fúvósok, vasúti kiállítások és különvonatok várják a zalai erdőkbe, Magyarország egyik legegzotikusabb kisvasútján. Kisvasúti nap lesz Csömödéren szombaton, június 25-én.

Nemrégiben – igaz, nem sorozatunk keretében – írtunk az ország legrövidebb kisvasútjairól, amelyek alig egy kilométeres hosszukkal rendre megyeszékhelyek vidámparkjaiban működnek. Az ország leghosszabb kisvasúti hálózata több, mint százszor ekkora: 102 kilométer hosszú, és a hétvégén várja kisvasúti napján az érdeklődőket.

A Csömödéri Állami Erdei Vasút Kistolmács állomása C–50-es mozdonnyal és szerelvényévelFotó: Varga Attila / Wikipedia

Zala dombjai között máig az év minden szakában zakatol az erdei vasút, amelynek központja az ország délnyugati szegletében, Csömödéren van. Elhelyezkedésénél fogva ez a máig prosperáló vasútüzem mégis a kevésbé ismertek közé tartozik, hiszen Budapestről vasúton átszállással, de közúton is több mint két és fél óra alatt érhető el.

Csömödér – Csödömér
A jó memóriájú tévénézők emlékezhetnek egy 2007-es hírre, amelyet még az egyik kereskedelmi tévé műsorában is kibeszéltek: ekkor az azóta már megszűnt Csömödér és Iklódbördőce határában lévő Southfork Ranchról eltűnt szerválról szóltak a hírek. Külön érdekesség, hogy a műsor szereplői egytől egyig Csödömérként hivatkoznak a falura.

Méretén kívül mitől különleges még ez a kisvasút? Attól, hogy hazánk többi keskeny nyomtávú vasútjaival ellentétben itt a teherszállítás nem, hogy nem állt le, de napjainkban is virágzik. Az erdőség terepviszonyai, kiterjedtsége okán még mindig ez, a kötött pályás közlekedési a mód bizonyul a leghatékonyabbnak.

A teljes pályahossz 102 kilométer, ám ennek csak a töredékén, 32 kilométeren – Lenti és Kistolmács között – zajlik menetrend szerinti személyszállítás, ez is jól jelzi a teherszállítás dominanciáját. Érdekesség, hogy az 1930-ban felfedezett zalai – és bázakerettyei – olaj révén olajszállítás is folyt a vonalon, szintén Magyarországon egyedülállóan.

Ezek után talán nem is annyira meglepő, hogy 2000-ben újabb vonalszakaszt adtak át, amivel a térség központját, –a hetvenes években Zala harmadik legnagyobb városává fejleszteni kívánt Lentit – tették meg a hálózat végpontjának. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően a fürdővel rendelkező nyolcezres kisvárosból egyből elérhetők a kisvasúti szerelvények, amelyek ma Lenti – Csömödér – Kistolmács útvonalon futnak.

Lenti TermálfürdőFotó: Lenti Termálfürdő és Szt. György Energiapark / Facebook

A pályaszakasz mentén óriási erdőségek, dombok, tavak sorjáznak. Megtekintésre érdemes a lenti vár, amelynek maradványai magtárként szolgáltak, s érdekes módon feltárása a mai napig nem történt meg – így nem tudni, milyen titkokat rejteget. Pákán Öveges József nemrégiben felújított szülőháza (látogatás csak előzetes bejelentkezéssel) kihagyhatatlan látnivaló. Kistolmácson, a végállomásnál horgásztó, Bázakerettyén és Lentin pedig termálvizes fürdő várja a pihenni vágyókat.

Kicsit távolabb a kisvasút vonalától, a természetkedvelőknek mindenképpen ajánlott a mamutfenyőkkel és gazdag egzóta, azaz évgyűrű nélküli fafajgyűjteménnyel rendelkező budafapusztai arborétum megtekintése. Szécsisziget sincs pár kilométernél messzebb, itt egy barokk Andrássy-Szapáry kastély és egy vízimalom áll, mindkettő látogatható.

Budafapuszta további érdekessége
Budafapuszta Kiscsehi része, érdekessége, hogy a környező Lispeszentadorjánnal és Maróccal együtt irányítószáma csupa azonos számjegyből áll: 8888. Ilyen még a Békés megyei Hunya (5555) és a hevesi Terpes (3333). Ezeken kívül csak budapest 11. kerületének része (a Budapesti Műszaki Egyetem környéke) visel azonos számjegyekből álló irányítószámot: 1111.

A kisvasúti nap alkalmából a MÁV plusz vonatpárt indít Zalaegerszegről, hogy a programokat elérhessék a fővárosból érkezők, ráadásul ez alkalomból félárú jeggyel lehet ide utazni.

A kisvasúti nap programja elsősorban a vasút iránt érdeklődőkre koncentrál majd, de természetesen nem hiányozhatnak a kisebbeket és a kevésbé vasútismerőket lekötő programok sem. Lesz kézműveskedés, játszóház, bűvészbemutató is. A megnyitón a zalakarosi fúvósok játszanak majd 11 óra után Csömödéren.

A fő fókusz azonban a vasút, az egész napos vasútmodell- és géppark bemutató mellett különvonatok színesítik a palettát. Gőzmozdonyos járat indul majd Csömödérről 7.45-kor és 13.00-kor is, ami bejárja a teljes vonalat. Dízelmozdonyos vonat 8.30-kor indul először Csömödérről, és 18.35-kor ér vissza az utolsó.

Mk48 dízelmozdonyok CsömödérenFotó: Varga Attila / Wikipedia

Az igazi különlegesség a nosztalgiakocsis fotósvonat lesz – ami elsősorban a fotósok kedvéért nyílt vonalon is megáll majd, hogy a legszebb részeken lehessen fényképezni a szerelvényt. A különvonat Mk48-as mozdonnyal az élén a menetrend szerinti személyvonattal ki nem szolgált vonalágra, a jó nevű Pörkölt rakodóig közlekedik majd. Ez odafelé a Csömödéri-tó, Nyúldomb, zajdai delta és zajdai híd megállásokkal közlekedik majd, 1 óra és 50 perc alatt megtéve a távot, visszafelé azonban megállás nélkül egy óra lesz a menetidő Pörkölt rakodó és Csömödér között. A szerelvény 13 órakor indul Csömödérről, ahova 16 órára ér vissza.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!

Utazzon!
Ezek is érdekelhetnek